Gå til innhold

Må man være 100 % frisk for å ta MMR?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har hanglet en del i det siste. Konstant forkjølet og har hostet siden barnehagestart i januar. Og feber i dag og et par kvelder før der igjen. MMR i morgen tidlig. Prøvd å lete litt på nett, men finner ikke noe entydig, og har kastet brosjyren jeg fikk om vaksinasjonsprogrammet. Noen som vet? Han har som regel ikke feber på morgenen, men vanskelig å vite om han er frisk eller ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det må man! Helst feberfri et par dager i forveien..

Skrevet

Tingen er at når han er forkjøla/har litt feber jobbar allerede immunforsvaret hardt for å få han frisk. Om han får MMR-vaksina (eller andre vaksiner) mens han framleis ikkje er i form er det to ting som er dumt:

a) han kan få ein kraftigare reaksjon enn ellers fordi immunforsvaret er "opptatt" med forkjølelsen

B) om han får ein reaksjon kan det vere vanskeleg å skille reaksjonen frå forkjølelsen, og dermed ikkje så lett å vite kva ein skal eller ikkje skal gjere i forhold til symptomene.

Vi måtte utsette MMR'en lenge for jenta vår, først var ho småforkjølt og så var ho under utredning, og så var ho under enno ei utredning og så var ho sjuk igjen. No har ho fått vaksina, var nesten 2 år og 2 mnd før vi fekk tatt den.

Skrevet

Hm, da Prompelomp skulle få ett års vaksinen hadde han lungebetennelse og i fllg barnelegen var det null problem at han var syk, men det var feber som ville være problemet. Så siden han er feberfri om morgenen, så burde det vel gå greit, men kan du ikke spørre de først da, dere skal vel sjekke andre ting enn bare sprøyta på den kontrollen allikevel?

Skrevet

Jeg tenker også at man bør være 100% frisk for å ta den - som ranveig sier; immunforsvaret jobber allerede med noe. Dessuten kan det være vanskelig å skille bivirkninger og sydom.

Bo skulle hatt sin for en mnd siden, men pga sykehusopphold, overlappet av forkjølelse og nå; rennende øre på 3. uka, så har vi utsatt den på ubestemt tid. Dette er jo en vaksine det egentlig ikke haster sånn med - med mindre dere skal ut å reise til fjernere strøk ;)

Skrevet

Vaksinasjon er avlyst. Det er visst viktig å være hundre prosent når man tar MMR. Dette pga det er en levende vaksine? Den er jo også trippel, og så vidt jeg har forstått ganske sterk. Tror det er mindre viktig ved de tidligere vaksinene? Var i hvert fall sånn jeg forstod det på helsesøster i morges.

Og etter å ha googlet på nettet så er jeg nå overbevist om at han blir autist ved å ta den, og har lyst til å utsette det til han blir to år:) Lett påvirkelig sier dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...