minion Skrevet 2. mars 2010 #1 Skrevet 2. mars 2010 Er redd for å få svangerskapsforigifting. Min var på 130/60
Gjest Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Er ikke noe helsepersonell, men er det siste tallet under 90 så er det visst bra. Første er jeg ikke sikker på
Har 2 jenter Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Jeg ble målt til 140/90 i dag, og skal på oppfølging 2 ganger til i løpet av en uke. Fikk sneket meg til å unngå sykmelding i dag, men hvis det ikke går ned kommer jeg til å bli sykmeldt... Har virkelig ikke lyst på det, så skal ta det litt med ro til de neste målingene.
utrolig78 Skrevet 2. mars 2010 #6 Skrevet 2. mars 2010 Grensa på undertrykket ( det siste) er på 95. Undertrykk på over 95 medfører innleggelse mtp svangerskapsforgiftning. Et gjennomsnittlig normalt blodtrykk er på ca 120/80, men med mange normalvariasjoner. Mye som kan påvirke blodtrykket. Men "svangerskapsforg. grensa" er altså på undertrykk på 95.
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 2. mars 2010 #8 Skrevet 2. mars 2010 Jeg har også lest og hørt at gjennomsnittet er 120 / 80 i blodtrykk. Så er det jo litt til hvordan en normalt ligger. Jeg eks har alltid ligget lavt på grunn av stoffskiftet og for meg så er 100/55 normalt. Legen sier blodtykket ditt er supert, så på svanger skap nr 2 når han sa at 145/85 var normalt også så er det egentlig ikke det på meg. Det som er mest farlig blir høyt er undertrykket, altså det tallet som kommer sist.
Gjest Skrevet 2. mars 2010 #9 Skrevet 2. mars 2010 Definisjonen på svangerskapsforgiftning er blodtrykk over 140/90 (ved flere målninger) etter uke 20 og protein i urinen. Både lege og jordmor kan masse om svangerskapsforgiftning og ulike risikofaktorer. Om man er redd for at man er i risikosonen er det bare å spørre på neste kontroll.
mamma00 Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Viktig også å påpeke at en faktisk kan ha høyt blodtrykk i svangerskapet uten å ha svangerskapsforgiftning. Jeg hadde alvorlig svangerskapsforgiftning i forrige svangerskap, og måtte føde i uke 29, en uke etter at jeg ble innlagt. Men det var et par andre damer der som hadde høyere blodtrykk enn jeg og hadde vært inne mye lengre uten at de ble satt i gang, fordi de ikke hadde andre symptomer på svangerskapsforgiftning. De ble satt på blodtrykksnedsettende medisiner, og hadde gode utsikter til å nærme seg termin.
Pinnus Skrevet 3. mars 2010 #11 Skrevet 3. mars 2010 Jeg har 100/60, virker plutselig lavt i forhold til mange andre her og "normalen." Fikk beskjed om at dette var supert? Hva betyr det at jeg har lavt blodtrykk da, eller hvordan kan det ha seg?
lykkeliten85*Tobias i magen Skrevet 3. mars 2010 #12 Skrevet 3. mars 2010 Jeg hadde savngerskapsforgiftning i forrige svangerskap og det høyeste jeg var oppe i var 170/110 i bt, hadde 3+ på ødemer i kroppen og mer proteiner i urinen enn de stiksene kunne lese av. Ble satt i gang 4 uker for tidlig. Så for det om du har et litt høyt overtrykk, så er ikke det noen indikasjon på at du har svangerskapsforgiftning. Til normalt har jeg 120/70 i blodtrykk, noe som er et veldig normalt bt, men i dette svangerskapet har jeg logget på 100/(55eller60) og er nå nede på 90/60. Noe legen synest er et kjempebra bt. Jeg er litt svimmel til tider, men ellers ikke noe. Det er ikke farlig å ha lavt blodtrykk, annet enn at du må passe på at om det føles ut som om du vil besvime må du legge deg ned for å forhindre at du skal slå deg.
Gjest Skrevet 3. mars 2010 #13 Skrevet 3. mars 2010 Jeg ble målt til 95/55 i dag, er ikke dette veldig lavt da? Er 14 uker. I uke 9 målte legen det til 120/60..
lykkeliten85*Tobias i magen Skrevet 3. mars 2010 #14 Skrevet 3. mars 2010 det er vel om du har under 90/60 som regnes som lavt, men ikke farlig lavt. så et undertrykk på 55 er jo litt lavt, men siden det var 60 sist er det ikke noe drastisk fall. det er undertrykket som er det viktigste å følge med på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå