Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Var inne og leste litt på noen forum her, og blir litt satt ut av enkeltes kamp for KS. Noen gravide har bestemt seg og er ikke til å overtale annerledes, de skal ha KS fordi de "vet" det er best for dem. Eksperter som jordmødre, leger etc. kan dra til helvete med sine meninger og kunnskap - de kan jo ingen ting... Og man serverer gjerne en liten løgn eller to og smører på fordi man skal ha viljen sin. Mødrene våre hadde ikke KS som alternativ annet enn når liv og helse stod på spilll. Vet moren min hadde en beinhard førstefødsel, men det var aldri i hennes tanker å ikke få barn nummer to allikevel. Og jeg tror at dersom KS i dag ikke var det samme alternativet heller ville kvinner allikevel valgt å få barn. Fødsel er nesten risikofritt for ei fødende i Norge i dag. Det skjer veldig sjelden at en kvinne i dag dør i fødsel. Aldri før har vi hatt så bra smertelindring heller. Og fødselsangsten bare øker og øker. "Vil ikke revne". "Tenk om jeg ikke ser ut som før der nede" etter fødselen?" Tenk om.... Kanskje er vi i dag så skånet for smerte ellers at det er derfor vi settes fullstendig ut av en fødsel? Vi lever i en verden der ingen ting skal gjøre vondt og vi alltid skal være friske. Da blir selvsagt en fødsel et sjokk for de er gjerne ikke helt smertefrie... Men du verden - vi klarer det!!! Til beste for både mor og barn. Kanskje gjør forum som Barn i magen saken bare verre? For mye kunnskap rett og slett, for mange som elsker å brodere ut om sin fødsel som var mye verre enn alle andres fødsel? Og så går man rundt og er livredd for at ting skal skje - ting som kanskje det er bare en promilles sjanes for skal inntreffe? Bare noen tanker....
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 I utgangspunktet er jeg enig med deg, men jeg synes allikevel man skal få velge selv.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Tror du dette dreier seg om utseende? Blir så utrolig provosert når du snakker som om revner handler om utseende!! Dette har du ikke greie på! Prøv en totalruptur og gå og drit på deg i noen måneder så får vi se om du kommer deg ned på bakken! 4 år etter gjør det fortsatt vondt å ha sex, men det er kanskje bare småtterier for deg det?? I tidligere tider fantes ikke behandling for mange sykdommer, da er det kanskje feil å kurere de i dag? Før i tiden fantes ikke smertelindring til fødende, så det blir vel feil å bruke det i dag? i gamle dager brukte man ikke bil, men hest, eller man gikk. Regner med at du går uansett hvor du skal eller? Nei, man skal være glad det går framover i verden...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #4 Skrevet 27. februar 2010 Norge er nå ett av de landene som er mest restriktive på ks og i langt flere tilfeller så burde leger & jordmødre skjønne at "naturlig" ikke er best for alle. Det stemmer at man ikke hadde så mange valg før i tiden og langt flere barn og mødre døde også før i tiden. Blandt annet barnet til tanta mi. De ventet i 16 dager før de vurderte ks. Da var jenta død:( Det er kanskje ikke alle som ønsker ks som burde få det. Men enkelte leger og jordmødre burde droppe nazi-holdningen og lytte mer til den fødende.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Nei, jeg tror ikke det bare dreier seg om utseende, men det også. Bare les på diverse forum. Og ja, jeg vet veldig godt hva totalruptur er.... Og jeg vet også heldig vis at det er bare et fåtalll av oss fødende som ender med totalruptur. HI
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #6 Skrevet 27. februar 2010 Tror virkelig du burde få deg litt kunnskap om emnet før du uttaler deg hi. Min mamma tok KS med alle tre. Døde mødre og døfødte barn var mye mer utbredt tidligere. Det er ikke bare bare å få KS. Hva vet vi om grunnen til enkeltes valg? Selvfølgelig vet en person bedre enn leger og jordmødre om hun er bedre utrustet psykisk og fysisk til en fødsel.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #7 Skrevet 27. februar 2010 Hvorfor blir du satt ut av enkeltes kamp for ks? Jeg blir satt ut av enkeltes uttalelser og fraråding av ks når de tydelig ikke vet hva de snakker om. Virker som veldig mange tror at det kun er redsel for smerter som gjør at noen søker ks, det gjelder så visst ikke alle. Jeg synes du skal bruke energien din på noe annet. Regner med du har født vaginalt etter eget ønske, det er ditt valg og jeg skal ikke legge meg bort i det! Du bør heller ikke legge deg bort i andres valg om ks for det har ikke du noe med!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #8 Skrevet 27. februar 2010 Hver og en vet hva som er best for seg selv, og slik får det bare være! Om andre som f,eks du synes at de er pyser for at de velger ks, så får det være helt greit. Du eller andre kan aldri sette deg inn i et annet menneskes hode eller tankemåte og vite hva som som er best for den enkelte eller generalisere ved å spørre om "vi er blitt en gjeng pyser".
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #9 Skrevet 27. februar 2010 Det er jo et paradoks at i en tid hvor fødsel aldri har vært tryggere øker også angsten...
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #10 Skrevet 27. februar 2010 18:15 : Det kan nok komme av at vi lever i en tid hvor man har lettere tilgang på informasjon - både god og dårlig informasjon. Man kan lettere utveksle erfaringer og man snakker mer åpent om slike ting, enn det man gjorde før i tiden.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #11 Skrevet 27. februar 2010 I Norge fødes omtrent 60 000 barn hvert år. Tenk om det var frivillig med KS - og halvparten valgte det. Da ville vi hatt en enorm belastning på et hardt presset helsevesen av friske kvinner som ble operert til tross for at de fint kunne gjennomført en fødsel. Det ville betyr økte utgifter på nesten en milliard i året - penger som kunne kommet syke mennesker til gode. Synes det er bra at det ikke bare er opp til den fødende jeg. Rågrudde meg til egen fødsel, jeg er ei av pysene.... Eneste smerte jeg hadde kjent på før fødsel var omgangssyke. Tror jeg er døden nær hver gang jeg har farangen eller kaster opp. Hadde det vært frivillig hadde jeg sikkert valgt KS. Fødselen var hinsides vond, og en fantastisk opplevelse! Glad jeg i ettertid ikke fikk muligheten til å velge den bort. HI skriver da ikke at KS ikke bør brukes, men stille spørsmål til økningen. Min jordmor for eksempel var sterkt skeptisk til BIM og lignende forum pga feilinformarmasjon som spres via lekfolk. Men jeg er nå her inne allikevel da : )
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #12 Skrevet 27. februar 2010 De som får ks har fått det innvilget. Ingen andre som har noe med det!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #13 Skrevet 27. februar 2010 Ja, for ks er jo helt smertefritt....NOT. Prøv deg på ks før du uttaler deg H.I.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2010 #14 Skrevet 27. februar 2010 En av hovedgrunnene til at det aldri har vært tryggere å føde er nettopp pga ks.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #15 Skrevet 28. februar 2010 Det er så ufattelig merkelig at så mange som føder vaginalt og er fornøyde med det er så opptatt av de som tas ks. Skjønner ikke det helt. Gled dere heller over at dere fikk en fødsel dere ønsket i stede for å henge dere opp i hva andre gjør!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #16 Skrevet 28. februar 2010 Hi, ikke se det som din oppgave å bestemme hvem som skal få ks og ikke. Det finnes leger som har den oppgaven vet du:).
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #17 Skrevet 28. februar 2010 18.23 I Norge er det også flere hvert år som får dekket kosmetiske operasjoner som silikonpupper, bukplastikk osv. Dette er jo absolutt ikke livsnødvendige operasjoner. Helt greit for meg det og helt greit for meg at noen får ks dersom de selv ønsker det.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #18 Skrevet 28. februar 2010 Ano 18.23: Etter uttalelser her inne så ville nok ikke 50% velge ks. Det ville fremstått veldig merkelig etter alle mot argumenter som blir lagt frem. Men hva om 50% av alle som har ammet søkte støtte til silikon, det ville også blitt dyrt det. Saken er at folk er forskjellige. Ikke alle ønsker ks og ikke alle ønsker silikon. Dette bør være opp til den det gjelder. Angående din jordmors skepsis til feilinformasjon så bør hun å vite at her spres også mye feilinformasjon om risiko ved ks.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2010 #19 Skrevet 28. februar 2010 Nei vi er ikke blitt en gjeng med pyser, bare mer opplyste om muligheter vi har. Godt er det.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 28. februar 2010 #20 Skrevet 28. februar 2010 Tja, på sett og vis har HI et poeng, for det er åpenbart at vi i den vestlige verden har fjernet oss mye fra det 'naturlige' og blitt mer 'institusjonalisert', både i forhold til fødsel, sykdom og død for den del. Men jeg synes måten du legger det frem på blir litt feil og fordømmende. Selvsagt er det mest gunstige for mor og barn en vaginal fødsel, men det er under NORMALE omstendigheter der det ikke finnes komplikasjoner eller voldsom angst hos mor. Hovedsaken må vel være at barnet kommer seg trygt ut, og mor har det bra. Og det synes jeg selv om jeg selv fødte vaginalt uten medisinsk smertestillende. Det ville ikke ramlet meg inn å se ned på kvinner som tar ks eller får smertestillende under fødsel. Jeg vet jo ingenting om hvorfor det ble slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå