Gå til innhold

Vask av ulltøy..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tåler ull høye temperaturer? Har bare ett ullprogram på min maskin, det er det 30 grader på og 800 omdreininger. Sliter med at ullen aldri blir ren. Det er alltid flekker etter youghurt osv. på de etter vask.

Syntes jeg leste noe om at ull tåler høye temperaturer, men at det ikke tåler mange omdreininger i maskinen. Vil det da si at jeg kan vaske ullen på 40 grader, så lenge maskinen står på kun 800 omdreininger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har også lite omdreininger 800, og vasker på 30 grader..blir alltid rent her...vasker med nøstebarn ullsepe

Skrevet

Har samme problem som deg, HI. Jeg vasker ullklærne nå på en-times-vask. Er vel 40 grader og 800 omdreininger. Har gått helt fint hittil ihvertfall :o)

Skrevet

øh, 30 min vask, mener jeg. 40 grader, 800 omdreininger og 30 min :o)

Skrevet

Jeg gjør som hun ovenfor, men noen ullplagg ungene har går bare på det vanlige ullprogrammet ellers blir de ødelagt.

Jeg har kjøpt meg sunlight sepe fra butikken, fikk et tips herfra at den er fin på vonde flekker.

Skrevet

Programmet jeg bruker tar 50 min ca. 40 grader og 800 omdreininger.

Skrevet

Da satser jeg på at et kort 40 graders program med 800 omdreininger gjør susen :-)

Skrevet

Melkekua: Sunlight sepe, er det den samme som oppvaskmiddelet, eller snakker vi om noe annet? Og bruker du den kun for å gni på flekkene, eller har du det i vaskepulverkammeret?

Skrevet

Vasker faktisk ulltøyet på 40 graders vanlig vask med ullsåpe. Mini går jo bare i ullundertøy hele vinteren og blir dermed mye matsøl og flekker. Da blir det helt rent og har faktisk blitt mindre slitt enn jeg fryktet.

Kommer litt an på hva slags ulltøy det er også, har bl.a noe superwash og ingenting som er ubehandlet ull.

Skrevet

Det er en såpe :o) ligger i oppvask-/vaskemiddel avdelingen i butikken. Står sunlight sepe på den. Den er til å gni på flekkene.

Skrevet

Jeg bruker også sunlight på flekker (såpestykke som jeg gnir på flekken), og vasker på "dagligvask". 30 min, 40 grader og skrur ned til 900 omdr.

Skrevet

Jeg bruker Sunlight sepe på bæsjeflekkene etter tips fra mamma. Funker som bare det.

Vasker ellers på ullvask med milo 40 grader. Min sentrifugerer med 1000 omdreininger da. Vasker forøvrig all ull på 40 grader, også der hvor det står 30 i vaskeanvisningen. Ulltøyet blir da helt ren, har ikke flekker etter yoghurt etc. Det eneste jeg bruker Sunlight på er bæsj og tomatsauser etc.

Problemet med ull er vel helst at det ikke tåler temperaturforskjeller. Vanlige vaskeprogram vasker ofte i varmt vann, og skyller i kaldt. Det er dette som ødelegger ulla ettersom jeg har forstått.

Skrevet

Er dere sikker på at Sunlight ikke ødelegger ullfibrene? For da skal jeg kjøpe det i morgen...

Skrevet

Det står på såpen at den kan brukes til finvask/småvask - plagg av ull, silke og syntetiske fibre. Står videre at såpen er skånsom mot tøyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...