Gå til innhold

Noen her som kan mye om kreft?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp fått vite at ett nært familiemedlem har fått kreft i nyrer med spredning til leveren. Han har alltid levd VELDIg sunt, så dette er ett sjokk.

Noen som vet hva vi kan forvente oss?

Overlever man dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig lei for det, men jeg tror ikke personene overlever så lenge.. Min svigermor fikk ca samme diagnose, og til henne hadde legene sagt maks to år, men hun gikk bort bare et halvt år etter diagnosen. Men, det kommer kanskje også an på hvor sent det oppdages.

Skrevet

Hvis denne personen er sprek og sunn og ung i utganspunktet kan det godt gå bra! Ikke mist håpet av innlegget over her..

Trist å høre. Men kreftbehandling og utvikling er fremadstomende!! ikke gi opp!

Skrevet

Han det gjelder er sprek og sunn, men over 60år gammel. Han har ikke fått bekreftet at det er kreft, men legen hadde sett 2 kuler på nyrene og 3 på leveren. Og selv om det ikke ble sagt, er det temmelig sikkert at de er ondartet (han kan nok om emnet til å vite det).

Vi får vel bare krysse fingrene og håpe på det beste...

hi

Skrevet

Da vi gikk igjennom kreft helvete så sa legen rett ut til pasienten " De som tror de ikke klarer det, klarer seg ikke. Kanskje du tror det er tull, men etter femten år så har jeg lært det! DU MÅ tro det går!!!"

Syntes det var en veldig rar beskjed å få, men det stemte iallfall hos oss..

Alle mine beste ønsker for fremtiden så er det bare å be om at det ikke er kreft...

Skrevet

Håper ikke jeg svarte frekt. Jeg tenkte bare tilbake på da svigermor var syk. Når jeg lette etter informasjon på nettet ville jeg vite hvordan det virkelig så ut, ikke bare få vite at det kan gå bra. Selvsagt skal man håpe, man håper selvsagt! Og ingen vet hvordan det går.

Jeg vet hva dere går gjennom nå, det er forferdelig!! Lykke til videre og håper det går bra!

Skrevet

Kreft med spredning kan en ikke overleve. Men de kan stagnere den.

En kan bare kureres om det oppstår en ny type kreft enn modersvulsten.

Skrevet

Hei! Kan ikke så mye om nyrekreft, men kan skrive det jeg vet.

Nyrekreft behandles hovedsaklig kirurgisk. Så sant den andre nyren fungerer, kan man operere vekk den nyren kreften sitter i. (Det er også avhengig av at personen er i så god allmenntilstand at han vil tåle en operasjon). Så vidt jeg vet har ikke cellegift noen effekt på nyrekreft, og benyttes derfor ikke. Strålebehandling kan benyttes som lindrende behandling. Tror det benyttes immunterapi mot enkelte typer nyrekreft, men det kan jeg ikke så mye om.

Når det gjelder levermetastaser er operasjon den eneste behandlingen som kan være kurativ. Cellegift kan gis som tilleggsbehandling, eller som behandling for å holde sykdommen i sjakk dersom det ikke er mulig å kurere den. Uten behandling kan man ikke leve så lenge med spredning til leveren.

Håper det var litt til hjelp.

Husk at det er alltid håp.

Skrevet

Takk for svar dere!

Det er alltid ett sjokk å få en slik beskjed, så nå er vi nok alle på leting etter informasjon. Hovedpersonen selv virker relativt rolig, er jo ikke så mye han kan få gjort i dette øyeblikk uansett.

Blir en spennende tid fremover, håper virkelig de kan gi han mange gode år. Man tror ikke at slik vil ramme ens nærmeste eller en selv, så det er ett sjokk. Men når vi nå står oppi det får vi støtte hverandre så godt som råd....

hi

Skrevet

På oncolex.no finnes det mye informasjon om alle krefttyper, behandling, prognoser, årsaker osv...

Lykke til : )

Skrevet

Jo, man kan overleve kreft med spredning. Ikke vær så bastant...

Hilsen onkologisk sykepleier.

Skrevet

Mente ikke å være bastant. Men da min unge svigerinne ble kreftsyk fikk vi dette til svar flere ganger. Det samme sa de da min svigermor ble syk. Så lenge det var spredning av samme type kreft så var det ingen sjangse om helbreding. Det samme sa min svoger som er lege.

Da var det spredning til ett organ til.

Skrevet

De døde og etter 1 og 2 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...