Gå til innhold

Permisjon - Hjelp!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde jeg hadde forstått dette her...

Håper noen som har litt mer peiling enn meg kan gi meg noen klare svar.

 

Jeg har valgt 80%lønn og dermed den lengste permisjonen.

Så kommer det jeg ikke forstår meg helt på...

 

Fedrekvoten (10 uker). Hva må jeg gjøre da?

Jeg ønsker at far og jeg skal ha mest mulig tid sammen med barnet det første året. Tror nok det blir til at han deler det opp og blir hjemme en dag eller to i uken.

 

Slik jeg forstår NAV stilles det ingen krav til mors yrkesaktivitet når han tar sin permisjon, og at vi får 150% lønn. Altså, så lenge vi synes og klarer oss på 1,5 lønn kan jeg være hjemme, er dette riktig tolket??

 

Men så sier arbeidsgiver at om far skal ha permisjon (fedrekvote) i løpet av det første året ("min permisjon") som varer frem til slutte av august, må jeg jobbe, eller ta ulønnet perm - da har jeg ifølge arbeidsgiver ikke krav på lønn fra dem. Hva skjedde med de resteredne 50% av lønn som vi får/kan få den perioden/dagene??? . Hva er det jeg ikke har forstått??

 

Må jeg jobbe de dagene eller 10 ukene far tar perm, eller kan jeg være hjemme på halv lønn, eller må jeg ta ulønnet perm for å være hjemme?

Evt må jeg ta ulønnet perm de resterende 50% eller jobbe 50%?

 

I såfall vil det føre til at far ikke får noe særlig tid hjemme før jeg er ferdig med ammingen....

 

Håper på klare svar .)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det stilles ikke krav til hva du gjør når far har fedrekvoten, bortsett fra at dersom han skal ta ut fedrekvote samtidig som du er i lønnet foreldrepermisjon så kan dere ikke få utbetalt mer enn 150% foreldrepenger tilsammen. Skal f.eks far ha fedrekvote i 10 fulle uker sammenhengende før din perm er ferdig, så må du jobbe minst 50%. Du kan ikke få lønn under permisjon. Dersom far tar gradert uttak, f.eks 2.5 dager per uke under hele fedrekvoten (dersom far sin arbeidsgiver tillater det), skulle jeg tro at du slipper å jobbe - hør med NAV for sikkerhets skyld. Du kan f.eks ha ferie når far har fedrekvote, evt ulønnet perm., for å få mer tid sammen med ham og barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge to kan ikke ha permisjon samtidig og få utbetalt foreldrepenger. Mitt forslag er at far tar ut pappapermisjon når du er klar for å jobbe litt, og heller bruker ferie på å være sammen med deg og barnet det første året. Husk at han har fem uker ferie i år, pluss fem uker ferie neste år. Det er ganske mye. Pluss at neste år kan han ta ut pappapermisjon hele sommeren, mens du henter ut din ferie da. Ferie er betalt av arbeidsgiver, ikke NAV, ergo er det "lov" for deg å ta ut erie når far har sin del av permisjonen. Slik har vi løst det :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NAV sine sider står det at "Når far benytter seg av fedrekvoten kan mor og far samlet ta ut 150 % foreldrepenger. Det er en forutsetning at mor arbeider minst 50 %." Skulle da tro at mor også kan være i perm, så lenge det til sammen ikke blir mer enn 150%.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha 50% fødselspermisjon samtidig som far tar 10 uker fedrekvote, men da bruker dere opp de 56 ukene raskere og får totalt sett være kortere hjemme med barnet. De resterende 50% kan du velge om du vil jobbe eller ha ulønnet fri fra arbeid. Hvis far skal ha permisjon utover fedrekvoten er det et krav at du er i minst 75% jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noen som vet hvilke regler som gjelder når far er selvstendig næringsdrivende med enmannsforetak? Evt. hvor jeg kan finne inf om dette? Det står ikke så mye om dette på NAV sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når me va på sånn infomøte hos NAV fekk me beskjd om at både mor og fra IKKJE konne ha lønna permisjon fra nav sammtidigt.. dvs at så lenge nav betale kan dokke ikkje vær hjemma me lønn begge 2...

 

sånn så me ska jørr det e at pappen ska vær hjemma kver fredag itte mine 6 uker, å dei fredagane tar eg som ulønnapermisjon.. elle muligens jobbe litt den dagen, får se det litt an :)

 

vett ikkje heilt om eg svarte på spm ditt nå, men e sånn så detta eg kort fortalt har fått beskjed om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte blir årets ferieuker flyttet til neste år og lagt rett etter permisjonen, sammen med et valgt antall av neste års ferieuker. Dette må du avtale med arbeidsgiver, og gi beskjed om til NAV. Jeg skal ha 9 uker ferie under pappaperm, og ulønnet permisjon etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...