Gå til innhold

Den søvnmetoden som helsesøstre anbefaler...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den søvnmetoden som helsesøstre anbefaler.. Legge barnet ned, si god natt, gå inn og si god natt hvert 3 minutt dersom barnet skriker.. Har dere noen erfaringer med den? Negative, positive?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp :)

Funker som fy. Men hvis han skrek helt utrøstelig tok vi han opp, men ble inne på rommet. Han vendte seg fort til å sovne alene i sengen sin uten problemer :)

Skrevet

ferber??

funka ikke på eldste, men nå å minste funka det som en kule

gikk inn etter tre min, så fem, så ti (innen da sov han som regel) og så femten

La han under dyna og sa bestemt (ikke strengt), nå er det natt, natta

Skrevet

jeg har ikke prøvd det, men fra hvilken aldre skal denne metoden fungere?

Skrevet

uææææ.. den er jeg absolutt imot!! liker ikke at babyer ligger p gråter alene. selv om de ikke har ondt noen plasser og kun vil ha oppmerksomhet. fisj...

jeg prøvde opp-ned-metoden: http://www.barnogsøvn.com/?page_id=62

går ut på at du legger babyen i sengen, sier godnatt og hvis babyen gråter prøver du å trøste ett par minutter i sengen, hjelper det ikke så tok jeg babyen opp og holdt henne inntil meg uten å gi henne oppmerksomhet helt til hun sluttet å gråte (1-7 min ca), det sekundet hun ble stille la jeg henne ned, begynnte hun å gråte prøvde jeg å trøste henne ett par minutt før jeg så tok henne opp igjen. slik holdt jeg på til hun skjønte at det ikke var vits å gråte. hun fikk ikke noe mer oppmerksomhet. første dagen holdt jeg på i nesten en time. dag 2 i 15 min. nå når jeg legger henne så sier jeg godnatt, stryker henne litt på hode å går ut. må inn ett par ganger for å dytte inn sutten. dette gjorde jeg når hun var 3,5mnd.

på siden står det at du kan bysse babyen til den roer seg, men det gjorde ikke jeg. jeg hadde babyen surret inn i helseteppe oppå en dyne og under ei dyne. så når jeg løftet henne opp tok jeg av dynen hun lå på og løftet henne opp med dynen under. lettere å legge henne ned da. blir ikke så kaldt for henne.

vil helle anbefale deg å prøve denne metoden istede for å la babyen ligge å gråte. synes det høres så fælt ut.

uansett lykke til. :)

Skrevet

dette er ferber metoden (light eller revidert alt ettersom). Den går ut på at man skal lære barnet at natta betyr å sove, uansett om det vil eller ikke. I og for seg er det en god ide, men når man har med en baby å gjøre (under ett år), så vil det å ligge alene og gråte så lenge som 3 minutter virke håpløst og veldig usikkert.

Under 6 mndr, så har ikke babyen nor sørlig tidsaspekt, 3 minutter kan virke som 3 timer i deres hode, mens barn fra 6 mndr til 1 år kan ha litt mer kontroll, emn 3 minutter virker ofte lenge det også, ihvertfall når de gråter etter sin mor utav engstelse eller frykt.

Du må høre ann gråten på "store" babyer, er det surv,altså gråt som bare brukes for å få komme opp av sengen e.l, så kan du bare stikke hode inn døren og si at han/hun skal sove, slik at de vet at du er der og hører på dem, men at de skal ikke opp, for det er sovetid. På små babyer, skal man aldri la de ligge i sengen sin å gråte, da dette er eneste kommunikasjonsverktøy for dem, og de blir fort utsikre når mamma/pappa ikke responderer.

Man må selvsagt se ann barnet. Noen barn utvikler "surv gråten" i en relativt tidlig alder (4-5-6-7 mndr) mens andre gråter kun for nødvendig oppmerksomhet til de er opptil året.

Det vil fungere i den grad at barnet sovner, for det gråter seg i søvn, men til hveilken pris hvis barnet blir redd??

Skrevet

Ja. De er så oppdatert (not). Jeg fikk et oppkopiert ark med denne skrikekuren utlevert. Synd at de ikke har fått med seg nyere hjerneforskning, som faktisk beviser at det er skadelig for ungene å gråte seg i søvn.

Synes du at det er greit å høre en unge skrike i 3,5 og 7 minutter? Nei, det tror jeg ikke. Og vet du hva. Det er en grunn til det. Lytt litt til instinktene dine.

Skrevet

Jeg er også veldig i mot denne metoden. Jeg jobber som spesialpedagog og jeg mener en slik metode ikke er bra for barnet.

Man kan avende et barn med mye ved å ikke gi det oppmerksomhet. I min jobb har jeg jobbet mye med vanskeligstilte barn, barn som er utsatt for omsorgsvikt. Mange av disse barna gir ikke utrykk for å være sulten, trøtt osv fordi de alldri har blitt hørt. Vet at dette er å sette veldig på spissen. Det jeg vil frem til er at ved å overhøre et lite barns gråt viser man barnet at det ikke blir hørt.

Jeg hører til dem som mener det alltid er en grunn til at små barn gråter. Da er det ikke riktig å overhøre.

Jeg blir egentlig litt provosert over at denne metoden du refererer til stort sett er den eneste metoden de legger frem ved helsestasjoner. For meg representerer denne metoden et gammeldags syn på barn. Jeg hardiskutert dette med ulike helsesøsterer og mange er ikke videre opplyst om emnet.

Skrevet

Tragisk måte å behandle barna sine, stort sett brukt av uvitende foreldre som er for late til å bruke noen uker eller måneder på mer skånsomme, men like virkningsfulle, leggerutiner.

Vi fikk anbefalt denne metoden da gutten vår bare skrek ved leggetid. Det viste seg at han hadde sprinkelseng-skrekk, og sovnet med en gang han fikk legge seg i vanlig seng.

Jeg tenker med skrekk og gru på at vi kunne ha latt han ligge og skrike seg i søvn, uten å kunne forklare at han var redd i sprinkelsenga si...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...