Gjest Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Hva slags symptomer får de? Reagerer de på egg i all slags mat? Vises eggeallergi alltid på blodprøver? Gutten min på 2 år er kraftig melkeintolerant. Såvidt jeg vet han har tålt egg fint til nå, men har bare spist matvarer med egg i, ikke noe særlig "rent" egg før nå nylig. Idag fikk han kokt egg til middag, og jeg la merke til at utslettet han har rundt munnen blusset veldig opp etterpå. Han har vært svært plaget med forstoppelse de siste månedene, og vært innlagt på sykehus for tarmtømming. Han var plaget av dette som baby også, det var sånn vi fant ut at han var melkeintolerant. Som sagt er det ikke før nå nylig at han har begynt å like rent egg, så jeg tenker litt på om det kan være det som har forsterket forstoppelsen hans, og som gir ham utslettet rundt munnen.
Trønderbærta Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Gutten min (4 år) har allergi mot egg, han har såpass alvorlig reaksjon selv med små mengder (i mat ol. også), han hovner opp i halsen, og får pusteproblemer. Han fikk påvisst eggallergi både på blodprøve, og på prikktest.
trollmamma Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 Da jenta var liten (fram til ca 5 år) hovna ho voldsomt opp i halsen, fekk pusteproblem, og elveblest på heile kroppen. No når ho er større har ho vokst det litt av seg og får "berre" kløe i hals og munn, og eksemet blusser litt opp. har han "kronisk" utslett rundt munnen? Det har mi datter, og det kjem av mat ho ikkje toler. Nå har jo ho eggefri kost, så det er noko anna, så er til utredning for andre ting. Tåler heller ikkje sitrusfrukt, epler, kiwi og torsk. Har han tatt prikktest? Kryssallergier?
Gjest Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Uff, skummelt med sånne reaksjoner. Gutten min har hatt mye utslett rundt munnen, ja. Vært fin i lange perioder, men nå har han hatt det en stund. Smører med krem, og det hjelper en del, men blir liksom ikke helt kvitt det nå. Han hadde nylig sonde innlagt gjennom nesen, så det ble en del verre da på grunn av plasteret. Har merket at han får utslett rundt munnen av sitrusfrukter som appelsin og klementin, jordbærsyltetøy og ketchup, men det er stort sett forbigående. Prøver å holde ham unna det da, og vasker godt med en gang han har spist tomatsaus og sånne ting. Det går som regel veldig fint. Han har ikke tatt prikktest. Jeg mener han har tatt blodprøve for egg, som var negativ. Den var negativ på melk også, men det betyr jo bare at han er intolerant og ikke allergisk, så jeg vet ikke om det samme kan gjelde for egg? Er det mulig at han kun kan reagere på rent egg, tror du? Selv om det er kokt/stekt? Det er vel mer vanlig å reagere på rått egg, og ikke varmebehandlet, eller?
trollmamma Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Det spørrs jo kor allergisk/intolrenat ein er om ein tåler egg i mat men ikkje som kun egg. Det hjelper ikkje å varmebehandle egg. når ein har eggeallergiker i familien, må all mat som er egg i lages i eigne boller/panner og brukes eige bestikk tallerkener o.l til eggemat. Proteinet i egg blir og liggande i støvet i huset når ein varmebahndler egg (gjennom f.eks matos.) Det blir og sittande igjen i bestikk og panner o.l sjølv etter ein har vaska det. Me lager alldri noko med egg i her i huset, så unngår me dette. Det er mange barn som blir litt røde rundt munnen av f.eks syltetøy og kanel, men det treng ikkje bety at dei er allergiske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå