Gå til innhold

Prøve på nytt etter Spontanabort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet årsaken til hvorfor man bør ha 1 vanlig syklus for man prøver igjen etter SA? Er det større sjans for at jeg mister igjen om jeg blir gravid etter første eggløsning?

Anbefales det å ha samleie hver dag, eller annenhver når vi forsøker på nytt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen ekspert, så her blir det bare gjetting fra min side;

Når man har hatt en sa, så har man vel en form for sårflate i livmoren som må gro først? Og så er kanskje forholdene der inne mer 'ustabile' om man kan si det sånn?

Jeg har hvertfall hørt at det er større sjanse for en ny sa hvis man blir gravid igjen på første eggløsning, og min venninne som hadde sa og var hos en ekspert på området fikk den beskjeden. Så jeg regner jo med han vet hva han snakker om.

Skrevet

har ei venninnne som mista og hennes lege sat at det var ikke noe å vente på:)

Skrevet

Det er IKKE større abortrisiko dersom man forsøker igjen på første forsøk etter en spontanabort. Grunnen til at man ofte blir rådet til å vente etter en spontanabort er psykisk. Mange sliter etter en abort, og trenger noen uker på å komme seg i hodet før man nullstiller seg og er klar til å prøve på ny. I tillegg anbefales det å vente en syklus for å være i stand til å stadfeste den neste terminen. Hvis man blir gravid igjen med en gang etter aborten, vet man ikke når eggløsningen har funnet sted. Men det finner man ut av ved å måle HCG eller ta tidlig ultralyd, så ikke noe reelt problem egentlig.

Så prøv igjen med god samvittighet når kroppen føles klar igjen. Det anbefales å ha samleie når man har lyst, ikke når man "bør" eller "må"... ;)

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å vente da jeg mistet, fordi legen mente det var større sjans for å miste igjen om man ble raskt gravid.

Er det noen her som har blitt raskt gravide etter SA og fått et vellykket svangerskap da?

Jeg finner en artikkel på nett hvor det står :

Nytt forsøk!

Etter en spontanabort blir de fleste raskt gravide igjen. Det kan være lurt å vente til man har gjennomgått en normal menstrasjonsyklus før man blir gravide igjen. Da vil slimhinnen i livmoren være helt i orden igjen, og et nytt svangerskap får de beste vilkår.

(Skrevet av sykepleier Elisabeth L. Lofthus. Gjennomlesing og rådgivning v. jordmor Marie Svedberg og jordmor Tove Nordahl. Oppdatert 2010)

Link til hele artikkelen er: http://mammanett.no/graviditet/plager_og_komplikasjoner/spontan_abort

Skrevet

Vi mistet i desember og er gravid på nytt nå:) Det gikk veldig fort selv om vi måtte gjennom fødsel og alt (var 18 uker på vei og jenta var så syk at hun kom til å dø når som helst så det ble foretatt et svangerskapsavbrudd). Fødte 21. desember og fant ut fredag forrige uke at jeg var gravid på nytt.

Så istedet for maibaby så blir det novemberbaby hvis alt går etter planen:)

Sykehuset sa at kroppen ville ta det som en vanlig mens, men anbefalte å vente på at neste mens kom. Vi hadde sex som vanlig (2-4 ganger i uka).

Det anbefales ikke å ha sex hver dag hvis man prøver da "kontoen" må fylles opp igjen.hehe..Ca annenhver dag sies det:)

Skrevet

når jeg mistet, fikk vi beskjed om at grunnen til å vente lå i to deler:

1. lettere å regne ut når man har termin

2. for å la kropp og sjel få hvile.. man får en psykisk knekk av slikt..

Skrevet

noen flere innspill?

Skrevet

Jeg har snakket med to spesialister om det, og de sa at man skal la slimhinna bygge seg opp og så bli til mensen minst en gang før du prøver igjen. Ellers er det økt sjanse for å miste på nytt.

Det er ikke alle leger som vet dette, og derfor får folk forskjellige beskjeder.

Skrevet

Jeg har hatt 2 spontanaborter, etter den første ventet vi en syklus, det tok 6 mnd før vi ble gravide igjen. Da det gikk galt den gangen, hadde vi trøstesex en gang uten å vite noe som helst om syklus (prøvde ikke veldig hardt, altså:) det gikk veldig bra, det.. Ble gravid, resultatet er nå snart 5 mnd og jeg er veldig fornøyd...

Jeg var selvfølgelig livredd for at det skulle skje igjen når jeg hadde opplevd det 2 ganger, så da jeg hørte her inne at det var større sjanse for å miste når man ble gravid uten å få mensen igjen så hadde jeg noen grusomme mnd. (hadde uansett hatt det, da..) så jeg sjekket litt på nettet, og der var det mange som skrev at det ble anbefalt å vente, men at det ikke var noe faglig belegg for akkurat den påstanden.

Hvis jeg var deg så ville jeg ventet en syklus for å slippe å tenke at det er din egen feil hvis det går galt igjen. Sannsynligheten for at det er "din feil" fordi dere startet med en gang er liten, men tanken vil ikke være god å ha med seg...

