nr 2! <3 Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 er så lei at sure folk på jobb som kommer åsier bare så du vet d så er ikke garviditet noen sykdom! nei er nok ikke d, men kan komme MASSE plager m det! sliter m bekkenløsning, har vert masse kvalm tidligere, nå går d i halsbrann og blodtrykksfall............... masse syting nå, men irriterende når folk sier sånnt... hvordan har dere d da jenter?
Tezz78 Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Jeg må ta meg i det at jeg har tenkt tanken selv tidligere.... FØR dette svangerskapet...! Huff! Noen dager føler jeg meg rett og slett syk! Og kan ikke skjønne hvorfor! Måtte det snart gi seg;) Ett svangerskap er så ufattelig forskjellig fra ett annet, og vi mennesker er jo også det! Tror det er mange som glemmer hvordan det var for dem....
Krøvvel Skrevet 26. februar 2010 #3 Skrevet 26. februar 2010 De som sier sånt er vel enten menn eller kvinner som har hatt et lett svangerskap. Forøvrig er jeg enig, det er ingen sykdom. Men det følger masse plager med..
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 26. februar 2010 #4 Skrevet 26. februar 2010 Kjenner jeg blir irritert på de som sier det.. Det ER ingen sykdom, men faktisk er ikke en graviditet superenkel for alle. Kjenner at jeg godt kunne tenkt meg å bytte ut vondtene mine med dem som sier det, så kan de få kjenne selv hva en graviditet kan føre til! (er vel en smule hormonell for tia, men likevel..)
millie+2klumper Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Det er en utrolig teit ting og si! Sjefen min sa dette til meg forrige svangerskap når jeg sykemeldte meg 50 prosent i uke 30. Blir så provosert! En kan faktisk bli "syk" av graviditeten da! Masse plager som kan følge med. Både fysisk og ikke minst psykisk.
06.06.10 Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 Det er jo helt riktig at det ikke er en sykdom, men man dyrker tross alt et nytt menneske så det kreves jo veldig mye krefter. Og det er bare den enkelte gravide som vet hva det gjør med hennes kropp. Noen har mere "vondter" enn andre og det må folk bare godta.
Canari Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Sånt rent språklig sette er selvfølgeliog svangerskap ingen syndom, I SEG SELV, men alle må jop vite at noen kan blir syke I et svangerskap, og gjerne som følge av plagser svangerskapet fører med seg. Jeg vil for min del også ha meg frabedt at folk blir snurte for at jeg IKKE har noen sykmeelding under mitt svangerskap så langt, om jeg liksom skal være SÅ FLINK, og være ET GOD FORBILDE. Enhver må få lov til å passe på seg selv. Noe annet er at jeg overhodet ikke kan skjønne at noen personer kan føle behov for å ytre slike selvfølgeligheter til en gravid person, det er jo rett og slett ufint!
sepgutt10<3novjente11 Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Den fikk jeg også i trynet. Sa da til "sjefen" at jeg veit jo det at det ikke er en sykdom men er faktisk folk som blir dårlig. Det jeg fikk høre da var at nei hu hadde hatt to andre på jobb i hele svangerskapet og de hadde ingen prob, så jeg kunne umulig være så dårlig.
vbu Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Jeg er faktisk blitt såpass provosert av mange tråder her på forumet hvor kvinner snakker om å sykemelde seg fordi de er trøtte og slitne og orker ikke så mye hjemme at jeg kommer til å jobbe til jeg dropper ned død før jeg sykemelder meg. Ok, så jeg tar kanskje litt hardt i men jeg kjenner også et par som sier rett ut at de sykemelder seg fordi de kan og ikke fordi de trenger. Dette er så ødeleggende for oss gravide og stjeler penger fra samfunnet. Med dagens debatt om sykemeldinger så frykter jeg rett og slett at det blir veldig vanskelig for gravide å sykemelde seg og ja det er mange som trenger det på grunn av alvorlige plager. Men graviditet er ikke sykdom selvom det er forbanna slitsomt og vanskelig. Vi skal stå i jobbe selvom vi er trøtte og orker ingenting annet enn bare å jobbe. Det er vårt samfunnsansvar. Hvis vi får mer alvorlige plager så får legen vurdere om vi burde bli sykemeldte. Og hvis vi har lyst på å hvile så kan vi ta ut ferie, ulønnet permisjon. Jeg har heldigvis ennå ikke fått alvorlige plager. Men jeg har vært så trøtt at jeg klarte nesten ikke holde meg våken på jobb. Syntes ikke det var noen grunn til å sykemelde meg. Jeg kunne ha vært sykemeldt fra dagen jeg fandt ut jeg var gravid på grunn av andre medsinske årsaker meg jeg valgte ikke fordi jeg tror det er mange mye sykere der ute som trenger de pengene det hadde kostet samfunnet for å få behandling. Jeg håper vi alle står på litt ekstra for å vise samfunnsansvar og bare sykemelde oss hvis vi absolutt må.
Corneliuss Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 Er 100% sykemeldt pga hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme). Det er det tøffeste jeg noengang har gått gjennom! Har ellers veldig lite fravær fra jobb (kun en influensa og kraftig ørebetennelse de siste årene). Det som var litt spesielt var at hadde en eiendomsmegler her (vi hadde tre for å få ulike pristilbud, men en skulle jeg møte alene da mannen min ikke rakk hjem fra jobb for å ta han imot). Jeg begynnte med å forklare situasjonen og at at dersom jeg må løpe på do så vet du hvorfor. Da svarte han fader meg med å si "graviditet er ingen sykdom!". Og i en triumferende og bastant tone! I hel... holdt på å kaste hele mannen ut! (Han fikk heller ikke oppdraget). Måtte virkelig beherske meg for å svare normalt med hormonene som fløy gjennom kroppen. "Neida, men komplikasjonene som følger med kan jo være det!". Da hadde jeg altså ligget i senga mer eller mindre i 8 uker og spydd opptil 20 ganger om dagen. Prøv den du, din gamle gubbe! Så skal vi se hvor "frisk" du føler deg!!!
vbu Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Og hva jeg skulle legge til. Hvis vi prøver å bli kvitt ukulturen med å sykemelde fordi vi er slitne så blir vi også kvitt den frasen at gravidtet er ingen sykdom. Det er en grunn til at den oppsto. De som er ordenlig syke i svangerskapen fortjener ikke å høre den frasen!
Checkit Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Åh.. kjenner meg igjen!! Sjefen min bruker samme setningen....Nei, ingen sykdom, men jammen meg er det slitsomt!!! Kroppen vår lager jo ett nytt menneske!!!!!!
(¯`°•.¸ 2barnsmamma(¯`°•.¸ Skrevet 26. februar 2010 #13 Skrevet 26. februar 2010 Må bare kommentere at det er faktisk legen som sykmelder - så får folk si hva de vil! Ingen utleverer vel alle sine plager - vondter etc til alle kollegaer - kjente og ukjente... Svangerskap er så individuelt og umulig for andre å sette seg inn i! Regner med at de fleste gravide som klarer å jobbe gjør det. Nyt graviditeten - for de som KAN det - og gå på jobb dere som klarer- det er jo godt å være inkludert i et sosialt fellesskap!
Vimes Skrevet 26. februar 2010 #14 Skrevet 26. februar 2010 Problemet med å være "flink pike" som du ønsker at alle gravide skal forsøke å være, er at vi presser oss forbi de grensene vi bør ha som gravide. Om en gravid med bekkenløsning jobber i en jobb der hun ikke får tatt hensyn til bekkenløsningen, men presser seg gjennom det for at "graviditet ikke er en sykdom", så kan hun risikere å ha bekkenplager resten av livet. Tar hun hensyn til dem, og blir sykmeldt den nødvendige %-andelen for å ikke få plager, så er det sansynligvis borte etter svangerskapet. (Hva tror du tjener samfunnet mest på sikt?) Selv hadde jeg altfor høy terskel for å få sykmelding forrige svangerskap. Jeg var jo "bare sliten", og det er jo ingen grunn til å be legen om å vurdere sykmelding... Det endte med at Jordmor i klartekst ba meg gå til legen og få meg MINST 50% sykmelding. Hvis ikke kunne jeg regne med fødsel i uke 30, fordi jeg var så sliten at jeg hadde altfor mye kynnere. Og jeg har kun kontorjobb... Merket stor forskjell på å jobbe 50% og 100%. Og angret raskt på at jeg ikke hadde tatt hensyn til kroppens behov tidligere. Synes heller arbeidsgiver kan sette pris på at gravide som av lege defineres som delvis syke, faktisk kommer på jobb, og gjør den innsatsen de kan. Vet om mange arbeidsgivere som ser det negative i en 50% sykmelding, framfor det positive.
Ronja&Odin Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 jeg mener at alt for menge tror det er en sykdom og være gravid.. sist hadde jeg vondt i magen fra dag en omtrent... men klagde ikke da.. denne gangen derimot har jeg fått bekkenløsing og det er helt jævlig... så joa innimellom så er man bare sjuk i hele svangerskapet, uten at man får gjort mnoe med det... andre ganger er det m,ange som bruker at man er gravid for og være hjemme... det er teit... jeg skal prøve meg på og jobbe 50% nå selv om jeg har bekkenløsing.. men er jo ikke sikkert jeg klarer det... men da får folk bare få si hva faen de vil:p tenker at de som klager aldri har kjent åssen det er selv:p
(gullet) Skrevet 26. februar 2010 #16 Skrevet 26. februar 2010 tenk om det var gutta som skulle gått gravide:) ganske sikker på at det ikke hadde blitt mange barn her i værden..... blir faktisk litt lei av å høre at det ikke er noen sykdom å gå gravid... men alt er jo så individuelt og man kan faktisk bli syk og få plager. synes vi skal lytte til oss selv og kroppen vår så får andre tro og mene hva de vil! kan hende det blir en annen tone den dagen de skal ha selv!
vbu Skrevet 26. februar 2010 #17 Skrevet 26. februar 2010 Nå regner jeg ikke bekkenløsning som bare å være sliten. Det er uten tvil en god grunn til å sykemelde seg og det er mange andre plager som faller i samme kategori. Det er den "jeg er sliten" greie som irriterer meg. Jeg er absolutt for å prøve gradvis sykemelding for å først å prøve å se om det er nok. Jeg blir faktisk like forbannet på arbeidsgivere som ser som det som negativt at du prøver å jobbe 50%. Kjenner et sånt tilfelle for arbeidsgiver nekter å prøve å tilrettelegge som betyr full sykemelding og der synes jeg at det burde være arbeidsgiver som tar regningen for sykemeldingen. Så lenge de ikke har gode grunner til at de ikke kan tilrettelegge (som gjelder ikke dette tilfellet).
SpongeBob Skrevet 26. februar 2010 #18 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har hatt to graviditeter uten én fraværsdag, men så har jeg også kontorjobb og stor frihet til egen tilpasning (kan jobbe hjemme osv) - stort sett med andre kvinner, bare mødre. Måtte flire da jeg kom vraltende inn her for noen uker siden med sykt vondt i bekkenet og de andre plutselig kom med sine historier om vondter i svangerskap osv - jeg er visst ikke alene. Og så mye oppbacking og tilpasning har jeg sjelden fått, inkludert spm om jeg ville ha vannkoker på kontoret så jeg slapp å gå ned trappen for å hente meg te... Mitt poeng: graviditet er ikke en sykdom, men man kan få plager av det som gjør at man faktisk må sykemeldes. Tilpasning og oppbacking gjør utrolig godt, og kan bidra til at vi gravide kan jobbe så mye som vi orker og har overskudd til. Man må jo føle at man blir satt pris på! Kan ikke arb.giver tilpasse skal du ha svangerskapspenger, ikke sykemelding - kun da kan vi få den tredjedelen av sykefraværet for kvinner i alderen 20-39 som vi gravide står for, på et RIKTIG nivå.
friluftsdama Skrevet 26. februar 2010 #19 Skrevet 26. februar 2010 Jeg har også kontorjobb, og veldig godt tilrettelagt med mulighet til hjemmekontor og fleksibel arbeidstid. Hadde planer om å jobbe fullt så helt til permisjon, men det var før jeg visste hvor trøtt det faktisk er mulig å være. Her på jobb, så er det mannfolka som viser mest hensyn, mens damene forteller om sine supersvangerskap når jeg sier at jeg jobber 70 % og ikke har mulighet til å jobbe overtid. Ja jeg kunne helt sikkert ha vært tilstede på jobb 100 %, men i min jobb så er det resultatene man leverer som teller timer. og hvis man bruker to timer hver dag på å stirre inn i skjermen, så er det jammen ingen vits i å være på jobb.. Sålangt er det EN person (en kompis av samboer) som har sagt til meg at det ikke er vits i å presse kroppen for mer enn den tåler. Mens leksa med at graviditet ikke er noen sykdom er gjenganger. Friluftsdama
rosa rose Skrevet 26. februar 2010 #20 Skrevet 26. februar 2010 Har hørt den før ja! Eg er ikkje syk på grunn av graviditeten, men eg er syk som følger av den siden eg ikkje får tatt medisinene mine. Eg trur ikkje mennesker forstår kva det vil si å være så plaget med noe at det går utover dagliglivet. ALLE har jo hatt en super graviditet, og folk har tusen råd og meininger om kva som er best for deg. Det er fryktlig lett å bli deprimert av situasjonen når en ikkje orker å jobbe.Det veit iallefall eg!
enlitenpågang Skrevet 26. februar 2010 #21 Skrevet 26. februar 2010 Dette er et tema som engasjerer tydeligvis...... Jeg er forsåvidt enig i at et svangerskap ikke er en sykdom, MEN (og det er et stort MEN) noen av de plagene vi får kan være verre enn det mange sykdommer er. Det å sykemeldes pga at man er sliten kan være nødvendig, for det er faktisk slik at det kan føre til mye kynnere og fare for prematur fødsel. Det er viktig å se dette også fra en psykisk side, ikke bare fra den fysiske. Det å gå å være så sliten at man ikke klarer noe hjemme etter jobb gjør noe med oss. Ikke så kjekt å hele tiden kjenne på den dårlige samvittigheten for at mannen må ta alt husarbeid, barna ikke får noe oppfølging på noe måte, at man bare er sur og grinete og lunta er borte etter en lang dag på jobb, at det sosiale livet er borte... Det finnes mange der ute som er disponert for psykisk sykdom og dermed også svangerskapsdepresjon.
nr 2! <3 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #22 Skrevet 26. februar 2010 jobber på sykehjem, kjenner bekkenløsning godt men kommer nok til å jobbe til eg går i perm, eller til eg evt ikke har noe valg! var sykemeldt ei uke ca uke 13 pga ekstreme smerter i mage, grunnet stress på jobb...
M+J Skrevet 27. februar 2010 #23 Skrevet 27. februar 2010 i mitt forrige svangerskap spydde jeg i 6 mnder, hadde ikke energi til annet enn å gå på do nesten, ette spyinga gidde seg så kom bekkenlkøysning. alt psykiske stresset jeg gikk gjennom vil jeg si var en SYKDOM! aldri i mitt liv vært så nedfor å syk i hele mitt liv, å nå i mitt andre vsnagerskap gikk d greit i begyndelsen, men plutseli kvalm å sååååååååååååååå trøtt, jeg orker nesten ikke dusje engang, alt er ett jæææææææ... tiltak, er så langt nede psykisk at kroppen min ikke klarer å ta unda bihulebetendelsen jeg har, selvom jeg går på pencillin. så er det alt man ikke skal spise, blir jo nesten som man er matintollerant, kan jo ikke spise noenting nesten om man skal følge denna matportalen! hundre ting man ikek skal gjør etc etc, nei er ikk egraviditet sykdom vet ikke jeg! jeg har hatt maks uflaks men de skal vær så utrulig glad de so ikke feiler noenting under svnagerskapet forresten jobber jeg 100% er ikke sykmeldt annet enn nå når jeg er syk pga bihulebetendelse! opga smittefare
sprellemor Skrevet 27. februar 2010 #24 Skrevet 27. februar 2010 Forrige sv.skap var helt topp så og si uten en plage. Dette sv.skapet har jeg vært mye plaget med kvalme, og er fortsatt så sliten at da jeg jobbet 100 % sov jeg hele ettermiddagen og hele lørdag for å ta igjen det tapte. Det er ikke et liv. Jeg var også så sliten på jobb at produksjonen gikk tydelig ned. Jeg ble sykemeldt av legen min, som spurte om jeg ville ha 20 % eller 40 % sykemelding. Jeg sa at det nok holder med 20 %, jeg trenger bare muligheten til å ikke måtte stresse på morgenen (da spyr jeg) og mulighet til å dra hjem tidlig slik at jeg kan sove en time-halvannen før mannen min kommer hjem med tullemor. (han har hentet og levert i b.hagen siden uke 5 eller noe) Jeg får gjort mye mer på jobb etter at jeg gikk ned i stilling, nettopp fordi jeg ikke er helt utslitt hele tiden. Det betyr at samfunnet tjener på at jeg er sykemeldt den prosenten. Dessuten øker jeg sjansene for å få urinveisinfeksjon og masse andre plager når jeg presser kroppen. teknomor - hvis du tror arbeidsplassen tjener på at du er så sliten at produksjonen går ned, tar du feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå