september2009+april2012 Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Har en jente på akkurat 6 mnd og har til nå brukt glutenfri grøt. Siden vi i dag var tom før grøt, fant jeg ut at jeg skulle kjøpe en fra 6 mnd. Tenkte ikke da på at denne nok inneholdt gluten og gav henne en full porsjon tiul frokost. Kan jeg gi henne til kvelds også, eller bør jeg være litt forsiktig når det gjelder dette? ammer ikke..
It's all about me Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Noen sier det skal innføres gradvis, andre sier det ikke spiller noen rolle. Når det kommer til Cøliaki så er det en tarmsykdom, ingen allergi. Så enten har en annlegg og får det, eller så får en det ikke. Så en kan ikke unngå Cøliaki ved å innføre gluten gradvis, det eneste en kan oppnå er at utbrudet kommer roligere. Men derimot så trenger det heller ikke bryte ut på mange år selv om det ligger i kroppen. De fleste som får påvist Cøliaki er mellom 30 og 60 år.
Trollemor75 Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Det strides veldig, og jeg har sett faglitteratur som mener man skal introdusere gradvis og annet som sier det stikk motsatt. I det store og hele virker det som om så lenge barnet ditt ikke er disponert på cøeliaki ved at noen i familien har det, så spiller det ingen rolle. Jeg har til og med lest at man kan/skal gi gluten helt fra starten av. Om ikke du eller mannen er intolerante mot gluten, risikerer du ikke noe annet enn litt magevondt pga ukjent grøtsort. Går fort over. Forøvrig er det en god idé å veksle mellom flere typer grøt. Det venner barnet til flere smak, og det er også godt for magen. Det leste jeg, og fikk bekreftet av helsesøster. Så vi vekslet mellom 2-4 typer grøt, byttet til hvert måltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå