Vimsetrollet Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Hvordan fant dere evt ut at de hadde det? Dattera mi på 6 uker har kun lagt på seg 260 gram siden fødselen (eller, litt mer da, hvis vi regner med det hun gikk ned). Vi gir nå flaske (morsmelk tilsatt mme) to ganger om dagen, men det ser ikke ut til å hjelpe noe særlig. Helsesøster mente vi skulle prøve en uke til, men hvis ikke det hjelper kunne jeg prøve å kutte ut melkeprodukter. Hun sa at barn som hadde melkealgeri ofte ikke la på seg. Det virker ikke som om jenta mi har mye vondt i magen, så jeg synes dette er litt rart, men helsesøster sa de ikke trengte å ha det.. Uansett er det sikkert verdt å prøve å kutte ut melk. Nå er jeg så lei av å være bekymra for at hun ikke legger på seg - jeg blir jo dritstressa bare hun gråter litt fordi jeg tenker at hun ikke bør bruke opp all energien sin på det..!
Gjest Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 Gutten min er kraftig melkeintolerant og har vært det siden fødselen. Han fikk diagnosen da han var 3 mnd gammel. Jeg ammet ham til han var ca 7 mnd, så gikk på melkefri diett i rundt 4 mnd. Grunnen til at vi fant det ut var fordi han kastet opp utrolig mye, bæsjet ikke, gråt mye, sov dårlig og var generelt veldig urolig. Han kunne ikke ligge alene noe særlig og ville bare bli bært rundt. Han la på seg godt da, så tok tid før jeg ble hørt. Jeg reagerte nemlig på oppkastet allerede på sykehuset. Nå er han 2 år, og ganske liten. Veier 11 kilo. Han er fremdeles veldig intolerant og har nettopp vært innlagt på sykehus i 2 uker for full tarmtømming blant annet via sonde. (Han har fått i seg melk i barnehagen, så det er en stor sjans for at det kan være grunnen.) Når det gjelder å amme et barn med melkeallergi, så gikk det fint, synes jeg. I begynnelsen er det selvsagt litt styr, men når man blir vant til hva man kan spise og ikke, går det veldig greit. Jeg synes det var litt vrient når vi skulle bort, men da må man bare være flink til å si ifra eller ha med egen mat. For meg var det litt ekstra styr fordi gutten min måtte ha medisin på flaske to ganger daglig, og fordi jeg dermed måtte pumpe. Siden han var så urolig og gråt så mye, så var det ikke alltid like enkelt. Barn reagerer utrolig forskjellig, så det kan jo godt være at melkeallergi er grunnen til at jenta di ikke legger på seg. Det er kanskje litt rart at hun ikke virker noe særlig plaget, men som sagt; barn reagerer forskjellig. Jeg ville nok prøvd en liten periode for å se. Jeg merket stor forbedring etter kort tid, og etter to uker var han mye, mye bedre. Lykke til! Vet godt hvordan det er å bekymre seg så mye, det er utmattende og slitsomt. Håper dere finner ut av ting raskt!
erteposen + 4 Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har en med intolerans, og jeg amma han til han var 12 mnd. Han hadde mye vondt i magen, men ikke så ille. Broren var også slik, og han har ikke det. Å kutte ut melkeprodukt i din kost er jo enkelt, greit og vanlig. Vi har venner med barn som er så allergisk at de ikke tåler mm. og de ble anbefalt å amme en gang pr. dag selv om barnet fikk vondt i starten. De over til melkefri erstatning, og alle jeg kjenner har bare prøvd seg frem. De fleste jeg kjenner med allergi har hatt magevondt, svært urolige barn, hyppig diare og krevende barn.
Neijasså... Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har tre som har vært melkeintolerante som babyer (vokste det fra seg ved 6 mnd). Alle tre har vært trillrunde Michelin-babyer, så at dårlig vektoppgang trenger å ha noe med å ikke tåle kumelk tviler jeg sterkt på (men sikkert mulig, selvsagt, og forskjell på allergi og intoleranse). Gir du vanlig mme? Den er i så fall basert på kumelk. Du må bytte ut denne til mellkefri mme hvis det skal være noen vits i melkefri diett for deg.
Vimsetrollet Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2010 Takk for svar! Vi skal på ny veiing på mandag, så da får vi se.. Noe må hvert fall gjøres, vi kan ikke bare "vente og se" så mye lenger hvis hun ikke legger på seg.
lucky1 Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Hiver meg på her.... Har en mistanke om at min lille på 4 mnd har melkeallergi, hvilket mme-produkt er melkefri? Og er det mye dyrere enn det med melk?
Gjest Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Nutramigen og Prosobee er eksempler på mme med spaltede melkeproteiner. De koster vel rundt 250 kroner, tror jeg. Gutten min tålte ikke Nutramigen, så han har drukket Neocate istedet. Den kostet 1400 kroner boksen sa de på apoteket, så den er greit dyr. Får man en diagnose og vedtak fra nav får man det gratis heldigvis.
Vimsetrollet Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #8 Skrevet 26. februar 2010 Hvordan får man en diagnose?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå