bamali 2rosa og 1blå Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Er det noen av dere som har hatt det? Har dere eventuelt vært plaget mye med det? Jeg hadde det for første gang i dag, svimte av når jeg var i byen, våknet i ambulansen. Det var en skikkelig ubehagelig opplevelse og jeg er litt stresset med tanke på at det kan skje flere ganger.
mamma00 Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Ja, jeg er ganske plaget. Svimte også av i byen før jul (ca. uke 15/16). Jeg var heldigere enn deg, var sammen med noen og ble fanget opp og satt i en stol uten å gå i gulvet først, men på legevakten ble jeg beordret likevel. Først var jeg skikkelig stressa og tenkte masse på om det ville skje igjen - det kom jo veldig brått på da det skjedde - men neste gang jeg faktisk holdt på å svime av oppdaget jeg tilfeldig at å komme inn i et kjølig rom umiddelbart gjorde hodet litt klarere. Da husket jeg også at det hadde vært veldig varmt i butikken der jeg svimte av. Stemmer dette for deg også? Jeg føler iallfall nå at jeg har forholdsvis god kontroll når jeg passer på å ikke bli overopphetet. Åpne jakka skikkelig hver gang jeg går inn et sted, passe på å kle av meg med en gang jeg blir litt varm etc. Ellers er jo det å ha hodet lavt også regnet som fornuftig hvis en først føler seg svimmel, da strømmer blodet lettere til hodet. Men jeg sliter fortsatt med blodtrykksfallene, og blir veldig slapp og utenfor de dagene jeg har vært i nærheten å svime av. Lykke til, det er noe guff, men bedre enn det motsatte :-)
mammatetogansketette:)) Skrevet 3. mars 2010 #3 Skrevet 3. mars 2010 Hadde det med førstemann ja. Første gangen var skremmende, men alt er jo greiere når man bare vet hva det kommer av og at det ikke er direkte farlig:) Måtte legge meg på gulvet på jobb noen ganger, da dro jeg hjem etterpå... tilslutt ble jeg sykemeldt. Det som hjelper / hjalp meg: - Ikke bli for varm- gikk gjerne ut når jeg kjente noe, hvis jeg klarte det da... - Ikke bli LITT sliten engang- gå saakte opp trapper osv. -generelt gire heelt ned, gjøre ting sakte- sette meg ned med det samme jeg kjente at det kom et "anfall" - drikke mye (vann) - øker blodvolumet og forebygger- hjelper også under "anfallene", gjør at de går fortere over. - Også "psykisk stress" bør unngås- selv om jeg satt på en stol hendte det jeg fikk et fall- selv om jeg bare satt i telefonen i en litt krevende samtale...(jobb) - Kald klut på panna fikk jeg etpar ganger, det var deilig- i tillegg til kaldt vann der jeg lå på gulvet...! Kan være skikkelig ubehagelig ja, men det hjalp også å tenke at dette er ikke farig, babyen klarer dette helt fint- jeg også Jeg kjente også symptomene bedre (tidligere) etterhvert, og forebygget mye ved å drikke og sette /legge meg ned FØR det gikk for langt... følte meg delvis "overforsiktig" men det funka:)
bamali 2rosa og 1blå Skrevet 4. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2010 Det hørtes kjent ut det der med varme og anstrengelse. Jeg hadde akkurat vært i butikken og handlet da jeg fikk anfall. Hadde tykk vinterjakke på meg så jeg var nok litt varm. Har vært litt svimmel et par ganger etter dette, men det gikk fort over når jeg satte meg ned. Tusen takk for tipsene, skal prøve å være litt "overforsiktig" fremover så går det vel bra:)
magnolia78 Skrevet 4. mars 2010 #5 Skrevet 4. mars 2010 Enig! Man skal passe seg for å bli for varm og sliten. Merker at min grense der er en del lavere nå som jeg er gravid. Dette har ikke vært noe problem i forbindelse med trening, men heller med varme vinterklær inne i butikker e.l. Jeg har dessuten erfart at jeg lett kan bli svimmel av å stå lenge oppreist og i ro, men da hjelper det å sette seg ned litt eller røre på seg. Jeg passer også på å alltid ha et eller annet snacks i veska, rosiner/frukt/sjokolade, for jeg blir også lett svimmel dersom det går for lenge mellom måltider. men det har kanskje mer med blodtrykk å gjøre:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå