Gå til innhold

Jordmor ringte... ble så bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Fant akkurat en melding på svareren min fra jormor hvor hun sa at jeg måtte komme inn for å ta en av blodprøvene igjen ettersom "noe var uklart" på en av blodprøvene mine. Jeg så selvsagt ikke at hun hadde ringt meg før etter de hadde stengt så nå må jeg vente helt til i morgen.

Ble veldig bekymret plutselig. Hva kan være "uklart" på en blodprøve? Har jeg testet positivt på noe jeg ikke burde eller hatt for høy/ lav verdi et sted. Hva kan det bety?

Noen som har opplevd dette?

På skjemaet mitt står det håndskrevet HIV, Toxmo, S-ferritin og Hep B. HIV ble jeg testet for sist og var negativ (har heller ikke gjort noe som kan tilsi at jeg skal ha det?) men hva med de andre greiene? Noen som her peiling??

=O( Bekymret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toxmo er toxoplasmose som er en bakterie du kan få fra katter og kattesanden deres....kan være farlig for baby, ikke deg. Hep B er hepatitt B som er vanlig blant sprøytemisbrukere, så det er jo sjelden at vi "vanlige" har, S-ferritin vet jeg faktisk ikke.

Men for å trøste deg ble jeg kalt inn igjen sist gang pga høye lever verdier som så viste seg å være en feil fra laboratoriet....de hadde visst grums i prøven min.

Håper det kan trøste deg litt, tror nok alt er bra men at de bare har rotet litt og vil ha nye prøver! (de hadde ringt deg flere ganger hvis det var noe superviktig)

Skrevet

Ja, håper du har rett, men skjønner ikke hvorfor de skal kalle meg inn igjen om jeg skulle ha positiv toxmo-prøve feks?

Heb B høres heller ikke ut som noe jeg kan ha så da får jeg prøve å finne ut av s-ferritin?

Hun prøvde meg to ganger med en halvtimes mellomrom ikke lenge før de stengte.

Skrevet

Har du positiv toxoplasmose prøve skal du ha antibiotika. Serum Ferritin er jernlageret ditt.

Skrevet

kanskje du har testa positivt på rubella( røde hunder) sånn som jeg gjorde.. Da vil de nok informere deg litt om hva det betyr for deg og bAbyen din

Skrevet

Ferritin er jernlagre, kanskje du har så lave jernlagre du må på jernkur?skjønner godt du blir engstelig av sånne meldinger, men vintar jo alltid alle sorger på forskudd så dette trenger heldigvis ikke være noe mer enn feks du trenger jern. Men hun ville kanskje bare yte litt service og tenkte ikke på at en sånn beskjed på svareren kan skape småpanikk hos en gravid, håper alt er ok og at du får svar på dette i morra. De blodprøvene de tar av oss så tidlig i svangerskapet er fler enn de som stod på armer ditt tror jeg, bla sjekker de vel også blodtypen din. Lykke til, og skriv gjerne i morra så slipper vi å bekymre oss for deg vi og;-) vi har termin nesten likt tror jeg, jeg 3.8.

Skrevet

De aller fleste tester positivt på Rubella (det betyr at du har hatt rødehunder og har antistoff for det) er den negativ kan det bli et problem.(fordi det betyr at du ikke har hatt Rødehunder som liten og ikke har antistoffer for Røde hunder) Om du får Rødehunder når du er gravid kan dette være veldig farlig.

Skrevet

Puh, ja skal skrive i morgen, MASH. Om jeg ikke får hjerteinfarkt i kveld... Har forresten termin dagen før deg =O)

Det som er merkelig synes jeg var at hun uttykte seg så diffust. At blodprøven min var "uklar" sånn at jeg måtte ta ny. Det var altså ikke bare for å gi meg en beskjed men for at jeg skulle komme inn igjen for å ta mere prøver. Dessuten så har jeg jo vært gjennom et svangerskap før og ikke fått noen kommentarer/ testet unormalt for to år siden. Det betyr at jeg utelukker også røde hunder. (HIV og hep B regner jeg også som rimelig sikre at jeg ikke har).

Kan jo være at s-ferritin (som jeg forsto på dere hadde med jern og blod å gjøre er ute å kjøre, men hun tok jo hb (blodprosenten?) og sa at den var ok når jeg var der. Viste 12,6 som skulle være bra. Men det ene avhenger kanskje ikke av det andre. Blodtrykket mitt var 100/ 70 (aner ikke om det er bra eller dårlig). Eller så er det vel kanskje det en av dere foreslo med toxmo, men siden jeg er 18 uker på vei så er det vel sent å ta det nå? Har også vært veldig nøye med det jeg spiser og har ikke katt? Men det kan vels ikkert skje allikevel.

Har sikkert ingen betydning men: Var forresten på legevakten dagen før jeg var hos jordmor pga sønnen min og han testet også meg ettersom jeg har hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) og ville se at noen ekstra sykdom ikke var i anløp. Han sa at jeg hadde et virus som sønnen min hadde og at jeg hadde urinveisinfeksjon. Men urinveisinfeksjonen kunne ikke jm se noe til når jeg kom der og sa at det antakeligvis bare var utflod i prøven som de tok på legevakten for det kunne gi utslag. Viruset (sår hals og hoste) har jeg ikke blitt kvitt ennå. Siden jeg har hyperemesisen så er det vanskelig å avgjøre om jeg er dårlig på noen andre måter for relaterer liksom alt til kvalmen.

Ugh! Bugg! Ikke noe morro dette her. Er sikkert ikke noe, men siden hun ringer meg to ganger og snakker så diffust så blir jeg litt bekymret. Fader at jeg ikke så hun ringte...

Skrevet

Leste litt på nettet. Kan jeg ha svangerskapsforgiftning om jeg har unormalt s-ferritin nivå??

Skrevet

Hei igjen, Se Ferritin kan være for lavt uten at Hb (blodprosent) har blitt lav, men har du veldig lave jernlagre må man være litt obs under svangerskapet for Hb faller underveis (og SKAL bli lavere, dette fordi når mamman har for høy Hb er det vanskelig for baby å suge oksygen ut av morkake- sagt veldig enkelt pluss større sjanse for små

blodpropper i morkaka) pluss man blør jo en del under fødsel, og er jernlagre altfor lave da vil du tåle det dårligere. Derfor får man gjerne jern når jernlagrene er for lave, husker ikke grensen for når

man skal på jern. Man må aldri starte på jern på egenhånd under svangerskap uten at legen sier det og de har sjekket jernlagreni tillegg til selve blodprosenten.

Så var det svangerskapsforgiftning - det har ingenting med jern eller jernlagrene er jeg ganske sikker på. Svangerskapsforgiftning gir proteiner i urinen og høyt blodtrykk. Du har et normalt (lavt og fint!) blodtrykk, og det de så i urinen din på legevakta var sikkert leukocytter altså hvite blodlegemer, som _kan_ bety urinveisinfeksjon men også kam være forurensning osv, akkurat som det å ha spor av proteiner i urinen kan være forurensning fra utflod. Har du derimot både utslag på leukocytter og nitritt (som er avfallsstoffene til bakterier) har man en skikkelig urinveisinfeksjon og da skal man ha behandling. Med bare leukocytter kan man se an og ta en ny prøve feks etter noen dager.

Skrevet

Dette var baby nr to, skriver du, så derfor har dere neppe noe med Rhesus- uforlikelighet. Det var en mulighet jeg tenkte på hvis dette var første barnet ditt. Kan jo rett og slett hende de har fått ødelagt et av prøveglassene dine, det hender at prøven klumper seg fordi den har stått for lenge eller glasset kanskje har vært defekt. Det er mange muligheter. Jeg har forsøkt å tenke på hva det kan være men har virkelig ikke noe forslag... Fælt å bekymre seg sånn over noe man overhodet ikke vet om bare er noe helt uskyldig eller om

en av prøvene viste noe for lavt eller høyt. Kan bare ikke begripe hva det kunne være liksom... Hepatitt og HIV er usannsynlig hvis dunikke lever risikabelt, hb fikk du jo svar på, blodtrykket var fint, urinen var fin igjen hos jordmor, toxoplasmose er kanske ikke så sannsynlig? Du er garantert rubellapositiv for ellers hadde du hørt noe om det første svangerskap... (rubellapositiv betyr at du er vaksinert eller har hatt røde hunder) Håper du får tak i dem i morra tidlig så du slipper å bekymre deg unødvendig lenge i morra. Er nok bra skal du se, ikke få hjerteinfarkt nå da:-) Vi bekymrer oss altfor mye vi kvinnfolka:-) hele tida og oftest uten grunn:-) Natta:-)

Skrevet

Tuuuuuuuuuuusen takk, MASH! Ble litt roligere nå. Jeg tenker at du har nok rett - de har sikkert ødelagt et glass under testingen. Ser ut som du har peil. Lege/ sykepleier?

Takk for at du tok deg tid til å svare og tenke så mye! Natta! =O)

Skrevet

hmm..skjønner at du er bekymra, ikke noe moro med slike ting! Mest sannsynlig er det nok ikke noe annet enn en feil ved prøvetaking el.lign, eneste annen mulighet som slo meg var 5.barnesykdom, siden du nevnte noe om virus hos deg og sønnen??

Skrevet

hmm..nei, da hadde vel helst legen på legevakta snakket med deg om dette allerede, så glem det jeg sa over her:p

Skrevet

Har sendt deg en privat melding HI. :-)

Skrevet

Hei

Jeg er også gravid med nr 2. Opplevde litt av det samme. Min hepatitt B prøve kom tilbake "inkonklusiv" og jeg måte ta en ny prøve. Legen min sa at dette skjer innimellom. Kontrollprøven var negativ.

Ikke sterss så mye. Det kan jo være prøven ble ødelagt også, det kan også skje.

Bare ring imorgen og ikke bekymre deg på forhånd!

Skrevet

det er nok sikkert ingenting å bekymre seg for.

Prøver kan være diffuse hvis feks man har brukt feil glass ved blodprøvetaging, blodet kan være litt "utvannet" feks osv.

Jeg har feks akkurat måttet ta en ny prøve på en pasient fordi prøven ikke var mulig å tolke for biokjemikeren. Slikt skjer noen ganger;)

Skrevet

tenker på dette med rubella tulle0707....

jeg fik ikke noen beskjed om at det e vanlig å teste positivt på rubella... men fikk derimot beskjed om at e måtte ta en ny vaksine så fort babyen var født... ingen andre e kjenner har testa positivt...

synes hele denne rubella saken e rar, men mash har roet meg ned med hva dette gjelder...

Skrevet

Sikker på det ikke var negativ du var da? Man tar jo ikke en ny vaksine om man tester positiv. En vaksine tilsetter jo litt smitte, og så danner man antistoffer, og da vil man altså vil teste positiv på en eventuell test...

Tester man negativ har man ikke aktive antistoffer i kroppen og må ta en ny vaksine... Høres kanskje ut som litt krøll mellom forståelsen positiv/negativ...

Skrevet

Bellerose, du testet svakt positivt - det er derfor du bør vaksineres på nytt etter fødsel. Ingen misforståelse;-)

De aller aller aller aller fleste gravide er Rubella-positive fordi de har fulgt barnevaksinasjonsprogrammet og fått MMR vaksina en gang i barndommen evt hatt røde hunder. Men på noen gir vaksinen ikke full immunitet livet ut, og man bør derfor revaksineres. Og alle gravide testes for Rubella, fordi skulle man være negativ må man informeres om dette og ta spesielle forholdsregler under svangerskapet.

Skrevet

Jeg fikk også en slik beskjed av legesekretæren da jeg var førstegangs. "Ring opp igjen så snart du har sjans, det er noe med blodprøvene dine..."

Det viste seg at jeg hadde ganske lavt nivå av B12 og jern, så jeg måtte få ekstra tilskudd, men det var jo ikke noe farlig i det hele tatt, selv om jeg også nesten fikk hjerteinfarkt av å høre den beskjeden! Jeg sa ifra til henne etterpå at hun burde tenke over hvordan hun formulerte seg på på svareren, og hun hadde ikke vært klar over at det kunne høres ut som det gjorde for en nervøs gravid!

Skrevet

Hei dere!

Tusen takk for at dere prøver å hjelpe meg og beroliger! Veldig glad for det! =O)

Egentlig en sjokkbeskjed fra JM men...

Er da på vei ned til helsestasjonen for å ta ny blodprøve. Alt hadde vært bra utenom en prøve. Og det var HIV-prøven (!). Får jo nesten si gulp. Men det kan jeg ikke skjønne at jeg skal ha. For det første testet jeg meg for to år siden da sønnen min ble født. Hadde vel kanskje vært litt mer bekymret over hvis den var positiv for da kunne jeg tenkt at jeg hadde gått rundt sånn i årevis uten å vite om det.... Men er ikke i noen risikogruppe (hverken når det gjelder sex, nåler eller blodoverføringer) så regner med at det er falsk positiv som jm sa. Slik jeg skjønte henne så hadde jeg testet forhøyet verdi men ikke så høy at jeg hadde 100% positiv. Får vel høre mer når jeg kommer ned nå.

Blir jo allikevel bittelitt nervøs her ettersom konsekvensene hadde vært så store... Men har heldigvis en vennine som også har testet som meg (altså positiv førstetest men med litt lave verdier) og hun fikk negativ andreprøve. Hun jobber tilfeldigvis også på Ullevål som biokjemiker i et forskningsprosjekt for gravide. Hun sa at de sendte ut 3-4 falske positive hver eneste dag. Så får virkelig håpe at det stemmer...

Noen flere som har fått sånn beskjed??

Å nei, og jeg som hater å ta blodprøver... Nå må jeg ta en ekstra. Ja, må jo ha dette ut av verden så får bite tenna sammen =O( Bare jeg får riktig beskjed etterpå. Uff, dette er jo faktisk ganske skummelt. Merker at jeg er litt på tuppa selv om jeg vet at det nok er feil.

Skrevet

Skjönner at det gjorde deg bekymret. Men som du sier; pröven er mest sannsynlig feil.

Lykke til :)

Skrevet

Legen min sa at det hender at man får positiv prøve på HIV først, og det deretter viser seg at man ikke har det. Han advarte meg altså om dette før første prøven, både denne gangen og forrige gang jeg var gravid.

En annen lege som jeg HIVtestet meg hos da exen min hadde hiv for mange år siden sa også at han hadde opplevd 3 positive HIV tester i sin karriere og 2 av de var falsk positiv.

Dette er nok en skummel beskjed å få men jeg tør sette penger på at neste prøve er negativ. Håper du kommer deg gjennom de neste dagene uten å bli ødelagt av bekymring. Du har nok ikke blitt smittet siden site prøve for bare to år siden, spesielt når du ikke har vært utsatt for risiko.

Skulle ønsket deg lykke til, men det trenger du ikke for dette går sååå bra:) (lykke til, likevel:) )

Skrevet

Toxo er ikke bakterie, er parasitt. Sauer og hjort har også høg forekomst av toxo.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...