ano`num *17.03.10* Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Babyen er ikke kommet enda, så vi sitter bare å "leker" litt med tanken. Vi har litt forskjellige familier og veldig ulike syn på ting. Mannen er en av flere søsken, alle har småbarn og flere av de småttisene er skikkelige krapyler. Av typen som flyr rundt, river ned, gjør ugang og får lov til de. Blir de tatt, ser ungene seff på det som belønning; de får jo oppmerksomhet! Har hele tiden tullesagt til mamma at vi satser på å ta barnedåpen i sommer når "de verste" (navnga seff til mamma) dro på ferie. Familien til mannen har det med å invitere alle til "alt". Det ahr vi også gjort med de to første. Hele lista. Oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn til dåpsbarnet har vært med. Ene gangen var også en onkel av mannen med, og helst ville de hatt med et par til. (For å passe på oldeforeldrene) Det var det rett og slett ikke plass til siden vi hadde det hjemme hos oss. I går sa mamma til meg at i min familie har vi bare pleid å hatt med besteforeldre og faddere til dåpsbarnet i dåpsfeiringen. Det er ikke en like stor dag som feks konfirmasjon hos oss. Jeg var ikke engang klar over det.... Nå tok jeg nettopp opp dette med mannen; kanskje det hadde vært tingen? Vi har snakket om å ha besteforeldre som faddere. Da kan vi jo gå ut å spise middag på resturant og kose oss med kaker i fred og ro hjemme etterpå. En drøm av en dag etter min mening. Jeg blir så fort sliten pga kronisk sykdom. Etter forrige barndåp slet jeg meg ut, og var "sengeliggende" et par dager etterpå. Kroppen var som laget av betong. For mannen kunne vi gjerne gjøre det slik. Prisen blir jo det samme som når vi laget mat til alle her hjemme argumenterte han med. Meen, han er redd det vil bli familiekrøll ifh søskene hans. & at det kan bli feider videre. (Familien der er vant til det, å krangle *sukk*) Kjenner jeg blir oppgitt, samtidig som jeg vet så alt for godt hva han mener...... Spm er om vi skal orke å bry oss med det, ordne stort selskap bare for å gjøre de til lags. Ene paret gidder ikke engang å gå i kirken under selve sermonien; de kommer først til selskapet. Mine søsken vil jo heller ikke bli invitert. Om ikke _mannen_ får viljen sin og vi tar de som faddere. Jeg vil også gjerne ha de som faddere siden de bryr seg så mye om barna våre i hverdagen, en slags hylles for det Men da er jeg redd det hvertfall vil bli sett skjevt på! Ååååhh! Det ligger _mye_ mer familiegreier bak det at jeg i utg.punktet ikke ønsker enkelte av søskene hans i selskapet altså, ikke bare det som står her. Det er forresten ikke bare mine tanker heller. Mannen er også med på det. Men han er nok litt mer "redd" for å lage familiekrangel av det. Jeg kan ikke se at de har grunn til å bli sur på oss for dette, men jeg kjenner dem så godt at jeg tviler ikke på at det er mest sansynlig at det blir nettopp slik. (Vi er forsåvidt alt utestengt fra det meste, det eneste de fortsatt inviterer oss i er selskap. Det "verste" som kan skje er at de kutter oss ut også der. Dumt for barna våre, som nok vil merke det.) Vi har bestilt oss langferie til utlandet i sommer. Reiser rett før skolene slutter og blir borte noen uker. Har holdt det hemmelig so far Jeg tenkte kanksje vi kunne si det til dem et par uker før med en litt sann "nå må vi bare hive oss rundt å ordne barnedåp i full fart før vi drar" holdning. Rekker ikke all verden da. (Familien der drar aldri på ferie, så de vet ikke hvor mye planlegging som ligger bak en slik tur og kan ikke ta oss i at vi har vist om det leeeenge)
ano`num *17.03.10* Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #2 Skrevet 1. mars 2010 Det jeg forresten ville frem til at jeg lurte på; er det bare min familie som er "sær" og inviterer kun til et mindre selskap når det gjelder barnedåp, eller finnes det flere der ute? Har et inntrykk av at alle inviterer stort, så det overrasket meg at det faktisk var en mulighet. I går tenkte jeg "å nei det blir kjedelig". Men i dag er jeg absolutt mer med på det
Trultemora er presseklar!! Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Hos oss så inviterte vi besteforeldrene til Emilie(4 stk), oldeforeldrene (2 stk), tanter og onkler av henne (5 stk), 2 vennepar og 2 barn Mer enn nok folk! Hva med å kutte ut middagen i barndåpen? Bare ha kaffe og kake? og i tillegg bare invitere de aller nærmeste som beste/oldeforeldre, tanter og onkler og evnt faddere, ingen utenom? blir det evnt mange det da? og evnt sett tidsbegrensing!
♥♥ ? ♥♥ Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Vi innviterer kun dåpsbarnet sine oldeforeldre (2 stk), besteforeldre (4stk), tanter og onkler (4 stk) og søskenbarna (5 stk) og så faddere viss de ikke er blandt de som allerede er nevnt.
