Gå til innhold

Redd for for kjapp fødsel..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Da sønnen min kom til verden gikk ting alt for fort! Etter litt over en time på sykehuset var han ute. Er det vanlig at neste fødsel går like kjapt eller enda kjappere?? Litt redd for å ikke rekke å levere guttungen til besteforeldre, også er det 40 min med kjøring til sykehuset.

Også vil jeg veldig gjerne føde i vann som forje gang:)

Noen fler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp jeg sliter med det samme.. har 50 min til sykehus, og besteforeldrene bor 15 min borte, feil vei. Forrige fødsel varte under 2 timer..

 

Jeg skal inn til samtale på sykehuset om 3 uker for å vurdere hva vi må gjøre..

Skrevet

Jeg har 2 kjappe fødsler bak meg, så kjenner jeg gruer meg litt denne gangen. Ikke til selve fødselen, for tar gjerne en kjapp fødsel igjen, men frykten for å ikke rekke rekke fram til sykehuset. Forrige fødsel varte i 45 min fra første rie til babyen lå på magen min, fikk 10 min på sykehuset før jeg var ferdig, så ja det var på hengende håret. Jeg har max 10 min til sykehuset, men måtte vente på barnevakt som var 30 min unna... Denne gangen har jeg fått beskjed om å komme til sykehuset med en gang jeg kjenner riene starte, og om jeg får en følelse av at jeg ikke vil rekke det skal jeg ringe ambulansen, så kommer de med jordmor.

 

Er litt viktig å se på helheten. Har man et rask fødselsforløp fra 1 rie starter (slik som meg) eller er det fra man velger å reise til sykehuset? (at man går å kjenner på litt rier hjemme før man velger å dra) Er det det siste, burde man heller reise litt tidligere til sykehuset, for så å heller bli sendt hjem igjen. Bedre det enn å føde på veien;)

Skrevet

Jeg har to kjappe fødsler og venter nå nummer 3. Har vært litt redd for at det skal gå for fort denne gangen og har snakket med jordmor om hva vi gjør hvis vi ikke rekker fram i tide. Jeg har nå fått et lynkurs i hjemmefødsel, og håper det er til nytte.

 

Hun sa at de aller fleste fødsler som går såå fort er ukompliserte, og far/du selv klarer det fint uten hjelp.

 

Hvis det føles som om babyen er "på vei ut" så er det bedre å gå inn igjen, enn å risikere å føde i bilen. Det er viktig å ligge nede, fordi babyen er veeldig glatt når den kommer ut. Når babyen er ute så er det viktigste å sørge for å holde den varm, også på hodet, under et teppe. Morkaken kan ligge inni deg en stund til. Babyen får oksygen både gjennom navlestrengen og gjennom luften. Ingen grunn til panikk dersom den ikke skriker med en gang.

 

Mens dette pågår ringer du selvsagt føden og får hjelp pr telefon, og kanskje er ambulansen allerede der mens du holder på...

 

Hun sa også at de som endte opp med å føde på denne måten ofte var overrasket over hvor bra det gikk.

 

Håper det var litt til hjelp.

Skrevet

Hei sniker meg inn fra 2 tri. Jeg hadde en styrtfødsel men nr 1. 2 t og 10min fra første rie etter vannavgang.

 

Jordmor har informert meg at hun kommer til å kontrolere meg ofte mot slutten da jeg sikker blir moden et par uker før denne gangen også og når det begynner å bli modent vil jeg bli sendt på sykehuset for at de skal ta vannet der.

 

Har du undersøkt muligheten for det samme? Jeg har kun 12-13 min til sykehuset dersom det ikke er trafikk, så det er ikke pga av lang reisetid.

Skrevet

Jeg fikk tilbud om å vente på sykehuset den siste tiden om jeg ville det, men det blir nok ikke aktuelt da jeg har to barn til hjemme. Litt vanskelig å vurdere når man bør reise. førstemann gikk det sju timer på, så det var jo normalt, men andre tok det ca to timer fra jeg begynte bli dårlig, en time fra jeg var skikkelig dårlig. Hun ble født i sykebilen. Fort og greit!! :) Begge før termin.

Skrevet

Jeg hadde også styrtfødlsen første gangen , 2,5 time fra første tegn til hun var ute ... Den som stresser mest med dette denne gangen er egentlig jordmor, jeg tar det hele med knusende ro i grunnen... Her i huset skal mannen få oppløring i hjemmefødsel når det nærmer seg termin, slik at han kan ta i mot hvis det sku gå styggfort denne gangen.. har ca 25 min til sykehuset hvis det ikke er mye trafikk...

 

Eneste som bekymrer meg en smule er at mannen jobber nattskiftet både natt til termin, og natt til dagen etter, og sist gang fødte jeg klokka 3 på natten (dvs 3 timer over termin) så akkurat det er litt bekymriongsfullt hvis jeg er alene hjemme med toåringen.. han bruker nok en tre kvarter- time fra jeg ringer til han er hjemme, hvis han er veldig kjapp, og for alt jeg vet kan jo babyen være ute da allerede ... =S hmm...

 

Jaja, går sikkert bra jenter, babyen kommer uansett, så vi får bare håpe på det beste :)

Skrevet

Jeg er også redd for å føde raskt. Fødselen begynte med vannavgang forrige gang, og to og en halv time etter var hun ute. Rimelig kjapt for å være førstegangs...har fått beskjed om å reise med en gang, og har kort vei til sykehuset. Men det som stresser meg litt er hva som skjer dersom bare jeg og datteren min er hjemme, og mannen min er på jobb. Tar jo tid å få tak i barnevakt/samt hans reisevei hjem igjen...

 

Jeg er blitt rådet meg til å legge meg ned, og ikke gjøre noe som provoserer fram mer rier. Og alle mulige kurer for å sette igang ting er helt uaktuelt. Gruer meg også til smertene, for det meste av smertelindring tar for lang tid- det er vondt med styrtfødsel! jge opplevde også en av de få komplikasjonene med styrtfødsel, blødde mye mer enn normalen. Sleit med det lenge etterpå. Så det er viktig å få sprøyte for å trekke sammen livmora. Det er rutine, men en kan be om å få satt den så raskt som mulig.

 

Vi får trøste oss med at vi har veldig god fysikk for føde, med veldig effektive rier og plass i bekkenet. Som en jordmor sa til meg "du kan egentlig bare gå bak en busk og føde..." Det håper jeg inderlig at jeg slipper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...