Venterpå#2 Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Har jo hørt at man ikke skal sitte for lenge i badstu og boblebad etc..dette gjelder vel også stamp? Men så lurte jeg på om hva som er "for lenge" ? Noen som vet.. er invitert med på helgetur sammen med jobben til samboeren, og da står bading i stamp på programmet..har jo lyst til å delta selvom jeg er gravid.. hvor lenge kan jeg evt. da sitte i stampen før jeg må opp å kjøle meg ned? takker for svar er forresten i uke 33 (vil være i uke 35 da vi skal på tur)
sanfare25 Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har boblebad hjemme. Har ikke brukt boblene når jeg er gravid, men er deilig med varmt vann for å slappe av litt. Sitter vel en halvtime, max 45 min.. Her blir jo vannet kaldere men i stamp er vel temp konstant? Tror jeg ville tatt 30 min intervaller, men vet ikke om det kan være for lenge.. ta en tlf til jordmor du
fresh Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 det er ikke pga det er varmt du ikke skal bade i boblebad/stamp, det er pga bakterier... Nå som du er så nær termin er det større sjangs for bakterier å komme seg inn der... Jeg hadde holdt meg unna, må svelge noen sånne når en er gravid :|
sanfare25 Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Bakterier kommer ikke inn til barnet før vannet har gått. Og det er pga av at tempraturen ikke er bra for barnet, hvilket man kan regulere med å ikke sitte for lenge. Ett enkelt søk på nett bekrefter dette. Man kan også få sopp i underlivet pga tempraturen og hvis ikke stampen/karet er godt rengjort. Så hygiene er viktig! Det finnes forøvrig basseng-trening for gravide, tipper dette ikke hadde vært populært om det var fare for infeksjoner da det foregår i offentlig basseng.
fresh Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 bakterier kan komme inn om slimproppen går, og vannet går ikke selv om slimproppen går, så du skal ikke bade i boblebad om du er gravid. Det er noe med at boblene får bakteriene til å virre rundt eller noe sånn, og at det kan være vanskelig å få bort alle bakterier. Riktignok skal en være forsiktig med for mye varme over lengre tid, men da kan du bare kjøle deg ned litt. Selv var jeg i tyrkia i 40 grader sist sv.skap, det gikk helt fint så lenge jeg kjølte meg ned litt, og la en kald klut over magen på det varmeste. Men folk skriver så mye forskjellig, hadde jeg vert deg hadde jeg spurt legen/jordmor, å høre på det hun sier:)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Fant dette idag ang bading i boblebad; Det advares mot å bruke boblebad fordi når du er gravid kan blodtrykket ditt lettere bli lavt, enn ellers. Dette kan føre til at du besvimer. En annen ting er at offentlige boblebad ofte er fulle av bakterier uansett hvor rengjorte de er, en unødig risk å ta. Er du stiv og støl, ta heller en god varm eventuelt litt hard dusj mot rygg og skuldre, eller få kjæresten din til å massere deg med en god olje. http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/fra_uke_til_uke/mors_uke_27_og_ fosterets_uke_25_kroppen_er_naa_stoerre_enn_hodet Ser man bort fra det med boblene, blir vel situasjonen noe av det samme med en stamp- varmt stillestående vann, hvor mange forskjellige personer bader, gir lett grobunn for bakterier. Slike bakterier kan føre til infeksjoner i underlivet og også hos den ufødte, så jeg tør ihvertfall ikke bade i stamp el lign når jeg er gravid. Fant også dette, klippet litt fra en større artikkel (har lurt på dette selv, så synes det var interessant lesing) Boblebad, stamp og andre former for varmtvannsbading er populære i Norge, men medfører risiko for Pseudomonas aeruginosa-infeksjoner Våre erfaringer gir ikke grunnlag for å fraråde bading i boblebad, annet enn hos personer med redusert immunforsvar eller cystisk fibrose (12). Vi finner det også rimelig å tilrå forsiktighet med boblebad hos gravide, da det er påvist alvorlige neonatale infeksjoner med Pseudomonas, også assosiert med varme bad (13). http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=1555769
sanfare25 Skrevet 26. februar 2010 #7 Skrevet 26. februar 2010 Jeg leste det ovenfor også, men det er nevnt flere steder at ved god hygiene er ikke infeksjonsfaren stor. I vårt boblekar blir karet blåst gjennom med luft etter bruk slik at det ikke er noe stillestående vann med grobunn for bakterier. Sopp har jeg heller aldri fått og dedt er nok fordi jeg verken gjør det ofte el sitter lenge. Ring jordmor og hør for sikkerhets skyld da det er mye motstridende mld på nett. Du og jordmor er jo uansett dem som kjenner ditt svangerskap best God tur uansett!
Gjest Skrevet 26. februar 2010 #8 Skrevet 26. februar 2010 Det er nok forskjellige meninger ute og går. Min jordmor mente at bading i offentlige boblebad burde unngås pga bakterier. Eget boblebad derimot kan brukes. Varmen gir bedre bakterievekst, men i eget kar er det våre egne bakterier og dermed ikke samme risiko for å bli syk. Vil tro det samme gjelder for stamp pga varmen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2010 #9 Skrevet 26. februar 2010 Personlig stoler jeg nok mer på en seriøs forskningsartikkel i Tidsskrift for den norske legeforening, enn en middels oppdatert norsk jordmor gitt, men men;)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2010 #10 Skrevet 26. februar 2010 ...og den var til sanfare...
sanfare25 Skrevet 26. februar 2010 #11 Skrevet 26. februar 2010 Heldigvis er ikke jeg jordmor, men jeg stoler på at jordmoren min er oppdatert og tar vare på meg og barnet. Og er det noe man lurer på i svangerskapet er jo i grunn henne man spør. Men for all del, bare ring redaktøren i norsk legeforenings tidsskrift når vannet har gått Var det ikke i norsk legeforenings tidsskirft han legen som drev med kreftforskning fikk gitt ut den ene etter den andre artikkelen som viste seg å være noe rør han hadde funnet opp? Da mener jeg at alt man leser ikke nødvendigvis er god fisk, så får man stole på den fagpersonen som jobber innen det feltet man trenger. Jeg har nok vært ekstremt heldig som har kommet meg nesten igjennom svangerskapet med all den badinga og svømminga. Kryss fingra for meg fremover!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. februar 2010 #12 Skrevet 26. februar 2010 Det går helt sikkert helt fint med både deg og baby, men akkurat dette med mulig infeksjonsfare i boblebad er vel ikke noe nytt akkurat, så tror ikke du trenger å betvile artikkelens gyldighet! Et enkelt søk på google får opp mange kilder som sier akkurat det samme- trodde dette var allment kjent jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå