Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Sitter her og lurer på en ting. Min søster er sammen med en mann som har barn fra tidligere ekteskap. I det siste har hun gitt uttrykk for at rensligheten deres er laangt under pari. De er mellom 9 og 13 år, og det kan fort gå en uke mellom hver gang de dusjer/bader. Ikke er de særlig flinke til å vaske hender/skifte klær/undertøy o.l. Er dette vanlig? Og hva kan man evt gjøre med det? Selv har jeg bare en liten en som bades ca annenhver kveld før leggetid. Hvor mange barn har dere? Gutter/jenter? Og hvor ofte dusjer/bader de seg??
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Jenta mi på 7 mnd bader stort sett annenhver-tredjehver kveld. Nå blir ikke hun så skitten, men jeg føler jeg må bade henne for å få henne skikkelig ren.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Har jenter på 6 og 7 år og en gutt på 21 mnd. Lilleknott bader ca annenhver dag og jentene dusjer annenhver eller hver dag. De dagene de ikke dusjer, vasker de seg i ansiktet og nedentil morgen og kveld. Undertøy (truser og sokker) skiftes hver dag!!! Blir jo faktisk 2 ganger da de tar ny truse på etter en dusj på kvelden og ny på morgenen likevel. Om sommeren dusjer/bader de hver dag pga svette, sand, solkrem osv.... Jeg syns særlig at en på 13 år burde få inn gode rutiner og kunnsakp om allmen hygiene! Vil jo bare lukte mer svette og skit fremover;) Hva med å ta en prat om det med barna? Jeg forklarer selv til de eldste at hvis man ikke vasker seg og skifter tøy vil man lukte vondt og basilusker vil gro.... En på 9 og 13 burde absolut skjønne det!!
Ranveig R Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Det er ikkje noko i vegen for å berre dusje/bade ein gong i veka. Har fått anbefalt det til 2-åringen vår, som sliter med uforklarleg kløe. Det er dog eit must å skifte truse kvar dag, både for 2-åringen min og for større barn, og eg vaskar jenta nedentil ein gong i døgnet. Guten er 4 1/2 og dusjar/badar 1-2 gongar i veka. Vaskar rompa hans om morgonen eller kvelden, tissen lar eg vere i fred. Hender bør og skal vaskast etter toalettbesøk, før matlaging og etter vi har vore ute, samt når vi står opp og legg oss. 9-åringen kan sikkert "sleppe unna" med tilsvarande som oss, men eg vil tru 13-åringen nærmar seg puberteten og dermed bør vere litt meir påpasseleg med hygienen. Kanskje dusj to dagar i veka, og vaskeklut under armane kvar morgon?
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 9 åringen min dusjer 2 gang i uka, fredag etter gym på skolen, og tirsdag etter fotballtrening. Han skifter undertøy hver morgen og når han dusjer. 4 åringen min dusjer ved behov, 1-3 ganger i uka. Bruker bleie om natta, og vasker henne nedentil hver morgen og tar på ren truse.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Her bader minsta 2 av og til 3 ganger i uken. Eldstemann dusjer 2 ganger i uken + i gym. Han er 9 år.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Jeg skjønner at mindre barn ikke trenger å dusje seg like ofte som voksne. Såpe tørker ut huden og kan gi kløe/eksem hvis man overdriver. Men eldste barnet er i puberteten og lukter ofte svette, i tillegg lukter det veldig av håret på dem begge og føttene(vinter med litt for tette sko sikkert). Det virker på meg og søsteren min som om de avskyr alt som har med dusjing og vask å gjøre, sier det er kjedelig osv. Så hva gjør man? Er gutter verre enn jenter? Kan jo ikke være pga foreldre/steforeldre da de er svært renslige.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Kan ikke ha noe med at de er gutter å gjøre..det tror jeg ikke..mine gutter på 8 og 4 er veldig renslige.de dusjer fra hver dag-annehver dag,kommer ann på..men de dagene de ikke dusje,så vasker de seg.. Det kommer jo helt an på foreldrene da..hvis barna ikke blir "lært opp",så vil de heller ikke begynne med det..er min mening hvartfall.. Barna kan jo ikke vite fra de er små,at de må dusje.eller vaske seg..det det jo derfor man har foreldre..
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Ungene dusjer to ganger i uka ca, og da er det topp til tå vask. De kan være i dusjen mer enn det, men da er det ikke like grundig vask og de vasker seg selv så hva som blir vasket og ikke vet jeg ikke helt. Vaske hender gjør alle når de har vært på do, det er en vane. Bytte undertøy gjør de hver morgen eller etter de har dusjet, også en vane. Litt vanskelig med mine ste-barn men det begynner å bli en vane der også. Jeg tror de er lei maset mitt.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 Har en jente på snart 11 år, hun dusjer og vasker hår annenhver dag. I tillegg skifter hun undertøy hver dag og er generelt flink til å vaske hendene etter hun har vært på do. Må minne henne på å vaske hender før vi skal spise. Har en bonusdatter på samme datter som må dusje hver dag har vi fått beskjed om. Det synes jeg er for mye. Når hun er hos oss dusjer hun annenhver dag. Poenget er at søsteren din og mannen kan kjøre sine egne regler som skal følges når jentene er hos dem. Det er dessverre ikke så mye de kan gjøre med situasjonen hos mor.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 6 åringen bader/dusjer 2 ganger i uka, alltid på søndagskveld (ren til en ny uke) og en gang iløpet av uka. 2 åringen bader /dusjer minst to ganger i uken også, og alltid søndagskveld, men det blir ofte flere bad i uka på henne, siden hun skitner seg til mye mer enn 6 åringen. Babyen får bare bade en gang i uken, da lege og helsestasjon har sagt det er best, han har også eksem. Alle barna får rent undertøy hver dag, 2 åringen bruker bleie enda, så hun blir jo vasket nedentil hver dag da. 6 åringen vasker jeg ikke nedentil daglig lengre, men vasker henne nedentil når hun bader/dusjer. De pusser tennene morgen og kveld også- svært nøye på det. Håndvasken har vi bare blitt mere nøye med den siste tiden, når vi kommer hjem etter å ha vert ute, før vi spiser og selvsagt etter do besøk. Kveldstellet består i håndvask, tannpuss, hårstell og gjerne innsmørning av krem, så det brukes ca 10 min på det hver kveld. Føler de får gode hygiene-rutiner og har planer om å følge det opp- det er unødvendig å være skitten, og man er mere utsatt for smitte og sykdom /dårlig helse ved å slurve på den daglige hygienen.
Ørna m/2 ørnebarn pp1 Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Jeg syntes det var lite å dusje en gang i uken når de har blitt så stor. Men hvis de hadde hatt rundt-omkring vask hver dag hadde det vært en annen ting, men slik jeg oppfatter det i innlegget så har de vel ikke det? Det er kanskje viktigere for jenter å vaske håret oftere iallefall, da de som regel har litt lengde på det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2010 #13 Skrevet 26. februar 2010 Nå er min så liten enda, men hun er hvertfall i bad to ganger i uken. Det kan av og til komme opp mot en uke. Spørsmålet var her også om det er forskjell på gutter og jenter. Jeg vil absolutt si, at det er faktisk forskjell. Da guttene kommer opp i tenårene, så er det liksom litt forsømt. Ja de svetter, og er faktisk masse som skjer med kroppen deres. Egentlig burde de hvertfall dusje oftere, men langt i fra er det slik. Jeg vet om noen 15-16 åringer som faktisk går sjelden i dusjen. Da må de ha påminnelse fra foreldre om å gå i dusjen. Da man er kommet såpass til alders, så burde man faktisk funnet utav disse tingene selv. Der er jentene mye flinkere til sin egen hygiene. Kanskje fordi de går litt mer opp i sin egen kropp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå