Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Og hvor gamle var dem da de begynte å bruke den?
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har ikke hatt det. Det er delte meninger om det er så bra for den motoriske utviklingen å bruke dem. Husker fysioterapeut på barneklinikken var helt imot dem.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Jeg begynte når han var nesten 7mnd gammal Og etter noen uker løpte han ned huset og kosa seg kjempe masse
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Jeg vurderer å kjøpe en, og vet at det har vært mye snakk om dem i forbindelse med den motoriske utviklingen, men det har jo vært snakk om noe lignende med Babybjørn bæresele også, og jeg tror det er litt etter hvor mye man bruker dette utstyret. De hadde vel ikke vært i salg hvis de var skadelige for den motoriske utviklingen? Tenker at det hadde vært gøy for gutten min med en slik.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Jo, det er nok en del ting som er i salg som ikke er bra for den motoriske utviklingen. Spør enhver fysioterapeut.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #6 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har brukt det til mine to barn. Første ikke så mye, men med måte fra hun var 7 mnd. til hun var 10 mnd. da gikk hun selv. Til nr. 2 ble den kansje brukt litt vel mye, for å ha kontroll på henne! Hun var veldig tidlig ute med det meste, og storesøster på 2 år var ikke alltid til å stole på, likte å skubbe henne.. Men jeg ser ikke at noen av de har tatt skade av dette.. Nr. 2 gikk stødig når hun var 10 mnd. ! Jeg og mine søsken har også brukt gåstol..Dette var før noen mente det var skadlig..så ble nok brukt mye! og vi har alle vært tidlig ute med å gå, og ikke tatt skade av dette..
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #7 Skrevet 28. februar 2010 22:16, det er jo kjempebra for DERE at dere ikke har tatt noen skade av det, men det er faktisk en grunn til at fysioterapeuter sier at dette ikke er noe bra for barn, i likhet med hoppehuske og BabyBjørn sin bæresele - det har ikke gått like bra med alle sammen.
litenmensøt Skrevet 28. februar 2010 #8 Skrevet 28. februar 2010 Vi har brukt det til 2 av barna, begge fra de var 4 måneder. Men aldri lenge av gangen. De har kosa seg veldig i de.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #9 Skrevet 28. februar 2010 Tror det er mere at de fort blir brukt for ofte og for lenge av gangen. Det sier i hvertfall de fysioterapeutene jeg har snakket med.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #10 Skrevet 28. februar 2010 Vi har gåstol, og har brukt det til begge og også lånt den bort til noen som spurte om de kunne låne den. Ble ikke brukt så mye og lenge av gangen, men barna syntes det var veldig gøy. Jeg ventet med å bruke den til barna kunne sitte og stå ved støtte. Hadde en samtale med fysioen her om den, og hun var som sagt flere ganger her veldig lite begeistret for den. Men hun sa også at de ikke visste om det var farlig, men det var noe de antok ved mye og for tidlig bruk. Alt med måte tenker jeg. Noen få minutter, max 10-15. Morsomt for barna å få komme opp og røre seg på en helt annen måte.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #11 Skrevet 28. februar 2010 mye av greia med gåstol er at mange barn som får gåstol aldri lærer å krabbe, og krabbing er meget viktig for senere utvikling-- Det er idag en storstilt forskning på ADHD som man mener har klare sammenhenger med motorisk utvikling. Barn som ikke har krabbet har i større grad adhd og atferdsproblematikk. I en undersøkelse blant 250 barn mellom 7 og 10 år som ferdigstilles i disse dager viser det seg at et fryktelig stort flertall hadde gåstoler fra tidlig alder, aldri krabbet, eller iallefall i liten grad og begynte å gå sent. Gåstol vet man jo allerede at fører til senere gåing fordi gåstolen fører til en sittende gåing... Så jeg anbefaler ingen å ha gåstol til barna sine, det er myye mere ødeleggende en positivt desverre.. Hilsen kusine av ei som er med i forskerprosjektet..
Trollemor75 Skrevet 28. februar 2010 #12 Skrevet 28. februar 2010 Vi har ikke hatt gåstol, fodir jeg hadde det slettes ikke så travelt emd at Trollet skulle bevege seg rundt på egen maskin. Men han fikk hoppedings som man henger i dørkarmen, og den reddet dagen flere ganger. Han var og er kjempe aktiv, og ganske tidlig motorisk, det førte til mye frustrasjon når han var omkring 5-8 mndr fordi kroppen ville ikke gå dit han ville. Men 10-15 minutter hopping per dag, fikk han utløp for energien sin. Jeg er klar over at det ikke er anbefalt, men jeg mener at måtehold er best. Dessuten brukes den til rehabilitering i sykehus i utlandet, så dårlig er den ikke, i små doser. Og stoppe hans utvikling gjorde det tydeligvis ikke, gitt at han krabbet 7 mndr gammel og gikk langs møbler og vegger fra 7,5 mndrs alderen. Vi brukte den lite etterpå, for gåing var MYE mer stas. Nå (1 år) øver vi oss på løping, foreløpig ikke helt vellykket, men trapper opp og ned går bra, og klatre på sofaen er altfor lett (men ikke ned, dessverre).
LilleToa <3 AugustBaby på vei! Skrevet 28. februar 2010 #14 Skrevet 28. februar 2010 nja, vi hadde en, men hun brukte den sjeldent... hun likte den ikke så godt, for hun kom seg der hun ville når hun krøp så gikk det fortere også! hehe... men nå er hun 2 år, (har gått siden hun var 11 mnd) og synes bare det er gøy å leke baby så hun setter seg oppi den når hun ser den... hehe... opp på loftet med den! men vi hadde en slik "hoppe-leke" som lagde lyd det er jo nesten det samme, bare at hun hoppet. den var stor stas, men tok opp myyye plass, og bråkte!
Trollemor75 Skrevet 28. februar 2010 #15 Skrevet 28. februar 2010 Det var litt upresist, Anonym 11:00, hva er slum? Viktig å si hva/hvem man sikter til, ellers kan leseren tro at skriveren bare er ute etter å krangle. Hvilket du sikkert ikke er. Det er bare så lett å misforstå hverandre på forum.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #16 Skrevet 28. februar 2010 01:58 her. Gåstolbruken har ikke hemmet motorikken eller utviklingen til mine barn. Kan hende det skjer med noen, men er nå ikke vår erfaring. Her ålet de seg i 4 mnd alderen, krøp når de var 6 mnd og gikk når de var 10 og 12 mnd. Men alle barn er jo forskjellige. Finnes jo barn som er sene i utviklingen, og som aldri har vært i nærheten av gåstol, vippestol eller sele.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå