Gå til innhold

solarium


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet at det er litt omdiskutert om og hvordan solarium (kunstige strålinger) kan påvirke fosteret. Da jeg spørte legen min, var svaret at hun ikke hadde fått det spørsmålet før og at hun ikke hadde hørt noe om at det kunne skade fosteret. Likevell klarer jeg ikke roe meg med det svaret og lurte på hva dere mener?!

For all del, det er ikke et "must" å ta solarium, men jeg må ærlig innrømme at det påvirker hvordan jeg føler meg nå på denne kalde (og bleike) vinterstiden:) skal ikke mange minuttene i solarium til før at en føler seg litt mer "fresh".

Jeg er 11+3 forresten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å ha lest at solarium ikke er skadelig for barnet og den eneste risikoen er at mor kan få hudkreft (ikke mer enn for kvinner som ikke er gravide, altså), samt muligheten for overoppheting i og med at fosteret ikke har mulighet til å regulere egen temperatur men er avhengig av at mor holder "normaltemp". Tror du skal ligge rimelig lenge i solsenga for at det skal bli aktuelt...

 

En annen ting er at noen får pigmentforandringer i huden når de er gravide, og at dette kan forverres (utseendemessig) ved soling.

 

Jeg er INGEN ekspert på dette, men det er i alle fall dette jeg har lest om soling i de bøkene jeg har bladd i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det ikke er farlig. Men selv velger jeg og ikke gjøre det, selv om det sikkert hadde gjort seg forn kald og vinterblek hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg spurte legen min om det samme, og svaret jeg fikk var at det ikke var skadelig for fosteret p[ noen m[te. Det eneste var at mor har med pigmenter og lettere aa bli ujevn/brent p[ bryst og i ansikt saa gjerne en liten solfaktor der og ikke ta like lenge som man pleier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...