Gå til innhold

Feriepenger for lærere...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min er helt nyutdannet og jobber som lektor på vgs (vikar).

I år blir det vel knappt noe feriepenger på ham, men hva med neste år?

Lærere har jo liksom "lengere" ferie enn andre og da lurer jeg på hva som er vanlig med slike statlige utbetalinger... er det akkuratt likt som andre arbeidstagere at man får 1/12 av sin ordinære lønn utbetalt i 11 mnd og feriepengene den 12 mnd (sikkert juni)?

Får man lønnsutbetaling i august? (da jobber de jo knappt).

sien de har lengereferie burde jo feriepengene skulle rekke lengerom de da ikke får lønn for deler av ferien da?

Grunnen til at jeg spør er at jeg fortsatt studere og vi har rimelig dårlig råd så vi må planlegge litt fremmover... Han har vikariat ca 50%frem til sommeren, og det er gode utsikter til full stilling fra neste skoleår (men han er ikke lovet det).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærere har 11 mnd lønn og 1 mnd feriepenger som alle andre. Den forlengede "ferien" er avspassering.

Skrevet

Det er egne regler vist det er første året han er i arbeid. Han bør sjekke det helt ut med utdanningsforbundet. For, er det hans første år og han blir ansatt videre(for han må være ansatt et helt år på samme sted) har han krav på vnalig utbetalt lønn,i ferie månedene. Får han ikke jobb videre kan han faktisk risikere å bli trekt. For det er jo ikke bare feriepenger lærere har, men avspasering. Disse reglene er vanskelig å forstå. Jeg og en kollega av meg surra med dette i fjor, jeg kom godt ut av det, men hun gjorde ikke det. Ring utdanningsforbundet. Fordi det er slett ikke sikkert at arbeidsplassen vil hjelpe deg med dette, de taper på sitt buskjett om de skal utbetale lønn.

lykke til.

Skrevet

Egne regler for undervisningspersonell ja. Han skal ha tilsvarende ordinær lønn -men med fratrekk for evt utbetalte feriepenger fra andre arb.givere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...