Gjest TanSan♥3Barn+Et Lite Knøtt♥ Skrevet 3. mars 2010 #1 Skrevet 3. mars 2010 Hva pleier dere å gi katten å spise? Pleier dere å gi katten noe mer enn tørrfor? Har en hunkatt på 2 1/2 år.Vi fikk henne sterilisert 28 oktober.Like etter at hun ble sterilisert har hun helt plutselig blitt så kresen! Og det er merkelig at det skjedde akurat da,like etter at hun ble sterilisert synes jeg! Det er så vanskelig å finne våtfor til henne som hun liker.Det er sjelden hun liker maten så mye at hun spiser opp alt med en gang,hun kan spise litt og så går hun enten ut eller går og legger seg,og så kan hun spise mer senere.Ofte kan maten stå fremme i flere timer,og at hun spiser litt sånn nå og da. Våtfor med kylling liker hun ikke i det hele tatt mer,og det er irriterende for hvis jeg kjøper en flerpakning så er det omtrent alltid det er kylling i en eller flere av boksene/posene! Bare lukter på maten og går. Og tunfisk vil hun sjelden ha det heller.Sånn ekte tunfisk på boks spiser hun mer av enn kattemattunfisk,men ingen storspiser der heller.. Brødskiver med leverpostei likte hun godt før,men nå ikke i det hele tatt.Får hun en klatt leverpostei som kos så spiser hun den,men får bare en og annen biten av den.Og likens makrell i tube eller boks.Dette er jo ikke sånn mat hun kan få masse av da.Eller går det an å sette frem en boks makrell?Hva tror dere? Blir det for sterkt for magen da? Da tenker jeg på tomatpure`en. Fisk er hun ikke så veldig glad i det heller,unntatt vis den er helt fersk da! Da blir hun glad! Min svigermor fikk hennes 2 kattunger.De er nå 10 mnd gamle,og har blitt kresne de også.Den ene mer enn den andre.Begge er hunner. De liker ikke laks,men spiser noe hvit fisk.Men det som er med dem tror jeg,er at de er lei mat! Min svigermor gir omtrent hele tiden akurat samme sort våtfor til dem 2 ganger daglig.Jeg har advart henne mot at det er sjanse for at de blir lei maten.Hun prøver annen våtfor da når de nekter spise mer av den.Men nå er det flere sorter de ikke vil ha,selv om de ikke har fått så veldig mye av den sorten. Vi har begynt å kjøpe tørrforet på dyrebutikk,men det vil ikke hun,hun mener det er for dyrt! Og likens med våtforet,hun kjøper bare de billigste fra matbutikk,særlig Rema 1000.Vi kjøper også som regel fra matbutikk,men har ikke alltid kjøpt de billigste,for må prøve ut alt siden hun 2 1/2 åringen er så kresen.Har kjøpt på dyrebutikk en gang,en eske Tender Chunks in Gravy.Men den likte hun ikke,dyre eska! Og 6 av pakkene var kylling! Det blir halve eska! Hva pleier dere å gi den kresne katten deres??? Trenger tips! Er like før vi ikke gidder gi henne våtfor mer! Men føler jo at hun må få noe annet enn det tørrforet en eller to ganger i døgnet da..Tørrforet står framme hele tiden.
Zitro Skrevet 3. mars 2010 #2 Skrevet 3. mars 2010 Jeg har 2 stk ekstremt kresne katter og det eneste bløtforet dem spiser er Sheba Gourmet. Selges i slike 4 pk og koster ca 40,-. Dem får en slik hver kveld. Ikke om morgen. Tørr-for står framme hele tiden for dem.
Mammapudding Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Lucky har ttilgang til tørrfor hele tiden og hver ettermiddag rundt vår middagstid får hun kokt seifilet:) Hun spiser ikke noe våtfor, har aldri vært særlig glad i det. Kjøper en blokk med seifilet, deler den i 5 og koker, har stykkene i en boks i kjøleskapet og gir henne et stykke hver dag
Gjest TanSan♥3Barn+Et Lite Knøtt♥ Skrevet 3. mars 2010 #4 Skrevet 3. mars 2010 Leahpudding og mammapudding : Blir hun ikke lei av fisk når hun spiser det hver dag da? Er det flere med kresne katter her som vil si noe?