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Vi har invitert besteforeldrene og barnets tanter/onkler til dåpen. Til siste var også "halvsøskenbarnet" (kan man si det?) med. Vi har ikke så stor familie så barna våre har (4 besteforeldre + en ny samboer), 3 tanter/onkler, 1 kjæreste og et søskenbarn. Så vi har vært 13/14 gjester med oss selv og dåpsbarnet. Vi har vært i kirken først (og ja, alle kommer dit, det er jo der det faktisk skjer. Og gidder man ikke stille opp der kan man godt droppe hele greia spør du meg). Deretter har vi vært ute og spist middag på restaurant, og tilslutt har vi hatt kaffe og kaker hjemme. Vi har brukt barnas tante/onkler som faddere begge gangene, så vi har ikke hatt ekstra gjester på det. Dersom vi hadde valgt faddere utenfra tror jeg vi uansett hadde invitert tanten/onklene. De er så nære og kjære at det hadde blitt veldig rart å utelate dem. Når det er sagt ... med tanke på at du er syk og ikke orker å ordne så mye så hadde jeg satset på et lite selskap. Faddere og besteforeldre, middag ute og en rolig kaffe hjemme til slutt. Og du ... sørg for å få gjestene til å ta med seg en kake. Da er det eneste du trenger å tenke på å få pyntet deg selv og ungene ;-)
erteposen + 4 Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Vi inviterer besteforeldre og søsken med barn + faddere. Om en kutter ut søsken og tante/onkel barn, hadde jeg sørget for at fadderene representerer begge familier. Jeg har vel aldri hørt om noen som kutter ut egne søsken til selskapet, men gjør en det bør jo dere ha tunga bent i munnen om konflikt er noe dere vil unngå. Nå kommer jeg fra en familie med syv søsken, og du hadde nok fått fullstendig sjokk over våre selskap:)
ano`num *17.03.10* Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2010 Har 7 og 3 søsken vi å. Så hvis vi skal invitere alle slik vi pleier blir vi hele 37stk bare med nærmeste familie. Da snakker vi dåpsbarnets oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler, fettere og kusiner. Ingen venner eller andre slektninger lenger ut. (Som de på farsiden gjerne vil ha med)
Pirkeanonym Skrevet 2. mars 2010 #8 Skrevet 2. mars 2010 Jeg forstår deg utrolig godt. Jeg har en liknedne svigerfamilie, hvor min svigermor fremdeles er sint over at vi valgte å kun invitere barnets besteforeldre, tanter og onkler, søskenbarn og et par tante og onkel på hver vår side. Sistnevnte følte vi at vi måtte invitere for å bevare litt av roen til svigers. Svigermor ville at vi skulle invitere hennes søskenbarn og venninner, alle min manns tanter og onkler og kusiner og fettere. Det kom ikke på tale, og hun var sur under hele dåpen. Jeg har ingen råd til deg, men slik tenker jeg: Man skal velge sine kamper, man gifter seg ikke bare med sin kjære, men også hele hans familie. Dåpen er kun 1 dag, hvis det vil glede familien mer enn det lager uro, så bør en tenke seg godt om. Det kan faktisk bli mer slitsomt med en hel sur svigerfamilie over tid, enn å ha selskapet en dag. Uansett: Lykke til!!
lille sprelle Skrevet 2. mars 2010 #9 Skrevet 2. mars 2010 Vi inviterte tanter/onkler med barn og faddere med fam i tillegg til besteforeldre/oldemor. Vi har imidlertid en veldig liten familie, så det ble ikke så mange. - 16 gjester Jeg synes man skal gjøre som man selv vil.
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 2. mars 2010 #10 Skrevet 2. mars 2010 Hadde alle som ble invitert kommet så hadde vi blitt 30 stk. Men vi var vell 25. Dette var oldeforeldre, besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Pluss ett par utenom hvor han var fadder.
erteposen + 4 Skrevet 2. mars 2010 #11 Skrevet 2. mars 2010 Det holder virkelig med søsken med barn:) Om dere har litt balanse i fadderene, slik det ikke bare blir en side representert, så forklar at helsen ikke holder denne gangen. Når alle vi er sammen i selskap har alle med mat. Den som er vert kjøper inn drikkevarer, og det er igrunnen ganske greit:9
Fillerya Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Jeg syns en skal invitere dåpsbarnets nærmeste, som jo er besteforeldre, oldeforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Og grunnen til at jeg mener det, er at jeg har selv vært utelatt. Jeg har en eneste tanteunge, og jeg fikk ikke komme i dåpen. For det skulle være lite selskap. Jeg var i kirka, og så må jeg innrømme at jeg reiste hjem og gråt, jeg syns det var helt forferdelig trist. Og holder ikke helsa, så går det an å kjøpe ei stor kake og koke kaffe.
Gjest Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Tror det blir sånn ca - Ca 10 kamerater av kjæresten (halvparten med følge) - Ca 8 av mine venninner (med følge, noen er sammen med noen av de 10 kameratene til kjæresten) - Mine foreldre og søsken - Hans foreldre og søsken - Besteforeldre (4 stk) - Oldeforeldre (5 stk) - "Liksomtante" m/barn - 3 stk - Mine kusiner og én fetter (5 stk) - Mine tanter og onkler (5 totalt) - Hans tanter og onkler (3 totalt)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå