Gå til innhold

Hvordan snu rutinene?? (ang. mat)


mer enn bare mor

Anbefalte innlegg

Lillemann har 4 måltider i døgnet, ca gver 4.time. Skulle gjerne innført et ekstra måltid, men hvordan gjør man det? Altså, jeg kunne jo feks gitt mat hver 3.time, men da sover han som regel midt i "måltidet" eller er ikke sulten nok..

 

Hadde ikke vært noe problem hvis vi hadde stått opp tidligere, men både jeg og lillemann synes det er deilig å begynne dagen i 8 tiden.. og da blir gjerne ikke første måltid før nærmer 9.. Og kl 19 er han lagt..

 

Litt rotete spm, men hvordan har dere gjordt det når dere har endret rutiner? Vi har så gode soverutiner, så vil ikke risikere noe der heller ;)

 

Hm, jeg skjønner ikke hvordan dere får tid til mat 5 ganger for dagen, hehe.. vi har hatt 4 måltider helt siden han var et par måneder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ser det var utrolig dårlig formulert, men om noen skjønner deler av det så kom gjerne med tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer først på hvorfor du vil innføre et måltid til? Dersom han ikke har dårlig vektoppgang, så holder det vel med 4? Vi har også bare 4, men litt mme rett før leggetid, men er mer for tørsten og regner ikke det som et helt måltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, foreløbig er vektøkningen noenlunde ok, men de 2 siste kontrollene har han ikke lagt på seg så mye. Så hs sa at jeg kanskje kunne vurdere å innføre et måltid til... evt brødskiver i stedet for det ene fruktmåltidet, og heller gi frukt som snacks. Men brødskiver er han ikke så veldig fan av, og jeg syns det er litt mye med 3 grøtmåltider?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke helt hvordan man får inn flere enn 4 måltider. Nå sliter jeg litt med rutinene her også fordi knerten er våken mye lengre før han blir trøtt, og når han er trøtt så er det akkurat litt tidlig for neste måltid, men så er det nesten litt sent når han våkner igjen og virker kjempesulten da. Ikke lett. Tror forøvrig ikke knerten her heller har lagt på seg noe særlig i det siste, merker på bleiene at han har blitt tynnere (men har og blitt lengre). Men trodde det var vanlig å stagnere litt i vekt i denne tiden når de plutselig er mer aktive.

 

Har lest at det er viktig at de får i seg litt vegetabilsk fett og at man derfor kan blande litt matolje i maten (både grøt og middag). Og så kan du evt gi litt frukt til snacks innimellom. Her får knerten ofte litt frukt i nettet sitt mens vi spiser middag f.eks. I tillegg så lar vi han alltid smake på det vi spiser til middag, så fremt det er noe som lett lar seg mose, eller deles i små nok biter til han. Han synes det er stor stas å kunne spise middag med oss. Men får kun små smaker siden det er salt i maten vi spiser.

 

Er vel også bedre med et 3. grøtmåltid, så lenge han liker det. Kan jo blande i litt forskjellige smaker. F.eks ha litt grøtpulver i fruktmosen, det er stas her. Hipp har også et glass med fruktmos med "fullkornsflingor" i. Er kjempestas her i gården.

 

Ble visst langt det her, men håper det er noen brukbare tips. Det her med mengde mat og sånn synes jeg kan være ganske vanskelig egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...