Gå til innhold

Hvor viktig er kvaliteten......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor viktig er d m kvalitet fremfor pris på tøyet dere handler til de små?? Kvalitet fremfor kvantitet, eller omvent??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tenkt å kjøpe inn det mest nødvendige i ull, kvalitet. Tenker at man får så sinnsykt mye klær i gaver. Og disse klærne har veldig varierende kvalitet. ellers vokser de små rakkerne fort ut av klærne, så de rekker vel ikke slite dem ut akkurat..:)

Skrevet

Min mening og erfaring fra førstemann:

bruk penger på skikkelig vogn, vognpose og bilseter. Kjøp også kvalitetsullplagg bodyer strømpebukser og hele dresser osv.

Det du kan kjøpe det billigste av (h &m, lindex og kappahl osv) er alt det andre bomullstøyet. Du trenger massevis med bodyer og sparkebukser/strømpebukser for de gulper og bæsjer seg ut mange ganger i løpet av en dag. Likevel er det mye av tøyet som knapt rekker å bruke før det er for smått. Jeg husker jeg irriterte meg grønn over at jeg reiv av merkelapper og vasket så mye tøy før fødsel, skulle ventet for jeg rakk aldri bruke det så kunne jeg bytta til rett str... Alt babytøyet fra disse billigkjedene går på 60 graders vask - det syns jeg er et krav. Nå til neste baby tenker jeg mye av det samme, har arvetøy fra storebror plusser på med nye ullplagg til innerst, også får vi se etterhvert hva vi mangler.

Vet mange er uenige med meg og syns billigkjedenes tøy ikke er bra nok kvalitet, jeg syns fakiskt både at det ikke stemmer, tvertimot tåler det vask etter vask, og har opplevd at klær fra langt dyrere butikker ikke har tålt vasking på 60 og blitt stygge etter kort tida bruk.

Ja også kjøp et (de er dyre...) deilig barneullteppe hvis du ikke strikker sjøl da. Var så glad i det mjuke ullteppet,'det ble brukt i vogn og når jeg la ham fra meg på sofa el andre steder, var med overalt!!! Kosta nesten tusen kr men syns det var verdt det. Sparte masse penger på andre ting istedet:-)

Skrevet

Vel M*A*S*H* jeg er helt enig med deg:)

Har lagt penger i utstyr, ull og utetøy. Bomullstøy har jeg kjøpt mye av på h&m osv og det tåler, som du sier, mye. Like fint etter 60 C, tørketrommel og hyppig vask. Har hatt en del merketøy/dyrere tøy og det hadde jeg lite glede av i starten. De første mnd var det mye gulp og løs mage og det dyre tøyet tålte ikke så høy temp. Flekker var vanskeligere å fjerne og det var ikke så elastisk.

Skrevet

Jeg er enig med dem over her; bruk penger på litt skikkelig ulltøy, utetøy osv, og kjøp heller "billige" bodyer, pysjer osv. Jeg er ihvertfall veldig godt fornøyd med de vanlige H&M, Lindex og Cubus-klærne til snuppa; de blir jo veldig fort skitne og da er 60 graders vask en absolutt fordel. Synes de holder fasong og farge bra, så for min del ser jeg ikke poenget med å bruke dobbelt så mye penger bare for at merket skal være "riktig".

Var jeg deg, ville jeg kjøpt en god del bodyer, pysjer, strømpebukser og sparkebukser på de vanlige billigkjedene, da dette er "forbrukstøy" som ofte må i vask og trommel, og som uansett ikke skal brukes i flere år fremover. Av ull er jeg godt fornøyd med Janus sine bodyer, og Sefa sine strømpebukser og tynne ullsokker- disse kan vaskes i maskin på 40 grader, i motsetning til feks de dyrere Nøstebarn-klærne som helst skal håndvaskes med spesialsåpe; ikke alltid så praktisk spør du meg;)

Hettegensere, kjoler og jeansklær er typiske eksempler på "ikke-praktisk" babytøy, som jeg dessverre hadde kjøpt alt for mye av sist:p

Skrevet

..og apropos gaver, så fikk ihvertfall jeg mest upraktiske, "fancy" ting i barselgaver (typisk kjoler osv som nevnt ovenfor), så var veldig glad for at jeg hadde hele basic-garderoben klar i skapet allerede. Dessuten var det meste i str 62 og oppover, dvs kunne ikke brukes før ved ca 3 mnds alder.

Skrevet

..eller Safa, som det egentlig heter:p

Skrevet

skal dere bruke ulklær på ungen på sommeren?

Hilsen ei første gangs mor:)

Skrevet

Veldig i enig i det meste MASH og co skriver over her. Vi ønsket oss også litt basisting av foreldre og søsken som vi visste vi trengte. Det kan jo være en mulighet for å begrense littegran på de mer upraktiske innkjøpene av 20 kjoler i str 56 for eksempel ;-)

ULLTØY:

Som du påpeker, norsk/ svensk spire ha ventet med ulltøyet til utpå høsten. Barn er jo forskjellige og det sies at man KAN bruke ull på barn også om sommeren da det puster. Men det hadde ikke funket så bra på min første sønn i hvert fall (han var en veldig varm unge). Jeg brukte bomull på han inne nesten hele vinteren også, jeg faktisk (han er født 7. oktober). Men hadde ull på seg ute stort sett.

Sånn jeg planlegger nå i alle fall, så kjøper jeg ikke ulltøy før i str 62 (ett sett tror jeg, maks to) og så flere i str 68 og oppover. Nøstebarn, Sefa, Janus og mange flere har bra ulltøy. Dropp definitivt HM. Det er kjempetynt, blir hull på i vask nesten med en gang og blir veldig formløst fort.

MENGDE OG KVALITET PÅ TØY:

Det er veldig fort gjort å kjøpe for mye barnetøy (!) =O) Hadde alt for mye sist. Denne gangen tenker jeg å heller kjøpe noe tøy som jeg virkelig liker og begrense kvantiteten mye. De bruker jo også klærne så kort, at det er ikke nødvendig å påkoste mye ettersom de nesten ikke blir slitt før de begynner i barnehagen.

Men så kan det jo være at man synes noen merker har litt finere design enn andre. For min del blir det en blanding av billigmerkene og litt fra de litt dyrere merkene som kanskje har litt mer særpreg. Men har bestemt meg for å ikke bruke så mye penger totalt sett i hvert fall. Det er ikke nødvendig (men mange synes jo selvsagt det er litt gøy å gå litt bananas på barnetøyfronten =O))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...