Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Skal starte med skrikekur ikveld på min 3 mnd gamle baby.. Helsesøster sa jeg burde prøve denne metoden, for jeg er blitt temmelig lei av at hun må bli byssa i seng og skal sove hos meg.. Får ikke sove skikkelig da.. Skal ha den som kalles Ferber light.. Men jeg fullammer, så er det sånn at det er enklere å gjøre dette for barn som får mme? TRenger råd! Alle tips mottas med takk!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Anbefalte HS skrikekur for et så lite barn? Huff.. 3 mnd gammel. Gråt gjør de så små barna enda mere usikker. Jeg ville ikke ha gjort det. Min måtte også bysses i seng når hun var så lita, men det gikk over etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #3 Skrevet 1. mars 2010 Jeg ville ikke gjort dette på en så liten baby. Det går seg til etterhvert. Babyen trenger nærhet og den tryggheten du representerer. Enkelte helsesøstre er noen jernkvinner og ikke oppdatert på nyere forskning rundt dette temaet, som ikke anbefaler såkalte skrikekurer
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Svøp henne tett inn i et teppe, legg deg med henne i din seng, am henne i søvn og løft henne så forsiktig over i sin egen seng (fortsatt inntullet i teppet) om du ikke vil ha henne i din. At de må bysses og ammes i søvn og at de vil ligge inntil noen når de sover er forøvrig normalen i den alderen
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 Disse gråtekurene er det verste jeg hører om. Et spebarn er veldig usikkert, utrygt og totalt avhengi av at omgivelsene hører og tolker signalene om at han er sulten, kald, trøtt, osv for at han i det hele tatt skal overleve. Om du lar en liten en ligge og gråte, bidrar du på ingen måte til at han blir trygg, avslappet og sikker på at du kommer og "redder" han når han trenger deg. Min metode har funket knirkefritt og er som følger: -Legg ungen på faste tider fra den er to-tre mnd gammel. -Gjør de faste tingene i fast rekkefølge før den legges, f.eks grøt, vask av munn, fingre, rompe og bleieskift, pysj, flaske/bryst på sengekanten, legges i sengen din/sin. -Om ungen lager den minste grynt eller smågråt, gå straks inn, trøst med et lite stryk på panne for å vise at du er der, men gå med en gang den roer seg ned. -Gå inn hver gang, men vær rask, og ikke bli stående ved sengen, eller ta han opp. Etterhvert blir han trygg på at du kommer, og slapper av og sovner raskere for hver kveld. Mindre gråt og en lykkeligere unge :-)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Okei, da skal jeg faktisk prøve din metode.. Liker ikke skrikekurer jeg heller, men jeg har ikke fått en god natts søvn på lenge siden jeg sover "lett" når hun sover med meg, så er vel egentlig blitt litt desperat nå.. Sug lut, ikke kommenter om du ikke har råd eller advarsler å komme med!!!!!!!!
Gjest sug lut Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Se om du kan stoppe meg. Å kjøre Ferber på en som i praksis er spedbarn bare fordi du ikke har sovet så godt er og blir komplett tull. Ferber light eller heavy, like feil uansett.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Å si at du ikke har fått en god nattssøvn på lenge er teit. De fleste småbarns foreldre har ikke ordentlige sovenetter før barnet er langt over året. Du kan forvente at det blir bedre når ungen er nattavvent og samboer eller andre kan hjelpe deg, men før det får du bare bite tenna sammen. Synes ikke synd i deg. Du kan ikke la en baby på 3 mnd gå gjennom en skrikekur fordi du ikke har hatt en god natts søvn på en stund. Vanvittig!!
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Byss eller amme h*n i søvn. Det er ett knøttlite spedbarn det er snakk om! Altfor tidlig å starte en slik kur.
Fløtepus&Tigergutt Skrevet 1. mars 2010 #12 Skrevet 1. mars 2010 Signerer denne! Lite og dårlig søvn er noe som bare hører med i denne fasen av livet. Kan du ikke heller be barnets far om å avlaste deg et par netter? Kanskje du kan sove på et annet rom og bare bli vekket når det på tide med pupp? Kan jo også være at babyen aksepterer å sove i egen seng når h*n ikke kjenner lukta av deg i nærheten. Rådet til helsesøster syns jeg var både galt og lite profesjonellt!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #13 Skrevet 2. mars 2010 Hvor fant du ei helsesøster som hadde så lite peiling?
trollmamma Skrevet 2. mars 2010 #14 Skrevet 2. mars 2010 Eg må berre signere dei andre her altså. Kjenner meg litt sjokkert faktisk. Det er sånn det er å ha små barn. Visste du ikkje det? Nattevåk høyrer med. Du kan prøve å kvile deg på dagtid når barnet søv. Det går ann når man berre har 1 barn. Trist at du er "temmelig lei" allerede når ungen er 3 mnd gammel. Veldig trist for barnets skyld
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #15 Skrevet 2. mars 2010 HI her.. Jeg har litt planer om å forsvare meg selv her nå.. Jeg har vært imot skrikekur så lenge jeg kan huske, men HS sa jeg burde gjøre det, skulle vistnok være helt ufarlig, og barnet sover bedre når det har funnet rutinene og lært seg det. Så jeg tar ikke skrikekur for min del, men for at hun skal sove bedre i egen seng, og for at hun kanskje skal få sove bedre om dagen! Skulle GJERNE ha sovet dagen, men datteren min sover ikke andre ganger enn om natten. Hun får rett og slett ikke sove UANSETT hva jeg gjør, og jeg går faen ikke å legger meg når hun ligger våken, sliten og overtrøtt. Og, jeg er ikke temmelig lei av å bysse hun, det kunne jeg ha gjort leeeenge, men bysser jeg henne, og legger henne fra meg, så våkner hun med en gang! Her er ikke noen barnefar eller sambo, her er det hun og meg. Må VIRKELIG ikke kommer her å dømme meg fordi jeg vil ta skrikekur, og få henne til å sovne bedre! Er direkte vondt for en liten baby å være sliten og overtrøtt, og som dere kjøtthuer selv sier, søvn fremmer søvn!!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #16 Skrevet 2. mars 2010 Min eldste var litt sånn. Hun sov veldig lite, var overtrøtt og gråt. Det var ikke alltid jeg kunne forhindre henne i å gråte, men jeg kunne bestemme at hun ikke skulle gråte alene. Du kan forsøke å sitte sammen med barnet ditt når hun ligger i sengen, evt. legge en hånd på brystet hennes e.l. Det er ikke sikkert hun slutter å gråte av den grunn, men da er hun i alle fall ikke redd. Dette er en fase. Den kan være slitsom og fortvilende, men den går over. Ikke bruk skrikemetode på et så lite barn. Hold ut. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2010 #18 Skrevet 2. mars 2010 http://www.xn--barnogsvn-r8a.com/?page_id=62 Vær snill å heller se litt på denne. Jeg har testen den på min baby da h*n var 3,5 mnd og med litt tolmodighet så tar det litt tid men det fungerer mye bedre på små babyer. Så slipper di å skal skrike seg i søvn hver kvell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå