Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen idag er over 15 uker på vei, men fundusemålet viste bare 12 cm :s

noen andre som har hatt mindre enn de skulle men alt har vært sann som det skulle?

Er langt neom røde streken :(

Er litt engsteli ;/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

men er du innenfor "det grønne området"? Jeg var under den røde streken hele forrige sv.skap, og noen ganger litt under det grønne området også, tror jeg..

Var helt greit det, og fikk en frisk og sterk unge :)

Ville ikke vært så engstelig så tidlig.. Det vokser jo litt forskjellig, og noen har mye fostervann som kan gi høye sf-mål igjen..

Det viktigste er å følge sin egen kurve, tror jeg.. Og senere ville jeg heller ikke bekymret meg, med mindre legen/jm kommenterer noe om det..

Skrevet

legen spurte meg med en gang ettepå om jeg følte meg gravid, jeg gjør det så ;)

takk fu beroliget meg litt ;) ja ligger på d grønne, men forrige svangerskap lå jeg på den røde streken heeeele tiden ;) hehe

Skrevet

hehe, forstår den følelsen når legen spør slik. Min lege spurte om jeg var sikker på at jeg var gravid.. Da hadde jeg vært skikkelig dårlig flere uker, og hadde fått en klar og tydelig positiv graviditetstest. Men er en vond følelse når de spør slik;)

Skrevet

Symfyse/fundusmålet er ikke så pålitelig med tanke på å forutsi fostervekst, fordi livmor kan ligge litt forskjellig plassert fra person til person. Det var vel antakelig første måling i dag siden du er 15 uker på vei? Da blir det viktigste at neste mål viser en god utvikling i forhold til din egen kurve, ikke å komme høyt opp på målene.

Skrevet

Da jeg var på første kontroll i uke 15 fant ikke jordmor livmoren engang... Men hun var ikke bekymret, og ved neste kontroll i uke 19 var den der den skulle væe...

Skrevet

på mandag var jeg 13+4 og målte12cm på SF målet. Det er så utrolig lite som skal til så tidlig som vi er nå, så ikke bekymre deg. Neste gang har du helt sikkert vokst i takt med kurven og kasnkje ligger du på eller over den røde streken også:)

Noen har store mager og andre har små mager:)

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går, og ligger oxo langt under den røde streken :) er 16 uker om to dager, og burde ligget litt høyere enn jeg gjør, men d gjør ingenting sa hun :) Hun fant god hjertelyd og alt annet virket supert :)

Så får en se hvor mye en blit satt tilbake på ul i stede :)

Hiver meg på d de andre sier, og sier at du trenger ikke bekymre deg :)

Skrevet

Hei:)

Tror nok bare du skal ta det med ro. Har fått høre at leger ikke er like flinke som jordmødre til å ta disse målene, og at de derfor kan bli litt feil.

I uke 16 ble mitt målt til 20 cm hos legen, og i uke 21 til 21 cm hos jordmor, det var 5 uker forskjell, men bare 1 cm forskjell i høyden på livmor. Så mået til legen stemte nok ikke helt.

I tillegg sa jordmor da, at målene tatt før uke 25 ikke ble lagt så mye vekt på, det var etter uke 25 at de begynte å følge med nøye på at målene viste hva de skulle. Og som noen over sa så lenge som du følger din egen kurve skal det ikke være noe å bekymre seg over:)

Skrevet

TUSEN TAKK for veldig mange oppmuntrende svar :D hjelper myyyye :)

Er litt bekymret pga jeg har tatt MR og vaksinen og pencilliner og alt før jeg viste jeg var gravid ;/ så er litt ekstra bekymret ;s

Men om 3 uker er det UL å da får vi se om alt er i skjønneste orden :D

tusen takk igjen for gode svar :D

Skrevet

Jordmoren jeg går til sa at hun egentlig ikke syntes det var så mye vits å måle på damer som var under 20.uke, siden det varierte så veldig før den tid. Da syntes hun det skremte mer enn det trygget de gravide. Jeg var også "under streken" i uke 17, 13-14 cm tror jeg. Jordmoren sa forresten også at det var vanskelig å måle. På noen damer er livmoren vanskelig å kjenne, pluss at man måler fra en avrundet kant til en annen, og da blir det aldri nøyaktig uansett...

Skrevet

bra det ;)

men i forige svangerskap låg jeg på den røde streken hele tiden hehe

mn jeg er jo litt sånn at jeg blir fort nervøs, alt gikk så bra forige gang hvorfor skal det det denne gangen ;p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...