Gå til innhold

Noen som har fjernet mandlene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er syk hvertfall 2 ganger i måneden. Hovne mandler, hals,feber og det som hører med.

Vil tro det å fjerne mandlene kunne hjelp meg mye.

Men jeg tør rett og slett ikke gjøre det.

Hva er din erfaring med operasjonen?

Tok du operasjon eller laser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok operasjonen for 2 år siden, som voksen. Selve operasjonen gikk veldig greit, men det var smertefullt i noen uker etterpå. Og det var verdt det!! Bedre med noen kjipe uker etterpå, for aldri mer å ha den jævlige halsbetennelsen som mange ganger var vel så vondt!

Skrevet

Men når du sier smertefullt, hvordan da?

Er det sårt i arret? Veldig liksom? Er så redd for smerte.

Hvor lenge var du sengeliggende?

Hadde du klart å ta deg av barna dine alene?

Takk for svar.

HI

Skrevet

Selve operasjonen går greit. Men ukene etterpå er ikke så gode. De sier jo at jo eldre en er jo verre er det og ta mandlene. Bare en er ops på at en kan begynne og blø igjene etter noen dager da er det veldig viktig og dra inn til sykehuset med en gang.

Skrevet

Tror nok ikke en hadde klart og ta vare på barna alene nei.

Skrevet

Jeg fjernet dem i en alder av 35. Smerten etterpå var omtrent som en kraftig halsbetennelse, om du har hatt MYE vondt i mandlene før. Det ver ikke pervovondt, synes jeg, men så gikk jeg jo på Paralgin Forte også, da.

Nå er jeg LYKKELIG for at de er borte, og skulle ønske de hadde forsvunnet mye før. La ikke frykten for smertene stoppe deg, i hvertfall! Og så gikk jeg ned 7 kg, dessuten.

Skrevet

Eg som åleinemor MÅTTE ta vare på dottera mi åleine etter operasjonen, så om du er nødt får du det til. Eg var så heldig at faren til ho kunne ha ho til dagen etter eg vart utskriven, slik at eg fekk ein sovedag heime. Men smertane var grusomme, men ikkje verre enn at eg no er overlukkeleg over å sleppe halsbetennelse kvar mnd.

Eg hadde vondt i 3-4 veker etterpå, og levde på is den første veka før eg vart lei og berre drakk saft resten av tida. Har enno ikkje spist is siden då;)

Men det er verd det! Eg fekk paralgin major og voltaren, så det hjalp på dei verste toppene.

Skrevet

Var rett og slett bare svie og vondt i halsen. Men du får smertestillende og betennelsesdempende medikamenter som hjelper godt, og holder det i sjakk. Klarte ikke å spise "store" ting, men det gikk fort over. Vær også forberedt på at du regelrett stinker i noen uker. Når sårene i halsen gror, blir det en skrekkelig sårlukt, og du får en ufyselig ånde ;) Men alt går jo heldigvis over. Tror du fint klarer å ta deg av ungene, bare du er godt smertelindret. Men det er virkelig verdt det å fjerne dem, dersom du er mye plaget med halsbetennelse. Jeg angret ikke, selv på de mest vonde dagene. Og har ikke hatt antydning til vondt i halsen siden!! Lykke til :))

Skrevet

Takk for erfaringer.

Jeg tror jeg skal operere nå. Har utsatt det i 10 år nå. Fikk time da men droppa ut av frykt.

Er det noen som har prøvd den nye lasermetoden?

HI

Skrevet

Fjernet de for 6 år siden, har ikke hatt halsbet etter dette. Selve inngrepet husker jeg ingen ting av, var i full narkose. Fikk en infeksjon i såret etter på og måtte ha 2 kurer med antibiotika. Fikk også paralgin forte mot smertene. + ibux.

Det var ille en stund, et par uker, men det var virkelig vært det. Hadde halsbet ihvertfall 8-9 ganger iløpet av året. Smertene etter opr er som en kraftig halsbetennelse.

Hadde ikke klart å ta vare på barna mine alene de første 2-3 dagene etter inngrepet. (dette var før jeg fikk barn)

Skrevet

Det stinker fra dem allerede så der vil jeg ikke merke forskjell:)

Tror de er rimelig råtne nå..

Får bestille time jeg da. Gruer meg men ser dere skriver at det er verdt det.

Takk for svar!

Skrevet

Eg tok dei med operasjon, høyrer at laser er mindre smertefullt men at den blir ikkje utført i narkose. Det kjem vel an på kor store dei er og slikt.

Skrevet

De brukte noe som het diatermi, slags brenner/skjærer. jeg som fjernet for 6 årsiden.

Skrevet

Jeg fjernet mine for noen år siden.

Husker at det var litt sårt baki halsen etter operasjonen. Men det verste for meg var at jeg ble så dårlig av narkosen at jeg spydde som en gris i 3 dager.

Det var ikke noe godt med nyoperert hals.

Ellers tok jeg bare paracet stikkpiller og klarte meg helt fint. Etter en uke klarte jeg til og med å smake på brus...hehe.

Skrevet

Jeg slet i hele oppveksten med kronisk tonsillitt- hadde massevis av gulhvite, stinkende, råtne klumper som kom opp fra mandlene hele tiden.. Jeg hdde pillet på dem med q-tips og vademecum i fortvilelse i flere år og det hadde dannet seg dype huler i mandlene som var fulle av slike stinkpropper. De dype kraterne var også delvis pga at jeg hadde hatt drøssevis av halsbetennelser som barn.

Uansett- det ble ulevelig å ha denne stanken fra halsen hele tiden, ble folkesky og overbevist om at jeg stinket hele tiden, så bestilte meg time til laserbehandling av mandlene ved en klinikk i Bergen da jeg var 19. Lokalbedøvelse ble sprayet på og under innngrepet luktet det svidd kjøtt. Var litt ekkelt å snakke etterpå, men ellers ok. Ikke særlig vondt. Jeg ble imidlertid ikke kvitt problemet helt, og legen sa da på oppføgingssamtale på tlf at noen trengte 2 behandlinger og at jeg kunne komme og få en til kostnadsfritt. Problemet var bare at jeg bodde på Østlandet og ikke hadde hverken tid eller råd til en ny tur til Bergen, orket ikke dille mer m det.

Så jeg bestilte da time til ØNH-lege for å be om å få fjernet dem for godt. Etter narkosen var det ikke så ille, men smertene tiltok så etter fjerninga. Det var himla vondt, som en jævlig sterk halsbetennelse- HELE tiden. Kunne bare spise is, gele og kald suppe og jeg raste ned 11 kg på 14 dager (ble radmager, for jeg har superhøy forbrenning). Spiste en halv skive loff uten skorpe, bløtet opp i ertesuppe på den 14. dagen og det var mitt livs beste måltid;) Men uansett- det var verdt det- kvitt halsproblemer, kvitt den råtne ånden for alltid. Og har aldri kjempevondt i halsen mer hvis jg er forkjølet.. Vil anbefale deg å hopp i det!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...