Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ligger på grensa til svangerskapsdiabetes fortalte jordmor (bloduskker 7,8 etter 2 t.) Og vil bli henvist til en diabetes-sykepleier om en stund for å bli fortalt litt om kosthold osv. Jeg har aldri vært overvektig, og er i god form som gravid også. Jordmor sa dette var arvet fra min mor, da hun hadde svangerskapsdiabetes med meg.

Men det jeg lurer på mens jeg venter på brevet om henvisningen.... Hva kan jeg egentlig spise nå? Jeg har alltid vært en godtemons .. er utrulig glad i søtsaker. Er det noe annet enn søtsaker og slikkerier jeg må/bør kutte ut? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om å spise variert. Hver dag skal jeg spise frokost, lunsj, middag og kvelds, og om jeg er sulten i mellom kan jeg ta et lite mellommåltid. Kun 3 frukt til dagen, og ikke drikke mye juice. Det er mer sukker i juice enn i selve frukten, så heller spise en frukt enn drikke et glass juice. Brød bør være grovt og flerkorn. På middagstallerken skal det være både kjøtt (om du ikke er vegiterianer da, det sa hun ikke noe om siden jeg ikke er det), grønnsaker og karbohydrater (eks pasta, potet, ris). Grønnsaker kan man spise så mye man vil av. Pasta var faktisk bedre enn potet, for jo mer porøst det var så ble blodsukkeret høyere. Potet var bedre enn potetmos. Om man var avhengig av melk så skulle man helst bruke skumma. Mest sukker i h-melk. Kommer ikke på noe mer akkurat nå.

Skrevet

Fikk beskjed om det samme som Sukkerklumpen men i tillegg burde du holde deg unna yoghurt det er en av sukkerverstingene of av fruk burde du ikke spise banan og druer.

Skrevet

Jeg fikk i mitt forrige svangerskap, og fikk beskjed om at det var fullkornspasta, og en til to små poteter til middagen. Grønnsaker så mye som man orker og vil ha. Fisk, kjempebra, og forsiktig med sauser... Og selvsagt brus er kjempefy! ;) Kjøtt helst rent. Les på innholdsfortegnelsen på maten du kjøper, du vil bli overrasket over hvor mange produkter som inneholder sukker! Og hvis det er sukker i det, så pass på at sukkeret kommer så langt ned på listen som mulig. Det er IKKE lett! hehe

Du kommer antageligvis til å bli fulgt opp nøye. Jeg var på kontroll hver uke de siste mnd, og hadde ul hver 14 dag for å følge veksten på babyen. Han var på slutten estimert til å være nesten 5 kg, men han var "bare" 4220 gr. når han ble født. Jeg er sikkert på at det kommer til å gå bra, og du skal være glad for at det ble oppdaget.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for svar! :-) Noen som vet hvilke frukter som inneholder minst sukker? - og om jeg kan drikke light-brus i blant, feks en lørdagskveld?

Skrevet

Brus som ikke inneholder sukker kan du drikke, samme med saft.

Skrevet

Hei.

Light brus kan du fint drikke. Det samme gjelder sukkerfrie pastiller etc. Jordbær har lite sukker. Tre dl regnes som en porsjon frukt.

Skrevet

Jeg har drukket brus uten sukker (pepsi max og cola zero) ved noen tilfeller, og det har ikke gjort utslag på blodsukkeret mitt.

Skrevet

Håper de følger meg opp... er i uke 29, men har ikke ny jordmortime før 18. mars.. :S rart....

Skrevet

Du skal spise variert, men lite var det som inneholder mye karbohydrater, alså poteter, pasta, brød osv. Du skal ha i deg ett sted mellom 250 til 300 karbohydrater hverdag. I helgen skal du kose deg med moderater mengder med detr du vil. Jeg fikk beskjed om å ikke drikke light-brus fordi at det odelegger insulin nivået i kroppen, man kan ta et vanlig glass med brus hvis man har lyst.

Ett tips jeg fikk var og vanne ut juisen med litt vann slik at det ble mer veske av det. Ett annet tips var at ved middagen skulle halve porsjonen være av grønnsaker, gjerne rå fordi de inneholder mer fiber enn kokte.

Skrevet

Jeg har også svangerskapsdiabetes og lar være å repetere alt som er skrevet over her.... Jeg har holdt veldig gode målinger gjennom svangerskapet og holder streng diett.

Frukter med lite sukker er eple og pære, hold deg unna banan og druer ;o) En halv banan er mer enn nok hvis du vil ha det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...