Gå til innhold

Ang egenmelding, trenger svar fort!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet, arbeidsgiver visste ikke.

Har i februar vært mye hjemme med lillejenta som har vært veldig mye opp- og ned syk, ene dagen super form andre dagen spysjuka, 3. dagen fin form osv.. er alene og derfor rett på 20 egenmeldinger, og har brukt 12 iløpet av februar. Men hvordan er reglene her, noen sier jeg ikke kan bruke mer enn 3 dager på rad, og må gå 16 dager til neste?? Gjelder dette også når man har sykt barn? Trodde det bare gjaldt om man selv var syk?

Timelistene skal være inne imorgen, og ¨å finne ut av dette snarest.

Første dagen jeg måtte bli hjemme fordi hun var syk, var vi på legevakta, men fikk beskjed om å bruke egenmeldinger istede for sykemelding. hun var da syk to dager, og 3 dagen var jeg på jobb, så var jeg hjemme med henne to dager til og så hadde jeg fri i to dager og deretter var jeg hjemme med henne 4 dager og hadde fri 5 dagen, og hjemme med henne 6 dagen igjen, så hadde jeg noen dager fri og da ble hun frisk igjen, så var jeg et par dager på jobb innimellom der og så ble hun syk igjen og jeg ble hjemme med henne tre dager.

Er det mulig å bruke egenmelding på disse periodene, eller må jeg dra til legen å få sykemelding??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare dine egne dager som har disse reglene, sykbarndager kan du etter bohov det er ingen restriksjoner på det. Ialle fall ikke hos oss og har ikke hørt om andre som har det heller!

Skrevet

Normalt sett skal det leveres legeerklæring etter 4 dager med sykt barn, men det er ingen regler for hvor mange dager du må arbeide mellom "sykt barn"- dagene.

Du har ikke krav på sykemelding i forbindelse med syke barn, heller ikke om du har brukt opp dagene dine.

Skrevet

Det er 20 dager i kalenderåret. Fant dette på lommelegen: "Etter 4 dager sammenhengende må du levere legeerklæring på at barnet er sykt. Du har selv ikke rett til sykemelding når barnet ditt er sykt." Dette vil si at om barnet blir sykt og du må være hjemme på fredag, så trenger du legeattest hvis du skal være borte også mandag.Har ikke funnet noen begrensninger mht enkeltdager-

Skrevet

Da ble jeg litt klokere isåfall :)

Men hva om jeg har hatt fri en dag etter de 4 dagene, så egenmelding den 6 dagen? begynner det da på nytt, eller fortsetter det fra den forrige? Med andre ord, trenger jeg legeerklæring da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...