Gå til innhold

Jeg er en av de som bruker ch istedenfor kj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan å lære meg kj, men det er rett og slett umulig for meg. Hvordan lære meg å prate skikkelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da ville jeg gått til logoped, godt du er var på problemet hvertfall:)

Skrevet

Sliter med det selv jeg, sier stadig feil..

Men om jeg konsentrerer meg klarer jeg få frem riktig lyd da, du må bare plassere tungen på rett sted i munnen når du lager lyden. Den ene lyden lages med tungen rett bak fortennene, den andre lyden med tungen opp mot ganen litt lenger bak i munnen.

Skrevet

Jeg lærte meg å kutte ut ch lyden ved å øve mye på det, som 4-5åring tenker jeg.

Mamma øvde med meg fordi jeg ikke ville snakke sånn lenger siden ingen av de andre i bhg gjorde det, etter noen mnd så satt kj lyden.

Vet ikke hvor lett det er å bli kvitt denne lyden i voksenalder, men hadde jeg vært deg ville jeg gjort mye for å bli kvitt den.

Skrevet

Det burde du gjøre noe med! Jeg ser ned på folk som ikke kan snakke rent i voksen alder.

Skrevet

Synes det er helt utrolig unødvendig å henge seg opp i sånne bagateller. Jeg stammer. Hvis jeg skal si kino, ja da sliter jeg. Bruker jeg derimot chino, da sliter jeg ikke. Så bare se ned på meg du. Da får jeg se ned på deg som ser ned på mennesker som sliter med talevansker!

Skrevet

Det er ikke talevansker det er slurvefeil.

Skrevet

Øv deg foran speilet på å si ord med kj-lyden i. Lag gjerne en liste med ord som du sier om og om igjen. Det kan hjelpe at du i begynnelsen sier i før kj-lyden - eks: i-kino, i-kjele. Da ligger tunga på riktig sted i munnen, og det skal være lettere å få til den riktige lyden.

Hvis det er et problem for deg, ville jeg som nevnt overfor, tatt kontakt med en logoped.

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg har ggått til logoped i 25 år, men det hjelper ikke på akkurat det. Dessverre.

Skrevet

Ja da har du et handicap. Du får passe på at barna dine lærer seg å bruke KJ lyden..Jeg må passe på at mine får ordentlig rettskrivning hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...