Gjest Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Hei Er det noen som kan fortelle meg hvor man går på kontroll hos jordmor. Er det på sykehuset? hva er forskjellen på kontroll hos lege og jordmor? Bor i Bærum. Håper noen kan svare meg Mvh
mammaløve Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Hei Du kan velge om du vil gå til jordmor eller lege, eller begge deler. Jeg går til begge deler, ca annenhver gang. Jordmor må du kontakte selv, og hun holder som oftest til på nærmeste helsestasjon for der du bor. Legen må du gå til til første kontroll uansett, for å ta blodprøver og beregne menstermin, så da går det jo an å spørre legen om hvilken helsestasjon du bør kontakte. Forskjellen mellom jordmor og lege, er at jordmor er en spesialisert sykepleier kun på graviditet og fødsel, mens legen du vil gå til som oftest er almennpraktiserende. Jordmoren kan gi den bedre og mer nøyaktig informasjon om dine rettigheter som gravid, svangerskapsplager, hva som er normalt eller ikke, kostholds og treningsråd og så videre. Hos jordmor sjekker du urinen hver gang (ser etter proteiner som tegn på urinveisinfeksjon eller svangerskapsforgiftning) og måler symfysemålet (hvor stor livmoren er) samt hører på hjertelyden til fosteret. Så blir du gjerne veid. Ellers får du som oftest rikelig med tid til å fortelle om det er noe du lurer på, eller noe du synes virker unormalt. En lege kan sikkert gjøre tilsvarende, men jeg synes det er myyyye koseligere å gå til en jordmor siden hun "lever og ånder" for graviditet og fødsel. Hos legen blir det ofte litt sånn " hva er problemet"-stemning, og jeg føler de vil ha meg ut så fort som mulig. Men det er greit å gå dit dersom jeg har spørsmål om sykdom/plager med kroppen etc.
Venter tvillinger Januar13 Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 jeg ringte bare en helse st der jeg bor og bestillte time hos jordmor der.. er så si det samme som lege.. har med urin prøve,helsekortet. hu måler blodtrykket,sjekker urinen,hører på hjerte lyd og måler magen.. Kan snakke mer med en jm enn med lege ang fødsel osv sånn inntrykk har jeg det... går inn i uke 23 nå og bare vært hos jm 1gang..
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 2. mars 2010 #4 Skrevet 2. mars 2010 JM har mye bedre tid til deg, og lytter bedre(er min erfaring). Da jeg var førstegangs fikk jeg også amme-trening, grundig med øvelse på dukke. Var egentlig veldig greit, for da var jeg mye tryggere på ammingen etter fødselen. Ellers føler jeg at JM hører på dine problemer, selv om de er det en lege ville kalt "normale" og bare føyset vekk.. Går ytterst sjeldent til lege, og er fornøyd med ordningen jeg har. Om du er usikker på hvilken helsestasjon du tilhører, så fikk jeg hvertfall nr til den jeg tilhørte av legen min under første sv.skap..
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 2. mars 2010 #5 Skrevet 2. mars 2010 Alt er smak og behag, hva en ønsker. Som de over skriver så har jordmor mye bedre tid og befinner seg på en helsestasjon i nærvområdet. ALT FOR MYE TID har jordmoren spør du meg:) Jeg gikk til jordmor ca annen hver gang med nr 1, med nr 2 og 3 nå går jeg kun til legen. Jordmoren skal snakke om alt, hva føler du om ditt, hva føler du om datt. Vil du prate om amming, sykehus, babyen, andre plager?Gruer du deg til fødselen... Jeg hadde ikke behov for det i det hele tatt og da ble det feil for meg, men har veninner som synest det er topp for da får de pratet masse. Ble alt for mye for meg, jeg liker å gå til legen. Kommer inn, sjekker at alt er som det skal, stiller de få spørsmålene jeg har, får svar og går igjen. Utover det prater jeg med min mann om alt rundt babyen, følelser, sykehus osv. Men som sagt vi er alle forskjellig, noen synest det er topp, andre ikke:) Lykke til:)
Schnella Skrevet 3. mars 2010 #6 Skrevet 3. mars 2010 Her er link til Bærum kommunes svangerskapsomsorg: https://www.baerum.kommune.no/Temastruktur/Tjenester-a---a/Svangerskapsomsorg/ Er helsestasjonene på Bekkestua og i Sandvika som følger opp gravide i Bærum. Er i min 12. uke og har vært hos legen på første kontroll, og har bestilt time hos jordmor for andre kontroll. Er førstegangs, så vil jeg gjerne prøve ut begge deler for å se hva jeg liker best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå