Gå til innhold

Må jeg bare kutte nattmaten mon tro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita jente på snart 7 mnd. Hun ble fullammet til hun var ca 5,5, da begynte vi med grøt. Nå er vi oppe i 4 måltider med fast føde for dagen. Skal i hvertfall være det. Problemet er at snuppa ikke vil ha fast føde. I hvertfall ikke mr enn 1-2 skjeer eller en liten skivebit. Vi hadde henne oppe i full porsjon en liten stund, men så ville hun ikke ha. Har byttet grøt flere ganger, prøver ulike middager av både hjemmelaget og glass, ulikt pålegg på skiven. Munnen knipes pent og pyntelig sammen etter få biter. På formiddagen vil hun ikke ha noe særlig med melk fra meg heller. Litt mer på ettermiddagen, men ikke mye. På natten derimot spiser hun rikelig 3 ganger. Rundt klokken 23, 03 og 05.

Planen min var å få hu til å slutte med nattmat når hun var oppe i 4 måltider med fast føde, men nå lurer jeg på om jeg heller må slutte med nattmaten først siden det tydeligvis er da hun spiser seg mett. Noen som har noen erfaring med dette? Ser liksom for meg at det er lite hjelp i å prøve å bare kutte ett av nattemåltidene, for da vil hun ikke skjønne hvorfor hun får mat noen ganger, men ikke resten. Eller? Er så usikker her og vil gjerne ha noen gode råd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kuttet ut nattmaten da vår jente var på den alderen, men ikke fordi hun spiste dårlig på dagen.

Jo, høres jo ut som du kan prøve. Barn over 6 mnd skal ikke ha behov for mat om natten har jeg hørt/lest. Vet ikke om dette er uavhengig av ant måltider på dagtid.

Vår jente har alltid spist det samme som vi har spist til middag. Om vi har hatt fisk/fiskeprodukter, toro gryterett el.l som jo ikke er så barnevennlig, har vi kokt en potet og gulrot i tillegg, og det har vært basisen, mens hun har fått littegrann fisk/gryterett oppi bare for å venne seg til smaken.

Hun er mye mindre kresen enn broren som stortsett fikk glassmat da han var liten.

Prøvd å variere med grøt? Min jente nektet å spise grøt da hun var på alder med din jente. Fikk kun i henne brødskive. (utenom middag og frukt). Etter opphold med grøt i noen måneder fikk jeg i henne havregrøt (av havregryn)innimellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...