Gå til innhold

Bursdagsmiddag med biff, ønsker forslag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære fyller år og jeg vil gjerne lage i stand en deilig middag til oss. Jeg har indrefilet av okse som jeg tenkte å bruke, men har noen tips til godt tilbehør eller hvordan jeg burde tilberede biffen? Vil gjerne ha med sjampingnon i retten, enten som saus eller ved siden av :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helstekt indrefilet er fantastisk godt. Vet ikke om du har biffer eller en hel filet?

Vi kjøper de utenlandske frosne med godt resultat. Pass på å tine sakte hvis biffen din er frossen,og at biffen er romtemperert når du begynner stekingen. Gni inn med salt og pepper før du steker.

Helstekt: Stek fileten på alle sidder i veldig varm panne med kun litt fett. Ste i ovnen på svak tempratur ca 80-100 grader(langtidssteking) og bruk steketermometer. Vi pleier å ta ut ved 65 grader, rosa inne og den tynneste enden gjennomstekt-litt for enhver smak...La fileten hvile,pleier å pakke den inn i alufolie og kjøkkenhåndklær. Min 20-30 min så kjøttsaften setter seg og ikke siver ut når man skjærer den opp.

Jeg syns stekt sjampingong stekt i rikelig med smør, krydret med salt og pepper er godt til sammen med stekt løk, brokkoli og babygulrøtter. Pepper saus eller bernaisesaus.

Har du enkelt biffer kan de stkes på samme måte dersom du er usikker på steking i pannen. Lettere å kontrollere tempratur.

Husk bare at steketermometeret må sitte ca midt i kjøttstykke og ikke gå helt igjennom...

Hindu har forresten også en biffkrydderblanding som jeg syns er veldig god.

Håper dere får en fin middag!

Skrevet

Nam! takk for fint tips og god forklaring :)

Jeg har enkle biffer, og er ikke så god på å steke i panna så kanskje jeg skal prøve med termometer. Jeg er gravid så jeg må ha gjennomstekt, men kan tenke meg samboeren blir veldig glad om jeg klarer å steke en perfekt medium til han :)

Kanskje teste biffkrydder også, blir gjerne bare satl og pepper her i huset, men godt med litt forandring :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...