Mammapudding Skrevet 3. mars 2010 #5 Skrevet 3. mars 2010 Det virker ikke sånn I dag kom vi hjem 17.30 og jeg har stresset rundt for å få gjort ditt og datt før Leah skulle legge seg. Lucky har tuslet etter meg og sett på meg med deeeeeet blikket..jeg har ikke helt skjønt hva hun var ute etter før nå nettopp da hun satte seg ned på kjøkkengulvet og sa MJAAAAAAAUUUUUUOOOOO!! Jeg hadde glemt å gi henne fisk!! KRISE..hehehe:) Nå har hun spist fisk og kom å satte seg på fanget mitt å pustet fornøyd på meg med den deilige fiskeånden sin..haha
ToPrinsesser<3 Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 Katten vi hadde likte best tunfisk i gele. Han var helt i hundre når han fikk det. Ikke tunfisk i olje eller naturell... Rar katt. Og tørrfor. Reker likte han ikke eller fisk.
Gjest TanSan♥3Barn+Et Lite Knøtt♥ Skrevet 3. mars 2010 #7 Skrevet 3. mars 2010 Leahpudding og mammapudding : hahaha! Blir ikke så fort lei fisk hun nei..).Salter du fisken litt når du koker den? Eller bare koker uten salt?
Mammapudding Skrevet 4. mars 2010 #8 Skrevet 4. mars 2010 Ja, må koke helt uten salt, ellers får de nyretrøbbel. Hun blir aldri lei av fisk tror jeg:) Mella<3: Svigermors katter elsker også sånn tunfisk, så jeg tenkte at DET skulle jeg prøve å gi til Lucky så hun fikk litt forandring..men neida, hun bare luktet litt på det og snudde seg og gikk
Aini Skrevet 4. mars 2010 #9 Skrevet 4. mars 2010 Våtfor er ikke bra og gi for mye til katter, de skal aller helst ha tørrfor. og så lenge du lar det stå framme tilgjengeligt så spiser nok katten når hun er sulten med mindre det er et for hun ikke liker. Men hold dere til et for, ikke bytt med mindre katten absolut ikke vil spise det lenger. Sånn goder som våtfor,fisk og andre ting bør du helst gi en gang i blant.
NostraStoria Skrevet 4. mars 2010 #10 Skrevet 4. mars 2010 Min erfaring med katter er at jo mer luksusmat du gir dem, desto mer kresne blir dem! Vår katt elsker f.eks kokt torsk - som vi gir til henne i blandt - men etter hun har spist 1 pakke med gourmet torsk på 1 dag (!) så vil hun ikke ha annet. Ganske slitsomt når hun står og hyler og ikke vil ha annet enn fisk, men det varer ikke lenge. Da er det jo bare å la kattematen stå fremme, for en sulten katt vil spise til slutt! Ingen katter sulter seg. Pleier å variere våtforet/boksematen mellom 3-4 merker, så hun ikke blir matlei. Tørrforet står alltid fremme med vannskåla, og så får hun boksemat en gang til dagen. Helt normalt at katten går og småspiser som du sier, det gjør de fleste katter. Kjøper tørrfor på dyrebutikk da det er mye mer næringsrikt enn Friskies o.l som de selger på dagligvaren. Ja, det er dyrere, men bedre for katten!
NostraStoria Skrevet 4. mars 2010 #11 Skrevet 4. mars 2010 Katter skal ikke ha for mye våtfor da dette ikke er bra for tannkjøttet + tørrfor tar bort tannstein som katter får veldig lett. Men det vet du sikkert
Thea Marie* med 2 småtroll * Skrevet 4. mars 2010 #12 Skrevet 4. mars 2010 Vi har en kastrert hankatt på 3 år og han vil ikke ha annet enn tørrfor. Da han var kattunge spiste han absolutt alt han fikk, reinsleiket fatet, men etter fyllte 1 år så vil han ikke ha noe av det. Så vi har sluttet å kjøpe bløtfor. Royal canin skin & hair er en slager her i huset.
Tøysetipp Skrevet 4. mars 2010 #13 Skrevet 4. mars 2010 Katten vår får bare tørrfor og er av typen som stapper ansiktet ned i hele skålen når vi heller i mat. Og det spises opp med en gang. Ergo står det dårlig til med magamålet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå