Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #1 Skrevet 25. februar 2010 Barn som har full plass i bhg, men bare bruker deler av plassen (40-60%). Gir beskjed om fri samme dag stort sett... Vi har det slik en periode nå og synes det er storartet å kunne bruke plassen slik vi ønsker, men lurer jo litt på om personalet irriterer seg over dette da. Synes at skolestart uansett kommer tidsnok og da har man ikke mulighet til å kose seg på denne måten midt i uka
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #2 Skrevet 25. februar 2010 Er ikke bhg ansatt, men sånn gjør vi også det! Er det noen som reagerer på det? Er mine unger og har jeg mulighet til å være med de hjemme så gjør jeg det
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #3 Skrevet 25. februar 2010 Det irriterer ikke meg, så lenge en for beskjed. Er de i forskolealder er det greit at de kommer eller en får beskjed de dagene gruppa har opplegg, også for barnets del.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Så lenge dere betaler for 100% plassen deres, er det dere som skal få velge hvor mye dere bruker tilbudet. Dere betaler iallefall, og da burde de være fornøyd.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #5 Skrevet 25. februar 2010 Helt greit, men dere hadde sikkert fått vite hvis ungene hadde hatt vansker med å forholde seg til det. Noen barn takler det andre ikke.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #6 Skrevet 25. februar 2010 Ja, det håper jeg virkelig de ville sagt til oss. Vår datter er ganske sjenert, men det funker uansett veldig godt sosialt i bhg. Hadde vært noe annet om hun strevde med dette. hi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #7 Skrevet 25. februar 2010 Syns det er supert at foreldre har mulighet og ønsker den tiden sammen med barnet sitt. Jeg har barn i bhg. som har foreldre med fast fridag i uken uten at barnet får kortere dag en gang.... Samme for meg, men hadde jo vært fint for barnet å få kommet 30 min. senere og hentet 30 min. før. Gjør som det passer dere og nyt det før skolen begynner!
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #8 Skrevet 25. februar 2010 Hvis barnet er over 4 år ville jeg reagert. Mener personlig at de har utbytte av å være der hver dag. Jeg ville sendt barnet dit hver dag og heller hentet tidlig.
<3 mine søte små<3 Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 jeg jobber i bhg. og hadde ikke reagert på det.. kjempe flott at dere gir bedskjed:) vi som jobber i bgh har ingenting med hvordag dere bruker deres plass..
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Jeg jobber i bhg og syns det er helt greit at barn tar fri så lenge vi får beskjed. Det handler mye om planlegging, så hvis en vet det blir færre barn endag så er det greit å vite. Hvordan foreldre velger å disponere plassen har personalet ikke noe med, men det hender jo selvsagt at vi tar en prat dersom vi ser at barnet strever med å komme inn i lek el.l. pga mye fri eller veldig sen ankomst i bhg. Og når det gjelder foreldre som har barna sine fulle dager i barnehagen selv om de har fri så er dette også noe vi som proffesjonelle bør respektere. Vi vet jo ikke grunnene for hvorfor de gjør det på den måten, og har heller ikke behov for å vite det. Jeg prøver å ha et nært samarbeid med foreldrene, og i mange tilfeller får jeg vite utrolig mye i f.eks. foreldresamtaler. Men så lenge barnet har det bra så ser jeg ingen grunn til spørre ut foreldrene om hvorfor de velger som de gjør.
Guri malla Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Slik har vi det også, søkte om 80% plass men fikk 100%, og bruker vel bh ca 50-60% både jeg og knert trives med det
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 Vi har full plass til sønnen vår, for i perioder har vi behov for det. Men utenom de periodene så er han der korte dager og har gjerne både en og to fridager hver uke. Har et skolebarn også, og det er så koselig å kunne ta en kosedag. Om bare halvannet år så er den tiden forbi! Ikke har jeg dårlig samvittighet for om andre hadde trengt plassen, for i denne kommunen er det full dekning og jeg vet at det er noen ledige plasser i barnehagen.
Aliena Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Greit nok å la barnet få litt fri innimellom, og noen korte dager. Men hvorfor ha 100% hvis man bare bruker 40-60%? Da kan heller noen som trenger 100% få den plassen. (Hvis det ikke er full dekning da)
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Min datter er over 4år gammel, men jeg synes ikke hun trenger å være der hver dag uansett. Hun treffer jo barn også utenom bhg tiden, hun har søsken hjemme, treffer venner på ettermiddagen og i helgene. Vi har brukt mesteparten av de 100% før, men nå er jeg i permisjon. Skal ha henne fast 80% fra høsten av,og da blir det nok også mer bhg tid... Her i kommunen er det full bhg dekning for barn som er født før september 08. Det finnes også ledig bhgplass til barn født etter denne tiden, men da får man ikke plass i de beste barnehager. hi
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #15 Skrevet 8. august 2011 Jeg synes det er kjempeflott at du har mulighet til å tilbringe så mye tid med barnet ditt! :-) Trenger ikke alltid gi beskjed i god tid i forkant så lenge det ikke er spesielle ting som skjer. Så lenge du sier ifra, om at barnet ikke kommer, også samme dag skal det ikke være noe problem slik jeg ser det. Om et er tur eller annet spesielt opplegg kan det være greit å være litt i forkant da dette er noe som krever mer planlegging fra de ansatte. Skal samtidig innrømme at jeg vet av de som irriterer seg over slike ting, men jeg pleier da å prøve å få de til å se det positive i det; Nemlig at det er fint for barnet å få mer tid med foreldrene når mulighetene byr seg og det er ikke alltid man vet når slike muligheter er i god tid på forhånd :-) Kos deg med stundene med barna. Hilsen Førskolelærer
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #16 Skrevet 8. august 2011 Mina har full plass og bruker den stort sett 100 %. men jeg tar de fri en uke her og noen dager der, de har nok mer fri enn de fleste. Ped-leder på avdelingene sier bare at vi skal nyte tiden hvor vi har mulighet til å kose oss hjemme som vi vil, den største begynner på skolen straks, og da kan hun ikke bare være hjemme for kosens skyld lenger..
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #17 Skrevet 8. august 2011 Det er faktisk ikke greit å bruke plassen så lite. At man tar barnet fri en og annen gang er ok, men dette er som å forsyne seg med 60 % mer mat enn man har tenkt å spise når man er på buffet. Dårlig gjort! Staten sponser dere veldig mye med den plassen, dere betaler bare en liten smule av det det faktisk koster. Det er personell på jobb som ikke trengte å komt på jobb og fått lønn når det er barn som ikke dukker opp, i tillegg opptar dere en plass noen andre kanskje kunne hatt nytte av. Jeg syns i det minste dere bør gi beskjed noe dager før slik at man evt. kan droppe å kalle inn vikarer som faktisk ikke trengs når alt kommer til alt fordi barnet ditt ikke kommer.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2011 #18 Skrevet 8. august 2011 I barnehagen hvor jenta mi gikk var dette vanskelig syns jeg.. Det var greit om jeg sa fra mange dager før..men sa jeg fra ettermiddagen før, eller samme morgen om at vi tok fri en dag..så var d småsure toner å møte..men alt ettersom hvem vi møtte i telefonen.. Jeg utdanner meg selv som førskolelærer, og kan se fordelen med å vite når noen barn skal være borte..og vil helt sikkert ha beskjed om foreldrene vet dette på forkant..mht turdager, vikarbehov osv.. Men samtidig.. Jeg betaler fullplass for barnet mitt.. og da skal det jo i realiteten være tilgjengelig plass..om jeg plutselig må ha barnet i barnehagen også.. (dette ble jeg fortalt av pedleder) Jeg mener ikke å gjøre meg vanskelig..men det er ikke alltid like enkelt å planlegge...jeg er student..og plutselig får vi mer fri enn vi tenker.. f.eks syke forelesere.. eller annet..,og da syns jeg snuppa skal slippe å dra i barnehagen fulltid.. om hun vil være hjemme! Nå må det også sies at jeg ikke tar barnet mitt ut i hytt og pine..hadde jeg vist at det var f.eks 2 dager en uke at hun ikke trengte å dra så hadde jeg sagt fra i god tid... Videre kan det snues andre veien og..vi planla fri, men fikk en ny oppgave som tok mye lengre tid enn antatt.. da har jeg måttet krype til korset og spurt barnehagen om ikke snuppa mi kunne komme likevel.. eller at hun ber selv om å få dra i barnehagen(ikke noe krav siden jeg hadde sagt hun ikke kommer).. men dette var ikke noe prob..som sagt..pedleder sa at vi skal ha plassen tilgjengelig.. uansett..vi betaler tross alt for fullplass.. Så jeg tenker at man må prøve å se begge sider av en sak.. Vet man at det er turdag osv..så sier man i fra i god tid.. med mindre noe utforutsett skjer..men man har faktisk enkelte rettigheter med tanke på at man betaler fullplass. Og jeg tenker at det er flott at barna kan få være litt hjemme om de har mulighet.. evt hente tidligere..og det må jo bare være flott at det er litt mer kapasitet i barnehagen enn ellers.. de dagene jeg var i praksis..og vi "manglet" noen barn så fikk vi jo gitt mer oppmerksomhet og fokus på de som var der.. Når unger derimot sliter med å bli inkludert i barnehagen og lek pga ustabil oppholdstid så blir det en annen diskusjon...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå