Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sist jeg var hos legen fikk jeg 20 % sm. Jeg fikk da beskjed fra helsesekretæren at jeg måtte betale 54 kroner for sm. Hun sa det var nye regler. I begynnelsen av svangerskapet var jeg også noe sm pga kvalme, og da måtte jeg ikke betale. Jeg skjønner ikke dette helt, da alt som har med kontroll i graviditeten er betalt av staten. Noen andre som har måtte betale grunnet "nye regler"? Jeg mistenker at helsesekretæren har gjort feil, og selv om det er bare 54 kroner så er det prinsippet spør du meg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns det hørtes rart ut... Man kan ta betalt for materialer feks bandasjer dersom du trenger det, men en sykmelding er jo ikke materialer??? Vet ikke helt hvem du kan spørre om dette er riktig el ei, men er hvertall enig om at jeg tror de har gjort feil.

Skrevet

Jeg er selv delvis sykmeldt, og har ikke blitt bedt om å betale noe. Sykmeldingen ble senest fornyet i dag. Tror dette må være en feil ja.

Skrevet

Jeg er og sykemeldt (ut sv.skapet,men fornyer hver mnd, senest på fredag) betalte ingenting.

Skrevet

Du skal ikke betale for sm - særlig ikke når det gjelder svangerskap!!

Skrevet

Hei jenter

Vil bare blande meg inn og fortelle dere at dere nå ikke skal be om sykemelding,men noe som heter svangerskaps penger. Akkurat det samme som sykmelding med lik utbetaling,bare forskjellig på den måten at du ikke bruker av de 52 ukene sykemelding du har til rådighet i året, og dermed kan bruke den etter svangerskapet hvis det skulle oppstå et behov.

En annen fordel for arbeidsgiver er at det betales svangerskapspenger fra dag 1 ikke 16, så da innebærer det ingen utgift for dem.

Blir også riktigere statistikk på nasjonalt nivå, siden vi nå ser ut som vi er mye sykere enn menn,men faktisk gjelder 1/3 av alle kvinnelige sykmeldinger noe med svangerskap.

Dette er ikke en ny greie,men har vært siden 1998,er bare legene som ikke tenker på å informere om det!

En siste ting; svangerskapspenger kan skrives ut av jordmor,så du trenger ikke engang å gå til legen....SUPERT IKKE SANT!

Skrevet

MENMENMEN...

Svangerskapspenger erstatter ikke automatisk sykemelding, uansett...

Svangerskapspenger betales ut til de som IKKE kan gå i jobb.. pga dårlig tilrettelegging osv.. Kvalme osv går ikke under dette...

Fra Nav sine sider..:

"Svangerskapspenger gis til friske gravide kvinner som ikke kan fortsette i arbeidet under svangerskapet fordi det kan medføre risiko for skade på fosteret.

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid."

Dette gjelder for eksempel

- arbeid med kjemiske stoffer

- fysisk slitsomt arbeid

- arbeid med stressbelastning

- psykososial forhold

Skrevet

Hmmmm det var ikke det JM sa til meg, hun nevnte det fordi jeg har bekkenplager å sliter med å stå/gå på jobb hele dagen. Og da sa hun at hun kunne skrive % eller hel svpenger til meg og at det gjaldt alle slags plager i svangerskapet!!!!

Skal sjekke nærmere med henne neste gang!

Skrevet

Det stemmer som den første sier, er man syk skal man ha sykemelding - er jobben til fare for fosteret og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge skal man ha svangerskapspenger... Din jordmor tar nok feil dessverre, for ellers er det maaaaaange flere som skulle gått på svangerskapspenger enn sykepenger når de er gravide...

Skrevet

JM har rett i det at du kan få svangerskapspenger pga Bekkenplager, og at du sliter med å stå og gå i jobben.. MEN.. det er i såfall i samarbeid med jobben.. at du ikke kan settes til andre oppgaver slik at du slipper å stå/gå så mye.. altså.. tilrettelegging...

Skrevet

hmmm, dere som ikke kan få sv.penger, men må ha sykemelding, hva er grunnen til det? Er det andre plager enn svangerskapet da eller?? Hvis det er graviditeten som er årsaken til at dere ikke er på jobb, har de fleste krav på sv.penger. Det er kunnskap hos lege og arb.giver som stort sett er for dårlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...