Gå til innhold

Angående referanser og jobbintervju

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man skal på intervju til en annen jobb, men ikke har opplyst nåværende arbeidsoppgiver om dette og intervjupersonen spør om referanse; er det da veldig dumt om bedriften man søker jobb i ringer nærværende arbeidsplass? Da vet jo jobben at man søker ny jobb. Litt kjipt om man ikke får jobben....håper noen forstår hva jeg mener, litt trøtt i hodet. Dårlig formulert innlegg;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp referansepersoner fra andre jobber. Evn lærer fra skole. Referansepersonene bør jo spørres på forhånd da selvfølgelig :)

Skrevet

Jeg tror det er veldig uvanlig at potensiell arbeidsgiver ringer nåværende. Av to grunner. 1. En misfornøyd arbeidsgiver kan endelig se muligheten til å bli kvitt en uønsket medarbeider ved å gi gode referanser. 2. Det motsatte av nr 1.

Har du andre referanser så bruk dem eller evnt. tidligere sjefer som har sluttet.

Skrevet

En oppgir jo uansett aldri en referanse en ikke har avtalt med på forhånd at skal være referanse.

Det er helt vanlig å bruke referanser fra "gamle" jobber heller enn den jobben man for tiden er ansatt i.

Skrevet

Hos oss er det veldig vanlig å innhente referanse fra nåværende arbeidsplass, og vi synes det er merkelig om denne ikke er oppgitt. Vi kontakter både referanser fra nåværende sjef og tidligere sjefer - og jeg blir ærlig talt litt skeptisk til arbeidssøkere som ikke spiller med åpne kort ovenfor arbeidsgiveren sin, og forteller at de er på utkikk etter noe annet.

Men jeg skjønner selvsagt problestillinga - tror bare du tjener mer på å si det som det er, og oppgi referanse på nåværende arbeidsplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...