Gå til innhold

Noen som har os og har barn over 3 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal søke om os nå, jeg har to barn på 3 og 4 år. Jeg må begynne å studere til høsten fordi jeg jobber turnus og det kan jeg ikke når jeg er alene med barna.

Men jeg er kjemperedd for å ikke få os, for da vet jeg ikke hva jeg gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snart 4 år. hat full os siden desember 2009. før det fikk jeg bare litt.

Vet ikke hvorfor du ikke skulle få? Men aldri satt meg inn i regler. Bare spurte om jeg fikk, og det gjorde jeg. heldigvis. for da fikk jeg gjort ferdig studier og hentet meg inn...

er nå klar for ny jobb:)

Skrevet

Det er ikke noe krav om at barnet er under tre år. Visste jeg hadde sett 3år et sted og sjekket her:

http://www.nav.no/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad;jsessionid=8E1142C3F0D1B66BEB89778D55383E2E.navnode01

Og fant:

"Dersom barnet er under tre år, står du i utgangspunktet fritt til å velge om du vil være i aktivitet (arbeid eller utdanning)."

og

"Hovedregelen er at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år."

Vilkårene for å få OS er:

* Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.

* Du og barnet må oppholde dere i Norge.

* Du må være ugift, skilt eller separert.

* Du må være alene om omsorgen for barnet.

* Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Så skjønner ikke hvorfor du ikke skulle få det :)

Skrevet

Yes, takk for hjelpen!

Skrevet

Ganske feil link du fant frem.

Om hi skal få OS etter at barna er over 3 år, så MÅ hun være student, i arbeid eller arbeidssøkende. Så ja, hi, siden du skal studerer så vil du nok få det.

Skrevet

Siste anonym: Feil link angående hva da?

Grunnen til at jeg fant den linken var for å skjønne hvor hun hadde "tre år" fra. Og at hun var i arbeid og skulle bli student skrev hun jo. Så skjønner ikke helt hva du mener med feil link?

Skrevet

Ingen nevner noe om tre år, før du tar det opp.

Ingen ting av det du skriver i ditt innlegg har noe å si for hi. Du sier at det ikke er krav om at barna skal være under tre år. Det er det! Det stilles krav, noe som absolutt ikke kommer fra fra linken din. Det skulle jeg frem til.

Skrevet

I tillegg skriver du dette:

og

"Hovedregelen er at du kan få overgangsstønad i opptil tre år fram til det yngste barnet fyller åtte år."

Vilkårene for å få OS er:

* Du og barnet må ha bodd i Norge de tre siste årene.

* Du og barnet må oppholde dere i Norge.

* Du må være ugift, skilt eller separert.

* Du må være alene om omsorgen for barnet.

* Du må ikke ha noe forhold til den andre av barnets foreldre som kan bety at du ikke er enslig mor eller far.

Slik du skriver det, så er det så misvisende som det bare kan bli.

Skrevet

Kanskje mer hjelp for HI om du heller finner fram til hva som er riktig og ikke bare sier at hun får det fordi hun studerer :)

Alt det jeg skrev der må hun også ha oppfylt :)

Skrevet

Skrev vel lengre opp at dersom barnet er over 3, så må mor være i jobb, jobbsøkende eller stundent for å få OS. Det er det som er riktig, trenger ikke flere begrunnelser. Resten får hun på NAV når hun søker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...