Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Eplet faller ikke langt fra stammen osv, stemmer det for dere? Her stemmer det bare sånn delvis...Mamma er biokjemiker og pappa er lege, mens jeg foreløpig "bare" har en bachelorgrad i realfag (kjemi/ natur- og miljøfag). Planen var egentlig en mastergrad i miljøkjemi, men motivasjonen dabbet litt av underveis og jeg jobber nå som assistent/ hjelpelærer på en videregående skole. Trives veldig bra med det, så foreløpig blir jeg værende der i noen år=)
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Mamma har "alltid" jobbet i butikk, men jobber nå som prosjektkoordinator, med kjøp og salg av helsetjenester. Pappa er bilselger, høhø Jeg jobber på legekontor, men jeg valgte det før mamma begynte i samme "bransjen"
melkekua™ Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Pappa er pensjonert flykaptein, og mamma jobbet tidligere som sektretær. Jeg er utdannet førskolelærer.
dete Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Mamma var lærer og pappa var dataingenør. Jeg er lærer. Men, mens mamma trivdes best på videregående, så storkoser jeg meg på småskoletrinnet.
meg & to små vampyrer Skrevet 1. mars 2010 #6 Skrevet 1. mars 2010 Pappa var lærer, men er nå ufør. Mamma jobbet tidligere på Aetat. Hun har ingen utdannelse utover vgs. Men nå utdanner hun seg til akupunktør. Jeg har ikke jobb. Jeg har en bachelor i kultur- og samfunnsvitenskap, litt ekstra sosialantropologi, et årsstudium i administrasjon og ledelse og litt forvaltningsrett. Hva "yrket" mitt er eller blir er ikke så godt å si;)
Voilà Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Eplet faller langt fra stammen her:P Jeg skal bli psykolog eller sykepleier, mens pappa er senioringenør og mamma er servicemedarbeider.
Twintipp og himmelblå Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Min mamma var sosionom, og min pappa er lærer med mastergrad i organisasjon og ledelse, og jobber som rektor. Jeg er snart ferdig med 3 året på vernepleierutd.
Ranveig R Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Pappa er utdanna innan matematikk (*grøss*) og har i alle år jobba med data. På visittkortet står det it-konsulent, kva no det betyr. Han har heimekontor og for å komme seg litt ut, tar han av og til oppdrag som bussjåfør for eit turbusselskap. Mamma var lærar (barneskulen) då eg var liten, men med 4 barn frå 1 til 10 år begynte ho på sjukepleiarutdanninga (5 år deltid), og jobbar no som sjukepleiar. Eg er litt diverse, eg gjekk teikning/form/farge og deretter tok eg ein bachelorgrad i foto. Eg har fotografert, eg har jobba litt som barnehageassistent, eg har vore praktikant og eg har jobba på bensinstasjon. No er eg heime med ungane på det 5. året, men jobbar av og til på bensinstasjon i helgene for å komme meg ut litt og tjene pæng. Tar nokre fotooppdrag innimellom, og vurderer bhg igjen om lille får barnehageplass til hausten. Så, ja. Eplet faller egentlig eit stykke frå stammen når det gjeld valg av yrke. Men eg og pappa har gleden over bilkjøring til felles (skulle SÅ ønske at eg hadde hatt råd til å ta busslappen, men enn så lenge får eg klare meg med øvelseskjøring), eg og mamma er typiske omsorgspersonar som er glade i språk og lesing.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 jeg kan ikke si det, men begge jobber i det offentlige. men jeg har nok falt nermest pappaen min. veldig greit, for han kan stort sett pensumet mitt utenatt... hehe.. men vi er begge veldig røde. jeg går på skole og tar velferdsfag og har lyst til å ta master når jeg er ferdig med barn
petite fleur Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Pappa er servicetekniker/ kjølemaskinist, mamma er sekretær. Jeg er lærer.
signe maten Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Pappa er tømrer. Mamma var også tømrer. Men hun var hjemme med oss barna ,er eller mindre i ti år. Etter det var hun innom litt ymse før hun ble værene på ett eldrehjem, og utdannet seg til helsefagsmedarbeider - eller hva det heter for noe nå. Jeg er mediegrafiker og holder på med en bachelor i internasjonal markedsføring. Så, veldig nære stammen er det vel ikke Broren min er snekker da - så han er jo litt nærmere
elskerlivet Skrevet 1. mars 2010 #13 Skrevet 1. mars 2010 mamma jobbet i hele min barndom i barnehage, men tok for 10 år siden hjelpepleierutdanning og har siden jobbet på ressurssenter for demente, pappa jobbet tidligere i databransjen, men nå vet jeg ikke.... han reiste sin kos for 10 år siden etter å ha funnet seg en annen, og vil ikke lenger ha kontakt med familie og venner her.... Jeg jobber på NAV, er sosionom, og har også drevet en barnehage noen år
Rampongi Skrevet 1. mars 2010 #14 Skrevet 1. mars 2010 Eple faller et stykke unna ja. Pappa er rektor og min mor barnevernspedagog. Jeg har snart en mastergrad i ledelse, men jobber i utdanningssystemet da (høyere utdanning).
bondeknøl Skrevet 1. mars 2010 #15 Skrevet 1. mars 2010 far jobber i et snekkerfirma, har bytta litt i det siste ettersom han ikke har utdanning.. mor er sykepleier og jeg kommer nok til å gå i hennes fotspor
brooklyn Skrevet 1. mars 2010 #16 Skrevet 1. mars 2010 pappa er elektroingeniør og jobber som utviklingsleder i et stort elektrofirma. Mamma jobber som resepsjonist i et elektrofirma. Jeg er snart ferdig utdannet lærer.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #17 Skrevet 1. mars 2010 Morsomt å lese, og vi kan vel kanskje konkludere med at eple-teorien ikke alltid stemmer så fryktelig bra ja;)
shari_z Skrevet 1. mars 2010 #18 Skrevet 1. mars 2010 Mine foreldre er pensjonerte, begge to. Mamma er sykepleier, pappa er elektrisk ingeniør men jobbet i alle år i Forsvarsdepartement, mest med kontrakter. Jeg er dyrepleier, men hjemmeværende mamma nå for tiden.
erteposen + 4 Skrevet 1. mars 2010 #19 Skrevet 1. mars 2010 Pappa har to doktorgrader, og en innen medisin, og mamma er kunstner/teolog. Vi er syv barn i familien, og alle har endt opp med minst 5 års høyere utdannelse og veldig mange leger:)
Monajenten Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Mamma er helsesekretær og pappa er driller på platform. Jeg er kjole og draktsyer, og snart grafisk designer:-) Ikke akkurat det samme vil jeg påstå, hehe, men pappa har design og fotolidenskap da.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Pappa er hundefører. Mamma er hjelpepleier, utdannet seg i voksen alder. Jobbet tidligere i posten. Jeg er gartner, er nå i permisjon og starter på høyere utdanning innen økonomi til høsten.
Sånn kan det gå Skrevet 1. mars 2010 #22 Skrevet 1. mars 2010 Langt fra for min del. Faren min var småbruker og moren min hjemmeværende husmor. Jeg er IT-konsulent.
Vilja<3 Skrevet 1. mars 2010 #23 Skrevet 1. mars 2010 Pappa var teknisk sjef i en bedrift, Mamma er legesekretær men jobber nå med funksjonshemmede. Jeg og min bror en snart ferdig sosinomer og min søster er legesekretær:)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 2. mars 2010 #24 Skrevet 2. mars 2010 Mamma e kjøpmann (dame) for en Rema 1000 butikk og pappa e Trafikkskolelærer. Æ e Farmasitekniker og Helsesekretær foreløbig, men ska nåkk utdanne mæ til massør/alternativ utdanning etterhvert Dm sir at barn med foreldre som e høyskole/universitetsutdanna har lettere for å gå samme veien og få sæ høyere utdannelse Det kan være det stemme!
2søtesmåh Skrevet 2. mars 2010 #25 Skrevet 2. mars 2010 Tror det er mer sammenheng mellom om foreldre har jobbet, vært stabile i jobben og om man selv er det samme...Yrkene forandrer se gtil stadig, go lærer i dag er ikke det samme som for 20 år siden.FOr å si det sånn ) JEg er voks opp med dra på jobb uansett hvordan man føler seg på morran (ser bort fra oppkast og feber) også drar man hjem om man blir verre...Jobb er viktig og man skal være stolt over å KUNNE jobbe og at man HAR en jobb. Man skal ikke se ned på de som ikk eHAR eller ikke KAN jobbe, det er IKKE slik vi er lært opp,-vil ikke ha den slengt etter meg altså. VI måtte gå tre år på videregående alle mann, etter det så er det kun jeg av tre søsken som har videre utdanning..Men alle jobber vi, har fast inntekt, hus, bil og familie..Og holder jobben "Hellig"...Om man kan kalle den det..Og halle håper vi vel at ungene går minst tre år på videregående. Og lærer barna at skolen er "deres jobb"; man drar dit, og dra heller hjem om man føler seg uvel. Om man har begynt en aktivitet på høsten, MÅ MAN være med ut sesongen osv osv..Litt gammeldagse holdninger, men de funka for oss ) Holdning til jobb tror jeg er mer "arvelig" enn type jobb,- altså )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå