Gå til innhold

Hva slags brød ga dere babyen i begynnelsen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er 7 mnd, og jeg vurderer å gi han litt brød, men er usikker på hva slags brød det skal være?

Burde jeg dynke det i noe så det er bløtt?

Noen tips?

Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte "Kompis" og "Norsk fjellbrød".

Bruker det fortsatt. :))

Jeg begynte med å gi små smuldrete biter, uten pålegg. Liksom sånne små klumper som han kunne smatte litt på. Etterhvert begynte han å tygge, tok meg ikke en måned engang før han spiste oppskjærte firkanter med pålegg på (svolværpostei, leverpostei ++). Og nå spiser han selv med henda, tar gjerne ei halv brødskive i hånda og spiser av den selv. :-)

Jeg bløta ikke brødet ;)

Skrevet

Forresten begynte ikke jeg med brød før min var 10 måneder, min er nå 12 mnd. :-)

Skrevet

Har gitt samme brød som vi spiser selv hele tiden jeg, fullkorn, solsikkefrø og annet som ikke blir tygd finner du like helt i bleia dagen etter ;)

Aller første gangen de fikk smake brød tok jeg littegranne morsmelk på en asjett og satte små terninger med brø i så de trakk til seg litt melk. Ga så en og en bit til ungen, og det gikk helt smertefritt og greit. Er noen unger som sliter littegranne med å svelge biter til å begynne med, de skjønner ikke helt hvordan de skal bruke tunga osv bak i munnen der så de setter i halsen og sliter litt. Men som regel går det helt fint.

Jeg har servert leverpostei, most banan osv som pålegg og de har spist brød hver dag fra de var ca 7 mnd.

Skrevet

Jeg ga Polarbrød Extrem jeg da. :) Grovt og godt, men uten store korn og frø. Ga med leverpostei i starten, innimellom et veldig tynt lag med smør.

Hun har enda ikke begynt å spise skive direkte, for hun vil ikke ha så mye, men vi gir smaksprøver innimellom. Nå er hun 10 mnd og nå får hun biter av det brødet/rundstyket vi spiser.

Skrevet

Jeg har brukt mellomgrove brød uten fullkorn. Gjerne så mye sammal mel som mulig, har jeg hørt hvertfall.. Også minst mulig salt. Er et brød på kiwi vet jeg, uten salt. Husker ikke helt hva det heter, men kanskje Norsk Landbrød..?

Jeg har ikke dyppa brødbitene i vann, men starta med bitte små biter, og gav henne hyppig vann ved siden av i stedet - for hver tredje bit f eks. Også hendte det at jeg kjente etter i gommen om det hadde kladdet seg noe der, fram til hun fikk dreisen på "tygginga". Helt ferskt massivt brød er ikke å anbefale hvertfall, det kladder seg i munnen og blir vanskelig å svelge unna. Bedre med dagsgammelt brød:)

Skrevet

Kan være alle slag, men det er greit om det er litt mellomgrovt. Styr unna alle hele korn og nøtter, og skjær av skorpen til å begynne med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...