Lykke til med prøvingen:)

Skrevet

Jeg ble gravid rett etter SA uten mens imellom og har en flott sønn på 5 år, det var ikke noe problem:-)

Var kanskje litt ekstra hormonell i og med at mye skjedde på kort tid, men utover det var det ikke noe spesielt.

Skrevet

Har fult med på tråden, for jeg lurer på det samme selv.. Men dette var i alle fall betryggende å høre... Mistet for ca 14 dager siden, og er faktisk redd for å prøve igjen.

Skrevet

Mista i uke 6 og testa positivt igjen 2 uker etter dette. Ble altså gravid igjen uten å vente på en vanlig menstruasjon. Prøvde igjen fordi vi hadde fått tips om at man har større sjanse for å bli fort gravid igjen etter SA. Har hørt at det ikke finnes grunnlag for å vente med mindre man har hatt utskrapning.

Skrevet

kan også legge til at svangeskapet var problemfritt og ga oss ei flott jente:)

Skrevet

Ja, men det er jo fordi man har eggløsning ca 2 uker før man får mensen vet du. Det er vanlig å få eggløsning ca 1-2 uker etter SA i følge legen jeg var hos.

Har du fått barnet da? eller er du fortsatt gravid?

Skrevet

jeg kjenner til flere som ikke har venta til etter mensen og som har mista igjen

Skrevet

Jeg har mange aborter bak meg, og har etter hvert fått oppfølging av diverse spesialister på området. Jeg har alltid fått inntrykk av at det bare er å forsøke igjen så snart man er klar psykisk.

Jeg er forresten gravid med et veldig vellykket svangerskap (er i tredje trimester nå), og denne gangen ble jeg gravid rett etter en SA... :)

Skrevet

Jeg har habituell abort, og har fått god oppfølging av spesialister i forbindelse med det. Jeg har fått motsatt beskjed av deg, at det bare er å prøve. Jeg tror nok de ville visst om det hvis det var bevist "farlig" å prøve igjen...

Jeg har ventet henholdsvis 1 år, 8 måneder og 0 måneder etter abortene mine. Det er bare på siste forsøk at det har gått bra...

Skrevet

jeg mistet i uke 6,ble gravid et par uker etter(positiv gravtest 4 uker etter at jeg mistet)

Jeg tror at hvis kroppen klarer å støte bort når ting ikke er "riktig" så klarer den også å holde på det som er "riktig"

Jeg fikk beskjed på sykehuset at di anbefalte at man ventet en syklus,men tallene for om det skulle gå bra eller ikke etter en SA var minimal forskjell på om man ventet en mens eller ikke... vi kjørte på,å nå er jeg snart hallveis i sv.skapet..

jeg tror også det har mye å si om man er psykisk klar eller ikke...og selvfølgelig hvor langt man var på vei da man mister,er man langt på vei så trenger jo gjerne kroppen lengre tid for å komme tilbake til normalen,enn om man bare er noen få uker på vei!

Skrevet

til anonym 2:55: de som har mistet igjen gjør det ikke fordi de ikke har ventet, men fordi de generelt har dette problemet... Løsningen kan ofte være blodfortynnende medisiner. Hvis det ikke er at akkurat det paret lager babyer med genetiske feil, da rydder også naturen opp. En venninne av meg har hatt 3 SA før og mellom dem 2 barna hun har. De hun har er ikke friske for å si det sånn...

Skrevet

Jeg har hatt 2 Sa og to barn, det en unnfanget ved IVF, og begge mine barn er friske, for å si det sånn!!!!!

Skrevet

Fikk beskjed om at eg hadde en SA 18/12. Da sa legen at d var bare å fortsette som normalt. Trengte ikke vente på mens. Var 5-6 uker på vei.

2 uker senere fikk eg sterke smerter, og d ble legebesøk, ambulanse til sykehus, og kikkhullsoperasjon. Var gravid utenfor livmoren.

Fikk da beskjed om at kroppen skulle være tilbake til normalen etter ca 1 mnd. Så ble d oxo.

Nå idag skulle eg egentlig ha mens nr 2 etter operasjonen, men den har uteblitt. Brystene er ømme som bare d, og eg kan presse ut gulaktig væske fra begge 2. I ca en uke har d kommet noen få "rustflekker" i trusa... Er nå veldig forvirret over d forskjellige tegnene.... Så i morgen er d avgårde for å kjøpe test

Skrevet

Glemte å skrive at evt SA og graviditeten utenfor livmoren kunne være en og samme graviditet, men kan oxo være en SA og en ektpoisk graviditet. Har ikke fått svar på d

Skrevet

du får lese innlegget rett over en gang til siden du hisser deg opp!!! Det KAN være at noen mister fordi de har "feil kombinasjon", og derfor lager syke barn. Det kan også være MANGE andre grunner til at en mister i MA/SA. Min grunn er blodgjennomstrømningen i livmor og morkake er for dårlig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...