♥binna♥ Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 I dag har jeg tatt for meg nabogutten. Han er 8 år, akkurat som min sønn. Det som har skjedd: Han har stjålet (leker) fra begge guttene mine. Det ene tyveriet skjedde på skolen (han åpnet sekken til sønnen min i garderoben og stjal en eske med små figurer). Senere har han også stjålet fra minstemann her hjemme hos oss (samme type figurer). Hadde mistanke lenge, da han først hadde "funnet" en av figurene, et par uker etter "funnet" en til. Han løy meg rett opp i ansiktet for noen uker siden da jeg ba han levere tilbake. Men så har det kommet for en dag, da han har skrytt til andre barn om tyveriet... I dag tok jeg han for meg og ga han 5 minutter til å levere dem tilbake på. Jeg kalte det stjeling og sa det var veldig alvorlig. Han var først uvillig, men skjønte etterhvert at dette klarte han ikke å vri seg unna. Jeg sa at jeg tilga han, men at dette aldri måtte gjenta seg. Jeg sa også at hvis man stjeler flere gang når man blir voksen kan man komme i fengsel. Han måtte ta meg i hånden på at han skal levere det resterende som han har hos faren sin så snart som mulig. Synes dere jeg var for hard mot han? Stikk av dårlig samvittighet nå jeg.....
Gjest Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Hadde ungen vært 3 år, så kanskje...
erteposen + 4 Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Ikke for streng. Han er jo åtte år og vet hva stjeling er. Det er bedre å ta det med gutten enn å ta veien om foreldrene, spesielt med tanke på at guttene er venner.
serin@ Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Nei, nei, nei! Ikke ha dårlig sanvittighet, du gjorde det heeelt rett Jeg ble tatt for å stjele en sjokolade fra kjøleskapet til en vennine, mora hennes tok meg på samme måte... Tro meg jeg var flau(fremdeles bittelitt flau nå kjenner jeg...) men jeg stjal aldri igjen!! Bra når voksne gir klar beskjed, ditt barn eller ei...
♥binna♥ Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2010 Så dere synes det var OK - så bra. Jeg tenkte at jeg kanskje burde gjort det med moren han tilstede, men jeg snakket for såvidt med henne når figur nr 2 "var funnet" og han ikke ville levere den. Hun fikk han til å komme med den, men tok ikke hintet om at det kanskje kunne være flere tydeligvis, eller gutten løy til henne også - ikke vet jeg. Uff og uff, godt og få litt støtte. Håper nå de resterende figurene dukker opp snart. Ikke pga verdien, men fordi rett skal være rett mener nå jeg.
It's all about me Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Synes det var helt supert. Ting når lettere inn når det skjer på denne måte, og du skal ikke se bort ifra at du har satt stopp for en dårlig vane hos gutten.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 2. mars 2010 #7 Skrevet 2. mars 2010 Riktig å konfrontere ham,feil å gjøre det uten at han fikk ha evt sin mor tilstede.Det mener jeg. (Han må gjøre opp for seg,men han er mindreårig og bør få ha en foresatt/voksen med seg under slike omstendigheter.) Mvh
♥binna♥ Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2010 Ja, det var litt det jeg tenkte på også....men har som sagt tatt det opp en gang med mammaen uten at det kom noe særlig ut av det.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. mars 2010 #9 Skrevet 2. mars 2010 Jeg synes det virker direkte ondskapsfullt. Barnet, for det er det han enda er, måtte stå skolerett ovenfor en voksen som kjeftet på han, uten støtte fra hverken mor eller far. Hva tror du at det gjør med gutten? Hadde det vært min unge, hadde du fått hørt det til de grader! Unnskylder ikke barnets oppførsel, men det får være måte på av en voksen person.
Grip noen i å gjøre noe godt Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Akkurat det spiller ingen rolle,tenker jeg.At du en gang før har tatt det opp med mor uten at noe særlig kom ut av det. Han burde uansett ha hatt en voksen med seg i en slik situasjon,mindreårig er han okkesom. Men når det er sagt,syns jeg absolutt det er på sin plass at han gjør opp for seg og blir konfrontert med hva han har gjort. Mvh
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 2. mars 2010 #11 Skrevet 2. mars 2010 Man kan kjefte uten å rope eller være sint i stemmen også.... Må da være lov å si ifra om at slike ting ikke er greit å gjøre vel!! Noen trenger kanskje å få høre det litt fra noen andre, så de skjønner at mor og far snakker sant.
♥binna♥ Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2010 Nei, nei, jeg har ikke kjeftet eller ropt til gutten. Jeg har sagt på en rolig måte at det er noe jeg ønsker å ta opp med han. Jeg spurte om det var tilfelle at han hadde neon figurer hjemme som ikke var hans egne. Han svarte motvillig at han ikke skjønte hva jeg mente. Jeg spurte da dorekte om han hadde figurer som tilhørte mine gutter fordi jeg hadde fått høre det an andre. Han bekreftet dette. Jeg sa da at han måtte levere dem tilbake, og at det skulle skje i dag. Han sa det var i orden. 5 minutter senere sto han på døren. Jeg verken hevet stemmen eller "kjeftet" på han i den forstand som det virker som noen oppfatter det. Vi hadde en samtale, men det er klart at jeg som voksen alltid vil ha mer makt i en samtale enn et barn. Vi var enige om at dette var galt og det ikke måtte gjenta seg. Jeg har tatt det opp med han en gang før, han løy da til meg. Derfor var jeg veldig konkret i spørsmålene denne gang.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Jeg har kun skrevet kjeftet, som du bruker i overskriften. Tror de fleste her inne er klar over at det er flere måter å gjøre det på. Har ikke nevnt at du roper eller noe, så skjønner ikke hvorfor du skriver det. Du tvinger gutten til å ta deg i hånden og love at han skal komme med resten. Du sier at du tilgir han? Jeg greier bare for alt i verden ikke skjønne hvordan en voksen person kan stå og si noe slikt til et barn, at du tilgir? Burde det ikke være barnet ditt som tilgir? Håper virkelig foreldrene kommer innom og sier at det faktisk er uakseptabelt av både deg og gutten.
♥binna♥ Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2010 OK, greit. Vi har forskjellig mening. Avslutter debatten her.
Mamma'n til blomsterbarna=) Skrevet 2. mars 2010 #15 Skrevet 2. mars 2010 Jeg svarte "Den heldige eier av ett barn".. Bare så du vet det =) Synes du gjorde helt riktig jeg! Hadde mitt barn gjort noe sånt, hadde jeg villet at moren til det andre barnet skulle ha tatt det opp med mitt barn. Men hadde også villet fått beskjed om det etterpå, at "Hei, jeg "kjefta" litt på ungen din her, fordi at blablabla". Om du skjønner =) Sånn at jeg også hadde vært klar over det!
Anne-B. Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 Dessverre har vårt samfunn gått bort fra at "det krever en hel landsby for å oppdra et barn." Vi oppdrar jo våre barn til å bli gode samfunnsborgere nettopp for å unngå sanksjoner fra mennesker rundt oss og samfunnets lovverk. Å bli tatt for å stjele skal være et sosialt traume, men jeg tviler sterkt for at denne gutten blir nervevrak av dette, jeg tror heller du har gitt ham en viktig lærepenge i forhold til rett og galt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå