Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #1 Skrevet 28. februar 2010 Naboens 11 åringe jente kommer stadig vekk på døra her å vill leke med min 4 åring(jente). Men jeg synes det er litt rart at hu vil leke med noen som er så liten så jeg mistenker at det er for å få være inne. Jenta mi synes forsåvitt det er stas å få besøk av ei stor jente. Men de leker jo ikke noe bra sammen og det hele ender jo med surv. For 11 åringen skjønner jo ikke hvordan en 4 åring leker og omvendt. 11 åringen lager settingen for leken og bestemmer reglene, men jenta mi skjønner jo ikke den leken og gjør alt feil hele tida. Derimot har hun ingen problemer med å leke med jevnaldrene. Jeg vil gjerne at jenta mi skal ha besøk, men helst av noen som er mer lik henne utviklingsmessig. Jeg har også sett at når det er 2 store unger som leker med dattera mi så er dem ikke engang hygglige mot henne. Og hun får oppgaver hvor hun ikke engang er med i leken. Hun synes jo ikke det er gøy at hun bestandig må være barnet å være i barnehagen under hele leken mens de store jentene sitter i lekestua hennes å skravler. Dette skjer på sommeren da. Er jeg teit vis jeg sier til henne at jeg synes hun er for stor til å leke med jenta mi? Er det vanlig for så store jenter å ville leke med småunger??
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #3 Skrevet 28. februar 2010 Du får legge føringen for lek og fortelle at alle skal være med på å bestemme hva som skal lekes og si i frs når de går over grensene du har satt. HEr i nabolaget så leker ungene sammen og de er fra 11 til 2 år, men da er reglene satt og vi foreldre enig om de, alle skal være med og alle skal bestemme ikke bare de eldste. Vi hadde noen omganger med den nesteldste som gjerne skulle være sjefen, men nå er hun jekket ned noen hakk og da går det bra. Men nå ser vi at de eldste ikke gidder sa mye mer og det er greit.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #4 Skrevet 28. februar 2010 Her lekte jenta mi på 4 år mye med ei på 10-11 år. Som var i nabolaget. Var stadig med lillebroren som var på alderen med datra mi. Og hente bare jentene satt og tegna og lekte alene og. Men det er nå bare på sommeren da alle har vært ute i gata her. Har ikke sett snurten av ho i vinter men har ikke sett så mange andre barn heller. Men hadde vel stussa hvis ho hadde ringt på døra nå og ville lekt.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #5 Skrevet 28. februar 2010 Hun synes sikkert det er morsomt med en liten "lillesøster" hun kan leke med og bestemme litt over. Du får heller si fra om du synes at leken går litt over stokk og stein
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #6 Skrevet 28. februar 2010 En av mine beste barndomsvenner er 6 år yngre enn meg.... Vi begynnte å leke sammen når han var 4 og jeg 10. I begynnelsn var det nok mest sånn at jeg og vnninnen min brukte ham som levende dukke lol. Vi kledte ham ut i fine kjoler og trillet rundt i dukkevogn (han adde fine luse krøller og så ut som en prinsesse ) Men etter en stund forandret det seg og v lekte sammen på "samme nivå", på tross av aldersforskjellen. an vokste nok mye på å a en såpass mye eldre lekekamerat og jeg lærte ta mye ansvar for am, men lekte på hans premisser alikevel. Tror ikke an følte at jeg overkjørte ham i leken. V var bestevenner i flere år faktsk. Men dette var mye utelek og aktiv lek. Vi var mye ute i skogen bl.a. Vi gikk lange turr på ski, eller på oppdagelsesferder og adde hemmelige hytter under nedfalne trær osv. usker det som en veldig fin tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå