Gå til innhold

Det MÅ da være mulig å redusere forbruket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får inn ca 55 000 kr i måneden, av disse er litt under 4000 kr barnetrygd for våre 4 barn. Jeg gjennom gikk alle transaksjoner på kontiene våres for noen dager siden og kom frem til at gjennomsnittet for faste utgifter pr mnd er ca 30 000 kr. Da dekker det lån, barnehage, SFO, strøm, forsikringer osv. Dette gir oss jo hele 25 000 kr igjen til mat, drivstoff, klær, medisiner, fritid osv. Dette er jo kjempemye penger, men likevel så går det ofte opp i opp pr mnd, bare litt i pluss, så noe må jo være hakkende galt!

Ser at det i snitt går ut ca 14 000 kr pr måned til mat, bleier, husholdningsartikler og drivstoff. Av disse er ca 2000 kr drivstoff og den biten går det ikke an å kutte på. Synes egentlig vi har et ganske fornuftig forbruk. Kjøper sjeldent biff og annen dyr mat, men kjøper mye frukt og grønnsaker. Ikke røyker vi, kjøper øl eller brus heller. Bare snop til helgene. Likevel, 12 000 kr til mat virker jo sinnsykt mye? Tips til middager og annet til 6 personer som kan få ned utgiftene her litt?

Bruker veldig lite penger på oss selv vi voksne, jeg unner meg frisør 3-4 ganger i året, begge shopper lite klær. Likevel...poff...pengene er borte... En kosedag med barn med spise litt ute og kino og vips er det gått 1500 kr. Oktober nå sist, 4 par vintersko og 2 kjeledresser (2 kunne arves) 4500 kr. November, 8 av barnas venner hadde bursdag samme mnd, 100 kr pr gave = 800 kr. Ett av våre barn hadde også bursdag. Papptallerkner og krus med Cars og prinsesser, kakepynkt og ekstra mat til diverse besøk med venner og familie = 2000 kr ekstra. Pengene får visst vinger :-/ Noen som har noen seriøse råd til hvordan vi kan kutte en del utgifter? Forslag til middager for 6 personer? Andre løsninger? Vi burde ideelt ha klart å spare 6000 - 8000 kr pr mnd og det burde jo være mulig uten at det skal bety at vi aldri kan ta med ungene på kino, lekeland ol.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, sånn har jeg tenkt mange ganger også!!! Hvor blir pengene av?? Håper du får noen bra svar her, jeg har dessverre ingen å gi deg... Men, uansett, så tenker jeg at vi får være glad vi iallefall havner på +siden hver md og ikke i minus!

Skrevet

Tror det mange ganger er litt slik at jo mere man har, jo mere bruker man.. :o)

Tja, om jeg har noen gode tips.. Kan jo si at dere nå for øyeblikket har nesten dobbelt så mye som vi lever for. Vi klarer oss fint, men har bare to barn da.

Tips kan være:

*Handle mat på tilbud, fylle opp fryseren - så kan dere hente litt mat der ifra.

*Handle stort, for iallefall en uke av gangen.

*Når du kommer over ting i lekebutikken som er på tilbud, kjøp inn og ha i en eske - så kan du hente der ifra når de små skal i bursdag. Det gjorde vi, fant barbiedukker til 50 kr, bøker, puslespill, biler osv. Ingen som vet det er kjøpt på tilbud, og gavene blir billigere.

*Ha fast trekk datoen etter lønna kommer inn på konto, for da merker dere ikke slik at pengene forsvinner ut fra konto.. Blir på en måte penger dere ikke har hatt. Begynn i det små - spar først kanskje 3000 i mnd. Så vil forbruket dere bli etter det, så kan dere kanskje øke sparingen etterhvert.

Var det jeg kom på nå.

Skrevet

HI her

Ja, bevares, er veldig takknemlig for at vi ikke sliter økonomisk. Har vært der i mange år at vi slet med å få endene til å møtes, så vet hvordan det er også. Etter jeg hadde lagret innlegg angret jeg meg egentlig litt, for det kommer vel noen som skal kalle dette skryt og sånt, men jeg håper seriøst på hjelp. Vil veldig gjerne kutte litt på forbruket. Før klarte vi jo oss på veldig mye mindre, men da var det jo bare oss to også, og ene barnet våres en stund. Er enorm forskjell på å ikke ha barn eller bare 1-2 småbarn og ha 3-4 litt større barn.

Skrevet

Tusen takk for tips! :-) Det med å kjøpe leker på tilbud var jo utrolig lurt, og så enkelt da. Vi har fast trekk på regningene og vi har en ok buffer, så vi sliter jo ikke, vi bare kunne trengt å spare skikkelig en stund nå.

HI

Skrevet

Jeg skal gi deg et tips: sett de 8000 kronene rett inn på sparekonto (eller ihvertfall en annen konto) med en gang de kommer inn. Og ´glem´at de står der. Vi har en slik lav-terskel sparekonto; vi sparer en god del, men noen ganger strekker ikke pengene til eller vi trenger litt ekstra, så vi tar pengene derfra. Det gjør det LITT vanskeligere å bruke de pengene, men ikke umulig. Det er faktisk litt artig å se om vi klarer å holde oss unna disse pengene. Penge-psykologi, dette :)

Gjør en storhandel i uka, dette er kjempeviktig. Og ikke tenk pakker når du lager mat. F.eks: kanskje dere ikke trenger tre pakker kjøttdeig til tacoen, men to og en halv. Alt som bli overskytende skal i fryseren, der det fort samler seg opp noen middager. Ta vare på rester og ha restemiddager, det er kjempegodt. Prøv så godt dere kan å handle på tilbud.

Skrevet

Regner med dere handler en gang i uken eller noe siden dere er en stor familie? Handle på tilbud når dere kan! Hvis det er noen frysevarer som er et kupp, kan man fint fylle opp fryseren. Varemerker som First price, landlord osv er mye billigere enn andre merker. Vi handler fks toalettpapir, appelsinjus ( 2 liter), koster ca 12 kr), kyllingfilet 2 kilo for rundt 160 kr), 5 kg sekk poteter til rundt 60 kr, telys, bomullspinner, ris økonomipakning og bleier fra First Price. På Rema1000.no kan du lage din egen ukesplan for middager, du finner sikkert mange gode tips der.

Skrevet

HI her

Så snille dere er! :-) Var se redd for å få kjeft jeg nå fordi mange andre har det ille og vi ikke har noe å sutre over, og så svarer dere med så kjempemange gode tips!

Det med å sette pengene bort med en gang var faktisk utrolig lurt. Samme med å fryse ned bare litt. Blir jo som du sier, at med mange blir gjerne en pakke for lite, men to altfor mye igjen.

Bør bli flinkere til å handle ukentlig ja. Hvordan er de billige merkene da? Har hørt at f.eks kyllingfiletene til FirstPrice osv ikke er så god kvalitet på, men det stemmer kanskje ikke?

Skrevet

Sånn har vi det også. ANER ikke hvor pengene blir av! Greit, nå har vi kjøpt nytt hus og pusset opp litt, men alikeve. Vi satt igjen med 90.000 til å bruke på oppussing og andre nødvendigheter, men de er faktisk borte nå! På 1 mnd! Jeg vet virkelig ikke mine arme råd! Nå har vi revet et rom, og pusset det opp fra bunn av. 2 soverom er malt, pluss litt oppussing på det ene.... Jeg føler ikke vi har sløsa, det eneste vi har kosa oss med var en kinotur for meg og ungene, og frisørtime til meg og jentungen. Men det er vel gjerne det at når man først er i byen så kjøper man en brus, en kaffe, boller til ungene, en kuli til ungene, en is, en en en en...og av alle de en'erene, så blir det mye!

Vi har vel tilsammen i overkant av 43000 inn pr mnd, og det bør jo faktisk dekke det meste!

Nå fikk vi uforutsette utgifter på 5000 kr oppå alt det andre vi hadde kalkulert inn da, men alikevel.

jeg gremmes over meg selv, og vårt forbruk! NÅ er det skjerpings!!

Skrevet

Lage ukes middags menyer, jeg handler hver 10. dag stort og så et par ganger innimellom og kjøper frukt og melk. Baker brød selv.

Vi er 2 voksne og 2 barn, og matbudjettet vårt er på 4500 kr i mnd. (Ingen bleie barn)

Handler kjøtt, kylling, pasta ol av billig produkter. Oppvaskmiddel og andre husholdnings artikkler holder jeg meg til de "dyre" merkene.

Så jeg tenker, er dere mye innom butikk/bensinstasjon/kantine?

Bruk bensinkort så kan dere få noen 10 ører av prisnen per liter.

Skrevet

Kylling er kylling...

first price er ikke noe dårligere enn merkevarene...det vil si det at de har de samme leverandørene som f.eks gilde,prior, nordfjord etc...

grunnen til at de selger produktene billigere er at de ikke bruker mye penger på layout og reklame..enkelt og billig med andre ord..ingen fancy etiketter osv..men samme kvalitet på maten:)

Skrevet

Dette stemmer stort sett, men ikke alltid. Jeg opplevd å kjøpe billigkylling som så ut som om det var restene de hadde skrapt opp fra gulvet etter at de var ferdige med den egentlige produksjonen.

Skrevet

Jepp. First Price er faktisk ikke så ille. Ost, seifilet ( Koster 40 kr for ett kilo), laksekoteletter osv. Kan kjøpe mye bra mat fra First Price. Appelsiner i 2 kg nett er faktisk også godt, koster vel litt over 20 kroner. Kan kjøpe mye bra mat derfra, eneste vi unngår er epler og sånn billig shampoo.. De har tomatsupper, pasta og mye mer.

Gjest Mylian med twins
Skrevet

Har det som deg HI. Da vi levde på studielån hadde vi faktisk mer igjen enn vi har nå av en eller annen grnn. Nå blir bare pengene borte. Og vi prøver å være flinke. Handle tilbud osv. Men borte blir det

Skrevet

Mitt tips til deg er at dere bør begynne å føre månedlig regnskap. Lag en oversikt over hvor mye penger dere bruker på mat, klær, huslån, telefon, strøm, bil, velferd (restaurant, kino, etc), ferie, osv. Se på hvilke poster som er "låst", og hvor dere kan spare litt inn. De fleste sløser penger på noe. Det er viktig å gjøre dette over tid, helst minst et år. Deretter har man budsjett fremover også, man vet hvilke utgifter som kommer til hvilken tid på året.

Vi innførte regnskap for noen år tilbake. Før den tid fløy pengene av sted, og vi visste ikke hva vi brukte dem på. Ved å føre regnskap blir man mer bevisst på hvor mye man bruker på ditt og datt, og det begrenser faktisk noen ganger innkjøpene i seg selv. Jeg har særlig klart å kutte utgiftene til "diverse" (ting som ikke står på handlelisten, men som er så fint/billig at jeg bare MÅ ha det). Å gå gjennom regnskapet sammen med mannen min etter endt måned bidrar også til å redusere forbruket, man må på en måte "rettferdiggjøre" alle innkjøpene man har gjort. Da er det litt flaut å måtte fortelle om gardinene, blomstene og lysestakene jeg bare "måtte" ha... :) Jeg kjøper selvfølgelig mye unødvendig tull enda, men jeg er mer bevisst på det nå enn før.

Ellers er det gode råd over her; handle mat primært en gang i uken, lag handleliste, sett av et fast beløp til sparing, osv.

Skrevet

vi har 2 barn og en i magen, reknet nøye hvor mye vi brukte pr mnd i snitt over et halvt år ,det var 3000kr pr mnd....vi kjøper aldri noe ekstra,bare sunn mat og lager alt fra bunnen...ingen brus ingen sjokolade osv...

har et vennepar der de har 4 barn, de bruker 6 tusen pr mnd og handler slik som vi gjør...så matbudsjettet kan du halvere og likevell lage sunn og god mat til familien:) da kan du spare 6 tusen pr mnd..var det ikke 12 tusen dere brukte kun på mat og husholdningsartikker?

har dere inn 55 tusen pr mnd er eg helt sikker på at dere kan spare mer enn 6 tusen også...

trikset er å planlegge og være prisbevisst..

har noen et kanon godt tilbud på sunn mat, kjøp stort og frys ned:)

lag handleliste hele uka og handle en gang pr uke...

Skrevet

vi har 35 tusen inn hver mnd

26 000 i lån og andre faste utgifter

spare 5000

mat og klær 4000

familie på 4...

Skrevet

sett av en viss sum til lekeland og kino pr mnd...og sett av en fast spare sum, men fast trekk

Skrevet

vintersko og vinterdresser handler du på våren til neste vinter

Skrevet

Vi har bare 1 barn under skole/barnehagealder, så jeg har begrenset med råd, men vi er veldig flinke til å spise sunt og samtidig bruke lite penger på mat. Det har vi fra student tiden, der vi klarte å spise mye grønn og frukt uten å tømme kontoen fullstendig.

1) Spis minst mulig kjøtt. Det er sunnere, billigere og bedre for miljøet. Vi har kjøtt (inkludert kylling) maks 2 ganger i uken. En typisk uke ser sånn ut hos oss:

Mandag: belgfrukter (har en oppskrift som består av røde bønner på boks, løk, tomat i boks, yogurt naturell og spisskummen + evt. litt chili. Vanskeligere å gjøre billigere enn dette...)

Tirsdag: egg

Onsdag: fisk

Torsdag: belgfrukter

Fredag: kylling eller fisk

Lørdag: pasta med grønnsaksaus og ost

Søndag: kjøtt eller fisk/skaldyr (ukens bedre middag, da er alt lov!)

2) Vi begrenser oss i kjøttpålegg sammenhengen, av ulike årsaker, men jeg har merket at vi sparer en del på det.

3) Du vet sikkert at råvarer er billigere enn ferdigretter, jeg bare minner på det. Potetgull, cookies og frossen pizza får regninger til hovne opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...