Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 27. februar 2010 #1 Skrevet 27. februar 2010 Vi kjøpte leilighet i en blokk fra 60-tallet for snart 2 år siden. Badet var pusset opp i 2004, mens resten av leiligheten så ut som søppel. Vi pusset opp alt untatt badet, for det hadde vi ikke råd til. Helt siden vi flytta inn har vi hatt problemer med at sluket på badet har gått tett minst en gang i uken. Som regel har vi klart å ordne det på egenhånd, men en gang i mnd ca, eller annen hver mnd har det mått komme folk her og stake opp og spyle osv. Vi har også hatt problemer med at når naboene over oss har brukt kloakken sin har den bare kommet rett opp i dusjen vår. Motbytelig ekkelt!!!! Det viste seg at det var en såkaldt konstruksjonsfeil som var årsaken til dette, og borettslaget har mått ta på seg å pusse opp badet vårt. Vi ønsket å slå 2 fluer i en smekk og slå sammen badet og doen til et litt større rom, og så ta den ekstra kostnaden selv. Vi er 2 studenter som egentlig ikke har råd til det, men vi var så heldige at vi kunne få låne penger til det av min mor. Arbeidet startet og vi fikk beskjed om å kunne flytte hjem igjen i løpet 2 til 4 uker. Dette er nå 4 uker siden, og det ser fortsatt ut som en byggeplass der, og de har ikke startet med noe som ligner oppbygging enda..... Vi har nå bodd på gjesterommet til mamma (2 voksne, ett barn og en hund) i 4 uker, og smertegrensa er igrunn nådd. Vi har i utgangspunktet et veldig ålreit forhold til min familie, noe som vi har lyst til å fortsette med, men da kan vi ikke bo her lenger. Familien til mannen bor 2 timer herfra, så det er ikke mulig å bo der i hverdagen heller. Styreren i borettslaget er ikke veldig villig til å hjelpe oss å løse saken, og mener at borettslaget ikke har noe som helst form for å ansvar ovenfor oss. Stemmer det? Betyr det at hvis vi ikke hadde hatt familie i nærheten ville vi vært nødt til å bo hjemme uten do og dusj??? Vi sa ifra fredag sist uke at vi måtte være hjemme igjen om en uke (sa ifra både til rørleggeren og styreleder) og responsen vi fikk var at det "burde jo la seg løse".... Nærmeste hotell ligger 15 min herfra og er dyrt, så å betale det selv er uaktuelt... Som nevnt så er vi 2 studenter, og har ikke råd til det... Dessuten er vel ikke slike hotell særlig glade for å få hunder på besøk. Vi foreslo for styreren å sette opp en brakke på utsiden med do og dusj (som en nødløsning), men det virket ikke som om det var videre interessant for henne.... Hjelp?
Gjest Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Ta kontakt med forsikringselskapet og hør om de kan dekke noe (for eve. midlertidig leie av husvære eller hotell). Det tror jeg at de kan
It's all about me Skrevet 27. februar 2010 #3 Skrevet 27. februar 2010 Er det reperasjoner i en borettslagleilighet eller en leilighet som en leier som gjør stedet ubebolig er den som står for regningen pliktig til å stå for midlertidig innkvartering. Alså skulle borettslaget dekket bosted for dere hele perioden dette tar. Nå har dere selv gjort endringer som gjør at arbeidet tar lengre tid, så litt måtte dere dekket selv av overnatting, men ikke alt. Hvor dette står vet jeg dessverre ikke, men vi er i starten på en lignende sak i en leilighet vi leier ut.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 27. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 27. februar 2010 Dette går ikke på noen forsikring såvidt jeg har skjønt.... Innbo-forsikringa dekker det ikke, da dette går på borettslaget, og borettslagets-forsikring dekker det ikke, da dette er en feil som ble gjort når blokka ble bygd for 50 år siden....
moe_ Skrevet 27. februar 2010 #5 Skrevet 27. februar 2010 Har dere kontraktsfestet hvor lang tid jobben skal ta og hva som skjer i tilfelle håndtverkerne ikke overholder fristen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå