Gå til innhold

Hva mener dere om hull i ørene hos små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hva folk mener om å ta hull i ørene hos barn under 1 år?

Vi fikk nemlig bittesmå øredobber til frøkna i dåpen, og jeg ser at flere av mine venninner tar hull i ørene på sine små fryktelig tidlig.

Husker at jeg selv ikke fikk lov av mamma før jeg var 14 år (hvis jeg ikke tar helt feil!), og lurer derfor på om det er vanlig at små barn har hull i ørene nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke noe om å ta hull i ørene til babyer eller små barn. Syns de skal få bestemme dette selv når de blir eldre, og at det ikke skal være noe foreldrene vil, men barna. Når de skjønner at det kan være vondt å ta hull i ørene, men at de vil alikevel.

Skrevet

Helt enig med solstrålen. Jeg syns man skal vente til barna skjønner hva det innebærer, og kan bestemme selv. Husker jeg selv tok hull i øra da jeg var 6 år. Ville det selv, og husker at jeg gråt......Det var litt vondt ja.

Skrevet

Som Dr.phil sa idag: jeg vil ikke anbefale at barn får hull i ørene før de kan stelle seg selv ordentlig. Sånn ca 10-12 år alderen. Hvis derimot ikke er en religiøs eller kulturell grunn for å ha hull i ørene. :P

Jeg var selv 9 år når jeg fikk hull i ørene. Da var det flere jenter i klassen som allerede hadde.

Men under ett år??? Jeg synes det er for tidlig, og jeg synes det ser rart ut med øredobber på små beibier. men det er min mening ;)

Skrevet

Jeg synes det er toppen av egoisme og forfengelighet. En liten baby har ikke noe ønske om hull i ørene, det er det kun mor som har. Jeg synes man skal vente til barnet har ønsket det _lenge_ OG er modent nok til å stelle selv.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Åh, denne diskusjonen igjen...

Jeg syns det er et overtramp mot et individs rett til å bestemme over egen kropp, og jeg mener det krenker en persons individualitet.

Skrevet

"Krenker en persons individualitet... " Vi snakker om en baby. Et moteord som brukes om alt og alle i media, det kastes ut i alle sammenhneger. Babyen tenker ingenting om sin egen individualitet. Men smerte kan den jo kjenne!

For øvrig er jeg jo helt enig at å ta hull i ørene på en baby er latterlig.

Skrevet

I mitt stille sinn synes jeg det grenser til overgrep å ta hull i ørene på en baby. Babyen har jo ikke bedt om det. Så å gjøre smertefulle ting mot den lille som er helt unødvendig mener jeg er egoistisk.

Lillemor kan få hull i ørene når hun kan forstå hva det innebærer, og få dem piercet, vi skal aldri ha noe pistol nei.

Skrevet

Jeg så en liten jente på ca 1 år i dag som hadde hull i ørene, og i mine øyne var det et svært merkelig syn - likte det ikke! Virker helt unaturlig med hull i ørene på et så lite barn, akkurat som om man forsøker å gjøre jenta til en liten dame... Ekkelt! Dessuten - hva om hun ikke liker øredobber når hun blir stor da - vet om mange som aldri kan tenke seg hull i ørene, da fikk hun jo alri mulighet til å ta det valget selv... Hva er vitsen?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Men en baby er ikke bare en baby. En baby skal jo bli voksen også, og forhåpentligvis vokse opp til å kunne ta egne valg og ha egne meninger. Skal ikke barnet da få mulighet til å kunne bestemme selv om det vil ha hull i ørene eller ikke? Skal vi ta fra barnet muligheten til å ta egne valg og ha egne meninger? Det er ikke smerten jeg er bekymret for.

Skrevet

Nå har jeg gutt, så det er noe jeg aldri har tenkt på. Men det spørsmålet som slår meg er: hvorfor i all verden? Fikk vondt i hjerte når han skulle ta 3mnd-vaksina. Gi barn undødvendig smerte for noe de ikke har glede av virker idiotisk spør du meg. Jeg fikk hull i ørene når jeg var 11 år og det syns jeg er en fin alder

Skrevet

jeg fikk hull i øra når jeg var 1 år, og hull nr 2 når jeg var 6 år. må si at jeg har ikke tatt noe skada av det. og bryr meg egentlig ikke om at jeg var så liten når jeg fikk det. husker ikke noe av det heller. og hull nr 2 bestemte jeg selv. men synes det er opp til hver enkelte om hva de vil jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...