Gå til innhold

2-1 cm åpning i uke 26! hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi! Gjorde kanskje noe eg ikkje skulle ha gjort nå men måtte bare sjekke. Har hatt masse kynnere og de to siste dagene små rier. Sånn at det gjør vondt og eg må puste i gjennom de.

Kjendte med to fingre på livmortappen/mormunnen og fikk to fingrer inn. Det var som en trakt sånn at den ble smalere og til slutt var det bare plass til en finger. Den var myk.

Kommer eg til å føde for tidlig tror dere??????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må IKKE drive og kjenne etter det selv nå som du har hatt masse kynnere og små rier. Hvis du har små rier anbefaler jeg heller at du kontakter JM og ber henne undersøke deg for dette høres ut som om det kan ende i tidlig fødsel hvis det fortsetter....

Mener ikke å skremme deg, men regner med at du selv skjønner at dette kan være alvorlig.

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

IKKE KJENN OPPI DER!!!!

og ikke spør her inne, dra til JM eller lege.

Skrevet

Er 27 uker om 2 dager....

men de kan vel ikke stoppe det hvis det begynner å åpne seg?

Setter vel ikke på cerclage eller ka det heter så seint?

Skrevet

Kjære vene, du må ikke drive å rote oppi der på egen hånd! Ring jordmor!

Skrevet

Ringte jm og de ville ikke sjekke om åpning.. skulle bare ta det med ro... hun sa at hun ikke visste om det var mormunn eg hadde kjent men det vet eg... men hun sa jo at det ikke var krise om babyen skulle bli født nå heller

Skrevet

Nei, jeg regnet med at hun heller ikke vil kjenen oppi der, men du burde kanskje fått sjekket om det er premature rier du har, for det kan de stoppe.

Ring føden.

Skrevet

Jo de kan stoppe det!

Kanskje du har en sjult urinveisinfeksjon? Jeg hadde det samme som du beskiver for noen dager siden, ble kjempe engstlig og uvell.. Fikk streng beskejd om å komme meg til fødestua for skjekk. De skjekket lengde på livmorshalsen og etter mye frem og tilbake kom de frem til at de trodde jeg hadde en skjult urinveisinnfeksjon som kan føre til premature rier om det ikke blir behandlet!!! Fikk antibiotika som jeg har gått på siden i går.. JM sa det ikke var uvanlig at de fikk inn damer med skjulte urinveisinnfeksjoner som føder alt for tidlig pga manglende behandling.

Ring til fødestua!

(Jeg er i uke 27)

Skrevet

Eg har hatt 5 uvi i sv. Har bakterieuri dvs utslag på proterin eller leukocytter men ingen bakterievekst når de dyrker den. Fikk ikke kur nå sist. Vet at dette kan føre til tidlig fødsel

Skrevet

De ville ikke sjekke deg? Hav er det for noe tull!!!

Det kan være prematiure rier og det skal du ta alvorlig! Da jeg var på sjekk sa de at hvis jeg hadde ventet og ikke kontaktet de så er det mulig jeg kune født aaaaalt for tidlig!

Mener ikke skremme deg, men akkurat dette syns jeg man skal ta alvorlig. Er selv en av de som tenker at alt ordner seg og at det sikkert ikke er noe farlig, men de tok meg riiiiimelig alvorlig når jeg ringte og bad meg komme inn med en eneste gang! Er det urinveisinfeksjon så blir du behandlet og prosessen stopper...

Baby kan godt svømme noen mnd til inne magen din syns jeg ! ;)

Skrevet

unnskyld, men hvordan kan en JM si at det ikke er krise om ett barn blir født i uke 26????? Da hadde jeg byttet JM

Skrevet

Hiver meg på d mange her har skrevet, IKKE driv å kjenn etter selv!!!!! Ring føden, og si du er redd for prematur,... Du gjør bar vondt verre med å kjenne etter selv... Fikk prematurt i uke 27, så d er ikke no fare om du føder, men baby har d såååå mye bedre om h*n får være der inne i noen uker til... De kan stoppe d, og du kan få lungemodn sprøyter for å hjelpe babyen din om det er gått for langt... Men IKKE og da mener jeg IKKE kjenn etter selv... Mas på legen, jm og føden om du er redd, for de må ta dette alvorlig.

Krysser fingrene for at du får gå i mange uker til med nurket i magen.

Hold oss oppdaterte :)

Skrevet

Jeg hadde også utslag på proteiner for 2 kontroller siden hos JM. Jeg har muligens gått med urinveisinfeksjon i nesten 2 mnd...

De må ha tid til å ta en liten gynekologisk undersløkelse og ultralyd for å se på livmorshalsen din...

Skrevet

Jeg ville ringte FØDEN ikke jordmor. De tar deg inn til kontroll og har større mulighet for å hjelpe deg enn en JM.

Når jeg lå på føden sist, og de sjekket åpningen min..så gravde de så langt inn og jeg måtte ligge rolig på ryggen, for at de skulle få ordentlig oversikt..hvordan i all verden klarte du det selv?

Måter å stoppe premature rier på kan være et varmt bad, ligge å hvile og å slappe av. Og å ringe for å roe seg ned.

Skrevet

26 er tidlig,men de kan redde babyen, kanskje dette jordmor mente med at det ikke var krise:) du står på kravene dine og får dette undersøkt. gå til volvat der hennviser de det til føden....

du kan få lungemodningsprøyter og noe til å stoppe riene mener eg...

Skrevet

Enig FruBoger!

Ring føden. Jeg har plass på Abc klinikken, der er Jm min og føden.. Er ikke helt sikker på hvordan dte fungerer andre steder.

Skrevet

trenger da ingen henvisning til føden, bare å ringe dit og forklare situasjonen. Så ber de deg jo komme inn til kontroll.

Skrevet

blir ofte tatt mere seriøst med hennvisning, da må de ta imot deg:)

Skrevet

Jeg fikk ofte kynnere en kveld her, hadde de tidligere også, ca fra uke 20, men da var de ikke vonde, er nå i uke 24+5, fikk mer og mer kynnere utover dagen, snakket med jormor, men hun sa at jeg måtte slappe av og at det kunne vente til jeg skulle til henne to dager senere, men at jeg skulle ringe føden hvis det ble værre utover kvelden... å det ble det, de kom oftere og begynte å bli vonde, ringte derfor føden å forklarte å fikk komme med en gang, der fikk jeg påvist urinveisinfeksjon, å startet opp med antibiotika. De sjekket lillegutt med ultralyd, og alt var i orden med han. Så tok de innvendig ultralyd for å sjekke livmorhals, å den var noe moden, den åpnet seg en halv cm under press, ble derfor 100%sykemeldt, og fikk beskjed om å komme på ny ktr om en uke. De trodde mest sansynlig at riene kom fra urinveisinfeksjon, og jeg tror de har rett for allerede dagen etter var det bedring. Hadde kynnerne da også, men ikke så ofte å ikke så vonde, å i dag 2 dager senere er de som de har vært siden uke 20.

Så mitt råd til deg er å ringe føden, du har rett på å få hjelp!! Å for all del ikke kjenn selv, da det kan gjøre alt vondt verre!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...