Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Kan noen si meg om jeg skal strikke med strømpepinner, eller fram og tilbake på rundpinne? Og hva mener de når det står "fell 2,2,1,1 m først på hver pinne"...?
Helverine Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Rundpinne ville jeg tro, siden du skal ha begge bena over på samme pinne etter hvert.
M@msen Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 når de oppgir flere tall som du nevner gjelder det antallet den str du har valgt å strikke i. jeg vet ikke hvilden bukse du sikter til, men jeg holder på med en bukse nå i str 6-9 mnd og strikket m sette pinner først, og begynte med rund pinne nå som beina skal sammen...
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 26. februar 2010 Takk for svar ang pinner Men, fortsatt ikke klok på fellingen..for det med str er oppgitt på andre måter.. Da står det f.eks. sånn "strikk til arbeidet måler 18 (20) 22 cm".. Når det gjelder denne fellingen så står det forklart slik på en annen bukse "Fell 2,1,1,1 m på hver side av p, hver 2.p (=66 (70) 74 m)".
pip pip Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Hei, den buksen er kjempe fin, strikker et par av de selv Fellingen er slik: fell 2 masker på starten av pinnen, strikk ut, gjør det samme på neste pinne. Da har du strikket 2 pinner og felt 2 masker på hver side. Dette gjør du en gang til. På neste mgang feller du bare 1 maske og gjør det på samme måte som ved felling av 2 masker. (man kan vel også felle 2 masker på førsten og på slutten av pinnen, men det blir ikke så fint.) Håper du fikk noe ut av dette. er ikke så flink til å forklae Buksen skal strikkes på rundpinne fram og tilbake. lykke til
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 26. februar 2010 Tusen takk for svar!! Da skjønte jeg Da vet jeg hvor jeg skal henvende meg om jeg trenger mer hjelp
pip pip Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 bare hyggelig sitter og strikker samme bukse selv for øyeblikket, så det var friskt i sinnet
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2010 Kom til å tenke på en ting til.. Man skal bytte mellom to forskjellige pinner ikke sant..pinnestørrelser.. Har en rundpinne liggende, men husker ikke hvilken størrelse det er.. Tips om hvordan man finner ut av det? Og hvor lange rundpinner bruker du?
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2010 Flere spm Synes det er så kluss med oppskrift her og der.. Stemmer det at jeg skal legge opp 44 m, strikke 8 cm vrangbord, bytte til 3,5 pinner, strikke rettstrikk/riller til buksen er 13 cm og så felle? Eller skal jeg øke etter vrangborden slik det står i den buksen med seler? Altså øke til jeg har 68 m på 1.p, og så strikke til buksen er 13 cm, for så å felle? Blir forvirra... :-P
pip pip Skrevet 27. februar 2010 #10 Skrevet 27. februar 2010 Hei Vrangborden strikker du på pinner som er 2,5 mm tykke, så bytter du til pinner som er 3,5 mm tykke. Mine pinner er ikke så lange, tror de er 60 cm lang. Du legger opp 44 masker og strikker vrangborden - 6 cm. Så bytter du pinner og strikker en pinne rett - samtidig som du øker maskeantallet til 68. DVS at du legger til 24 masker jevnt fordelt. Så strikker du frem og tilbake til buksebenet måler X cm (husker ikke hva det står, har ikke boken her). Da begynner du på fellingen
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 27. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 27. februar 2010 Tusen takk for forklaring
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 1. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 1. mars 2010 Nå har jeg strikket to bein og tatt de inn på samme pinne... Begge beina har "vrang"siden mot meg... Er det bare å begynne å strikke de sammen da? Rettstrikk/riller til arbeidet måler X cm fra der fellingen startet? Altså omtrent fra skrittet...
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 2. mars 2010 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2010 Dytter litt her... Tør ikke strikke videre før jeg vet hva jeg bør gjøre...
rødt&blått Skrevet 3. mars 2010 #14 Skrevet 3. mars 2010 Den buksa sleit jeg med også, endte med at jeg lagde min egen verson etterhvert, og der det skulle felles 2,2,1,1 ble det helt merkelig. Skjønner fortsatt ikke hvorfor det skulle felles der. Prøv heller en bukse fra garnstudio.no er mitt beste tips! Veldig enkle oppskrifter for nybegynnere!
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 3. mars 2010 Forfatter #15 Skrevet 3. mars 2010 Jeg har strikket videre på buksa, men aner ikke hvordan den kommer til å se ut før jeg er ferdig..spent.. :-P Har du tips om noen fine enkle bukser fra garnstudio, som du selv har prøvd deg på, JuniGutt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå