Gå til innhold

Hva gjør dere på kontroll egentlig??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

legen min bare måler blodtrykket, har veid meg to ganger og sjekker urinprøve...thats it! Og skriver ut sykemelding....

 

Har ikke hørt et pip om baby/graviditet og hun måler ikke magen, hører hjertelyd eller noe....gjør deres leger dette?

 

I bydelen min er det vanskelig å komme til hos jm, så har fått første time 15 april, og jeg har termin 21 mai.....synes det er veldig sent...

 

Er ikke bekymret for babyen eller noe, og jeg vet ikke helt hva man skal forvente av kontroll hos legen, men synes liksom at hun gjør veldig lite...(har faktisk ike sjekket om jeg ER gravid engang..)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har heller ikk blitt sjekket om jeg faktisk er gravid, men det er jeg jo sikker på at jeg er...

Men måler magen hver gang og hører på hjertelyd.. Trodde det var sånn som skulle gjøres jeg.. Er jo en fordel å gjøre det for å se at babyen har det bra og vokser som den skal og sånt... Vekta blir også skrevet ned hver gang. men veier meg hjemme om morgenen..

Legen og jordmor kjenner også på magen hver gang.. om babyen er bevegelig og sånt..

Tenkt på å bytte lege? Tror jeg ville ha gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jordmor sjekker når jeg er hos henne er:

Vekt

Blodprosent

Hjertelyd

Måler magen

Hevelser i fingre eller ben

Urinprøve

Og så får jeg alltid med meg noe å lese på som brosjyrer bøker og blader. Og til slutt spør hun om jeg har noen spørsmål, noe jeg alltid har, og så snakker vi litt om det.

Jeg har ikke lagt merke til at hun kjenner etter om babyen er bevegelig... Jeg kan ikke huske om hun har målt blodtrykket... Det kan godt være hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble forreten heller ikke sjekket for om jeg var gravid... Jeg ble litt overrasket over det siden jeg har hørt historier om damer som tror så sterkt at de er gravid, at de får alle symptomene på det, som kvalme og at magen begynner å vokse osv. Jeg var faktisk litt redd da jeg kom på ultralyden for at det ikke skulle være noe baby der. Tenk om jeg skulle være en av de som bare hadde innbilt meg svangerskapet. Det var nesten som jeg kvapp litt når jeg såg ham på skjermen. Hehe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved første kontroll ble det tatt omfattende blodprøver samt urinprøve for å bekrefte graviditeten.

Ved hver kontroll sjekkes min urin, blodprosent, vekt, barnets hjertelyd, mitt blodtrykk og symfysemål. Dette skal så vidt jeg har forstått sjekkes hver gang og føres på Helsekortet. Du har vel fått "Helsekort for gravide" vel? Og der må jo da mangle en del opplysninger om du ikke blir sjekket for disse tingene..? Vært på ul?

Alt står nok bra til, men dette er jo rutine uansett så det høres ut som om din lege er veldig dårlig til å følge opp..

Dumt at det har tatt så lang tid å få time hos jordmor. Kom seint til der jeg også pga lite kapasitet/ jeg tok kontakt for seint (legen sa jeg ikke trengte kontakte jordmor før etter ul). Iflg jordmor vil de helst ha en gravid inn første gangen i uke 15-17...

Lykke til, håper legen din skjerper seg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jeg som startet tråden, var ikke emningen å være anonym...

 

men jada, har fått helsekort, men hun skriver ikke på det hver gang. I begynnelsen synes jeg legen virket grei, men nå synes jeg det hele begynner å bli merkelig...men skal heldigvis til jordmor på fredag, fikk komme til i en annne bydel, de synes det var hårreisende at jeg ikke fik time hos jm i min bydel før 15 april, når jeg er førstegangs med termin 21 mai...

 

Så da får jeg forhåpentligvis litt grundigere undersøkelser fremover. Og ja, jeg skal definitivt skifte lege, emn det tar en måned, så tror jeg bare går til hun jeg har nå ut svangerskapet...er jo ikke sååå lenge til (hurra).

 

Takk for alle svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann :) Ser at alle har jo allerede svart alt, men siden jeg synes (unnskyld uttrykket) din jm virker litt distansert, så lurte jeg på om hun har fortalt deg at du må til legen din for å ta blodprøver for å sjekke Rhesusen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært hos jm, så tror du misforsto litt...har bare vært hos lege, og jada, har sjekket rhesusen....litt distansert ja, mildt sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...