storetrille Skrevet 26. februar 2010 #1 Skrevet 26. februar 2010 Hei, 29 uker nå - klarer så vidt å jobbe fullt - men er ikke helt god i bekkenet. Tar buss til jobb og må ofte stå i 30 min minst - det er aldri noen som reiser seg. Andre som også opplever dette? Og, ja, det er ikke vanskelig å se at jeg har mage. Men jeg ser jo at det er mange som ikke reiser seg for veldig gamle og skrøpelige damer heller, så jeg burde vel ikke være overrasket.... Forrige uke fikk jeg til og med kjeft! Satte meg ned for å hvile litt da setet jeg stod ved ble ledig på nest siste stopp- da utbrøt en godt voksen dame: Nei, noe så frekt, her hadde jeg tenkt at jeg skulle få sette meg nedpå litt før jeg kom på jobb!....... Jeg trodde nesten ikke mine egne ører..... Sukk!
Pingvinen med 2 gutter:))) Skrevet 26. februar 2010 #2 Skrevet 26. februar 2010 DA hadde hun fått servert noen ord fra meg ja! Makan.. Jeg tror det er få som reiser seg nå til dags desverre..:/
Gjest Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 Jeg opplevde at en mann reiste seg for meg eneste gang 10 dager før termin, og jeg fødte dagen etterpå..! På t-banen så var det ei som sa at hun skulle av nå så hun ville jeg skulle sitte der. Bortsett fra det tok jeg også bussen mye, stående. Folk tar ikke hensyn lengre. Heldigvis hadde jeg ikke store plager, men husker også at det var en slitsom start på dagen med 20 min ståtur på bussen før jeg skulle på jobb! Nå er jeg mye mindre i str. enn sist gang så regner ikke med at noen skal reise seg for meg, for de ser det ikke så godt alltid.. Håper du snakket tilbake til den damen!
Athravil Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Siste dag jeg var på jobb før jeg ble 100% sykmeldt var det en engel som fikk noen til å reise seg for meg - jeg hadde da svimt av... Var også rimelig synlig gravid. Er ikke så ofte det skjer, og de som gjør det er som regel menn av midtasiatisk og afrikansk opprinnelse eller eldre norske damer fra ca 40 og opp... Føles flaut når en 60/70 årig dame overlater plasse sin til meg...
HippieChic Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Du er ikke alene! Skjønner ikke hvor normal høflighet er blitt av jeg.. Bare megmegmeg... Det sier jo litt når jeg ble brydd i butikken fordi han i kassen var så superhyggelig. hehe Nesten så man ikke vet hvordan man skal forholde seg til det..men takk gud for at det finnes sånne mennesker og! ;-)
Egget/pfeew med lille nurk Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Jeg opplevde ofte at folk reiste seg for meg på bussen og trikken.. Bodde i Oslo da.. Ble veldig positivt overrasket! Nå reiser jeg ikke kollektivt mer siden jeg er fødeklar..
Aprilbarn mamma Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Nei, jeg har aldri opplevd at noen tar hensyn til meg på tbane eller buss i Oslo. Jeg er i uke 33 nå og har mage og det er aldri noen som verken flytter seg eller lar meg sitte. Men man kan jo ikke forvente det når folk ikke reiser seg opp for gamle damer som er dårlig til beins heller. Folk tar ikke spesielt hensyn og skumper borti deg med sekker og liknende. Jeg opplevde en dag at det kom en fyr mot meg og så var det litt glatt så jeg prøvde å gå litt sakte, og han så tydeligvis ikke meg før han nesten gikk meg ned, og så ble han skikkelig sur fordi jeg var i veien og dytta meg nesten overende med vilje! Han kunne tydelig se at jeg hadde mage.
Februarfisk Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Hei! Jeg har pendlet med tre transportmidler til jobb, og har ikke opplevd,med unntak av ett par ganger, at noen har reist seg for meg. Begge gangene var det somalske kvinner som reiste seg, pog ja det synes godt at jeg er gravid : ) Har til og med knappet opp jakka den siste tiden slik at magen skal synes godt for å se om det endrer noe. Hadde til og med en dame som klagde fordi det ble trangt da jeg satte meg, hvorpå jeg ba om unnskylding for at jeg var høygravid og tilbød meg å stå resten av reisen så hun fikk to seter til disposisjon resten av turen ; ) Jeg synes det er trist at ingen reiser seg lenger, og synes i det minste at busser og tog burde ha seter holdt av til eldre og gravide. Har faktisk lurt på om jeg skulle tipse presse, men de er vel neppe interessert. Har også vurdert å skrive til Ruter, men det kommer vel ikke noe av det heller. Jeg skal i hvertfall fortsette med å reise meg for eldre og gravide så fort nurket er ute : )
adrenaline7 Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har bodd mesteparten av livet i Bergen, og tror ikke jeg har opplevd å se noen eldre eller gravide måttet stå. Etter jeg kom til Trondheim er det en helt annen verden. Jeg har 26 dager igjen til termin, er tydelig gravid og ikke helt i form. For noen dager siden satt jeg på bussen, og rundt meg satt studenter og folk i tredveårsalderen(på handikapplassene). Når det så kommer en gruppe på fire eldre, med stokk og ikke kjapp til beins, er det ingen andre enn meg som flytter meg for dem. Og par dager etter, måtte en dame på +-90 traske nesten helt bakerst i bussen(det måtte forsåvidt jeg og), ingen av dem fremme gadd å flytte seg. Da var det i tillegg to av dem som satt på det ytterste setet, og hadde det innerste fritt. Da var det like før de fikk seg en lekse fra frk hormonell! Her virker det som om hvis man klarer å score en plass, er den din resten av turen, selv om du er en frisk student på vei til fotballtrening og sitter på handikapplass.
Fifrildi Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 Unge menn av utenlandsk opprinnelse og gamle damer som burde ha beholdt setet selv reiser seg for meg på kollektivtransporten. Andre, ikke så mye. Dette tatt i betraktning av at jeg ikke bare er godt og synlig gravid, men også på krykker pga bekkenløsning! Jeg er faktisk ikke i stand til å stå lenge i slengen, så nå ber jeg folk om å få plassen deres, smiler pent og sier takk.
eja Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har opplevd at noen gir meg plassen sin to-tre ganger, på buss i Oslo. Er ikke så veldig stor ennå, så det er mulig magen ikke har vært så supersynlig for folk. Har også vært i fin form, så har ikke kjent det store behovet for å sitte før nå. Men de siste par ukene har jeg blitt litt forbausa i grunnen, når jeg har lagt merke til hvor "grådige" folk er. De kaster seg over den nærmeste ledige plassen uten å se seg rundt i det hele tatt... Jeg tror jeg alltid har hatt som vane se om det har vært noen gamle f.eks rundt meg som trenger plassen mer før jeg har satt meg. En dag på bussen ble jeg og en virkelig høygravid dame (her var det -virkelig- ingen tvil) stående hele bussturen (20 min, vi skulle begge to nesten til endeholdeplassen) fordi vi aldri rakk å kapre et sete...
Lycke80 Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har opplevd at folk har gitt meg plassen sin her i Oslo. Og jeg har falt 2 ganger på glatta og blitt hjulpet opp. Så jeg føler faktisk at folk bryr seg
FrkBomst&Frø Skrevet 26. februar 2010 #13 Skrevet 26. februar 2010 Jeg tror ikke jeg har oversize magemål, og jeg er heller ikke spesielt dårlig i formen, men har opplevd noen ganger at mennesker reiser seg. Et par ganger har jeg sett meg rundt og nærmset forventet meg en sitteplass, bare fordi jeg er sliten og gravid. Og på bussen er det reservert "mann med stokk" -->disse plassene stiller jeg meg gjerne da opp ved siden av, ukker og stønner og akker og ser mot de som sitter der. Tar ikke lang tid før noen reiser seg, og de føler seg ofte godt de og da Nå er jeg hvert øyeblikk fødeklar og kommer til å si ifra verbalt på bussen at jeg trenger en plass hvis jeg trenger det og noen sitter i veien. Jeg håper virkelig noen får ristet litt vett inn i den dama du møtte på. Fy skam henne!!
storetrille Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 26. februar 2010 Hei, HI her. Ser at det desverre ikke bare er meg, nei. Kanskje vi burde ta opp denne ego-kulturen i media.....? Men det er jo desverre ikke bare på bussen-egokulturen blir mer og mer fremtredende på mange områder. (Til du som bor i Bergen: det gjør jeg også, og jeg tar bussen tur-retur jobb hver dag, ingen som reiser seg,,,,,) Desverre ble jeg så målløs over noen kunne si noe sånt at jeg aldri fikk svart henne, men om jeg treffer henne igjen - da skal hun få høre det da!!
hol(L)y COW Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 For ca en mnd siden fikk jeg kjeft av en 90 år gammel mann fordi jeg ikke reiste meg for en eldre dame. Han satt forran meg på bussen, i de andre setene satt yngre mennesker på vei til skolen - så når den gamle damen kom på forventet jeg virkelig at noen andre skulle reise seg. Men det gjorde ingen så han snudde seg mot meg og sa ordrett: "Pikene fra Laksevåg er tydeligvis ikke som de engang var. Makan til frekkhet, det er vanlig å reise seg for de eldre! Men jeg kan jo stå jeg - er bare 90 år og sprek!" Så reiste han seg. Jeg er i uke 36+3 nå, og det var iallfall ingen tvil om at jeg var gravid da. Men jeg tror egentlig han må ha vært svaksynt Hehe.... Jeg ble så paff at jeg ikke klarte å verken svare eller reise meg.... Og FLAU på de andre busspassasjerenes vegne. Hadde jeg ikke hatt bekkenløsning skulle jeg vært den første...
Kate77 Skrevet 27. februar 2010 #16 Skrevet 27. februar 2010 Hmm, nå er det ingen selvfølge at en trenger å sitte selvom en er høygravid da. Jeg har selv tre uker igjen til termin og ville på ingen måte forventet at noen reiste seg for meg på bussen. Det har jeg nemlig ikke bruk for:) Om noen kommer gående med tydelige smerter eventuellt krykker som ei her er det jo noe annet da...
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #17 Skrevet 1. mars 2010 Jeg har faktisk tatt trikken i Oslo (måtte tilbake på legevakten, student på den tiden og hadde ikke råd til taxi) med gips på brukket fot og krykker, det var INGEN som reiste seg for meg. Fant en plass der det var altfor trangt, falt nedi setet og fikk masse stygge blikk..! Tror jeg fikk taxi hjem igjen, men det er jo egenandel på det også.. var iallefall det på den tiden! Huff, folk er ikke mye omtenksomme..!
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 1. mars 2010 #18 Skrevet 1. mars 2010 Nei, desverre. Tar ikke bussen dette svangerskapet, men sist jeg var gravid så gjorde jeg det! Husker en av de siste turene jeg tok før jeg gikk i fødsel. Da holdt jeg faktisk på å besvime.. Ingen reiser seg!! Dette var oslo buss!!
Tabitha Skrevet 1. mars 2010 #19 Skrevet 1. mars 2010 Selv om man føler seg i god form, får det store konsekvenser for en høygravid å falle mens bussen er i fart. Sliter med å holde balansen selv når jeg ikke er gravid.
sanfare25 Skrevet 1. mars 2010 #20 Skrevet 1. mars 2010 Jeg tok mye buss forrige gang jeg var gravid. Aldri noen som reiste seg, men det hendte en gang jeg reiste meg da det kom en gammelt ektepar ombord slik at en av dem fikk sitte. Da var det en ung gutt som tok hintet og reiste seg og sa til meg"Da får du plassen min".. hehehe.. den var så søt, og jeg var så hormonell at jeg fikk klump i halsen
Gjest Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Det er veldig sjelden jeg opplever at noen reiser seg for meg og jeg er synlig gravid. Men de gangene jeg opplever at noen reiser seg er det alltid en av utenlandsk opprinnelse.
Tirilto Skrevet 1. mars 2010 #22 Skrevet 1. mars 2010 Jeg synes mange av dere har en litt rar holdning til dette jeg. Virker som holdningen er litt sånn: "nå er jeg gravid, så nå skal alle behandle meg som en dronning uansett". Jeg setter stor pris på at noen tilbyr meg plassen sin, og synes det er veldig fint gjort. Men jeg prøver heller å legge trikketurene mine litt utenfor de verste rushtidene istedenfor å gneldre over at verden ikke sirkler rundt meg og min gravide mage hele tiden... De fleste gravide er absolutt friske nok til å stå et par stasjoner (hvis ikke burde man bli alvorlig bekymret over at man skal gjennomgå en fødsel om ikke altfor lenge...)
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 2. mars 2010 #23 Skrevet 2. mars 2010 Fra Røa til sentrum er litt mer enn par stasjoner ;-) og ikke så lett å styre unna rushtid når man skal på jobb ... Positivt at du ikke opplever det som slitsom da ihvertfall :-)
mammaløve Skrevet 2. mars 2010 #24 Skrevet 2. mars 2010 Synes det er veldig ok i Bergen. Synes alltid det er noen som reiser seg for gravide og eldre (eller spør litt diskret om de vil sitte). Da er det verre når noen trenger hjelp med barnevogner. Synes alltid det er noen med utenlandsk opprinnelse som trår til. Tror det er et mye sterkere fokus på medmennesklighet i mange andre land, og det synes jeg virkelig vi skulle ha lært mye av. Opplevde her for en liten stund siden at det var en eldre dame som gikk overende på isen langt foran meg, og da passerte sikkert tyve mennesker før jeg kom til henne og hjalp henne på beina. Det er virkelig utrolig synes jeg! Hun kunne jo blitt skadet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå