Tieran Skrevet 1. mars 2010 #1 Skrevet 1. mars 2010 Dere som har skolebarn, når må deres håpefulle i seng?
2barns mor Skrevet 1. mars 2010 #2 Skrevet 1. mars 2010 Spørs jo litt hvor stor skolebarna er da.... Men jenta mi som begynner i 1.klasse, er i seng mellom 19-1930. Holder dette i helger også. I helga var vi borte og når kl. var 1930 spurte de om de ikke kunne få hjem å legge seg snart. Rutiner.... Men til gjengjeld er de tidlig opp her i huset da.
Tieran Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 1. mars 2010 Mine to går i 5. og 6. klasse. Minstemann skal være i seng kl. 21 og størstemann innen 21.30. Jeg føler at det er riktig tid for størstemann da hun aldri har hatt behov for mye søvn (selv som spebarn), men er så i tvil med minstemann.. Han trenger mer søvn, men klarer ikke å se stor forkjell på ham dersom han er i seng tidligere. Han har begynt å "slite litt" med å komme seg opp om morningen, men vet ikke om det kommer av vinteren, for lite søvn eller om det er begynnende tenårings-tendenser. Jeg synes jeg har strekt leggetid så langt jeg kan, men ser at klassekamerater er enda seinere i seng!
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #4 Skrevet 1. mars 2010 Klokken 20. 7 år. Kan tøye det litt i helgene, men helst ikke så mye. Har god tro på gode soverutiner for barn, også større barn.
Joikaboll@ Skrevet 1. mars 2010 #5 Skrevet 1. mars 2010 1.klassingen legger seg 19.00 7.klassingen legger seg 21.00 10.klassingen legger seg 21.30 Selvfølgelig med unntak av at det er noe spes.
Tieran Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2010 Jeg er også opptatt av dette med gode soverutiner og rikelig mengde. Derfor jeg lurer på dette ;o) Jeg vet jo at mennesker er forskjellig og derfor kanskje vanskelig å svare hva som er riktig for mine barn, men fint å få høre hva andre gjør )
77modell Skrevet 1. mars 2010 #7 Skrevet 1. mars 2010 Va no ekstremt spør du mej da!! EN 10 klassing kl 2130? Nei den he ej lita trua på e særlig fornuftig! Har ei jente i 7kl å ho er stort sett i seng før kl 22. Kunne tentk meg at det sjedde litt tidligere, men har forhørt meg med andre å det desidert tidligeste er kl 2130. Er fryktelig vanskelig......vil gjerne ha lagt ho før, men det er noe med at en skal ikke gjør ungene så forskjellig fra de andre. Om alle andre får se noe på tv å ikke 1-2 stk så er dette ofte grunn til mobbing av en eller annen form........desverre.
Verbena Skrevet 1. mars 2010 #8 Skrevet 1. mars 2010 Nå har ikke jeg skolebarn enda, da eldstemann begynner i 1.klasse til høsten. Men jeg er da ikke så gammel og da jeg gikk i 10.klasse (for 9år siden) skulle jeg være på rommet mitt senest kl 21.30 på hverdagene, fikk lov til å lese osv på senga om jeg ville det. Greit nok at man går glipp av noe på tv, men hærregud da skal ungene få lov til å være oppe til 23 på hverdager bare for at 4 i klassen får lov å de kan føle seg utenfor? Da jeg gikk på ungdomsskolen var det bare jeg og en til på trinnet mitt (60stk) som IKKE hadde andre kanaler enn NRK1. Vi burde vel ha vært totalt utstøtte og de værste mobbeofrene, men det gikk utrolig nok bra! Jeg tror faktisk at barn og unge har godt av å lære seg at det er forskjell på reglene ut fra hvor man er og hvem man er sammen med. Jeg har fettere og kusiner som går på ungdomsskolen i dag og jeg vet at foreldrene deres også har regler som sier i seng til ca 21.30 på hverdager om det ikke skjer noe ekstremt spesielt. Og så det er sagt søsteren min som er 4år yngre enn meg gikk frivillig å la seg kl 21.00 på hverdagene til hun var ferdig med videregående om det ikke var noe spesielt.
erteposen + 4 Skrevet 1. mars 2010 #9 Skrevet 1. mars 2010 Vår andreklassing er i seng rundt 20.00, men får lese til 20.30. Lillebror på 5 år er i seng 19.30, og får ikke lese. Vi må gjøre litt forskjell. Han står ikke opp før 0730.
simba>>>3gutter Skrevet 1. mars 2010 #10 Skrevet 1. mars 2010 Anbefalt leggetid for en åtteåring er klokka atte også utvide med ett kvarter for hvert år, men dette er jo bare en anbefaling. I familien måtte en av gutta i seng klkken åtte ann hverdag hvis han skulle fungere som menneske. Han sov fint i 16 17 timer om helgene hvis han fikk lov til det. broren har vel arldri sovet mer en 6-7 timer i døgnet siden han ble født så det er ganske stor forskjell på ungene som hvor mye søvn de trenger.
77modell Skrevet 1. mars 2010 #11 Skrevet 1. mars 2010 Er faktisk en del ting som har forandret seg siden jeg var tennåring, men søvnbehovet har ikke gjort det. Men har ikke hørt om noen i 10kl som legger seg så tidli........jeg sa IKKE at man blir et mobbeoffer, men at det er lett å bli sett på som litt "teit". Vi har egentli kjørt vår egen linje angående leggetider men ser nå (jenta blir 13år) at vi må la henne vær litt lenger oppe enn vi egentli vil! Ikke for vår del å ikke for søvnbehovet til Henne, men for at hun skal vite litt hva de andre snakker om som de har sett på tv,kino osv. Er mangt en gjør for ungene sine sjønner du! Jeg var veldig bestemt på det tidligere, men ser nå at å legge seg kl 21 for en 12-13 åring er å ta litt i. Hun legger seg tidli også, ofte med en nintendo eller ei bok.
Gjest Morn du Skrevet 2. mars 2010 #12 Skrevet 2. mars 2010 Så da er det bedre at din jente ikke klarer å følge med i timene (det skjer ofte når man får for lite søvn)? På grunn av tv, kino osv? Wow! Her har jeg en tenåring i hus. Hun er 14 år. Hun har vært veldig, veldig vanskelig å få opp om morningen. Hun er driiitsur om noen maser på henne om å stå opp. Hun er driiiitsur om noen sier at hun må skynde seg for å rekke bussen. Hun blir driiitsur om bussen kjører fra henne når hun er altfor seint ute til bussen. Hun har faktisk fortalt at hun har holdt på å sovne på skolen. Men legge seg? Ha ha, det er teit. Her er det ikke tv eller kino som teller, men DATA. Jeg er sikker på at hun, når hun flytter hjemmefra, kommer til å sitte på data til langt på natt. Hun kommer ikke til å rekke hverken buss, skole eller jobb. Hun må jo få bestemme selv når hun skal legge seg, må vite! Det er _vi_, som voksne mennesker, som må sette grensen for mange ting, tom det som er upopulært. Ingen skal mobbe andre fordi de har et stort behov for søvn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå