Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kommet hjem nå og i natt var det tre timers intervaller på ammingen, så nå føler jeg meg snart som et menneske igjen og en søvngjenger ;)

Eirik fant plutselig ut at nå var det på tide å komme. Hadde ikke at noe som helst av kynnere, maserier eller noe og tenkte at jeg kom til å gå lenge på overtid. Termindato var lørdag 20.02, som kom og gikk uten at noe skjedde annet en besøk fra gode venner. Så våknet jeg 6.30 søndag morgen av at slimproppen gikk. Yes tenkte jeg, endelig tegn på at noe skjer. Leste at det kunne gå 1-7 dager normalt fra den gikk til fødsel var i gang, så nok en gang tenkte jeg at det tar vel litt tid dette.

Gikk og la meg igjen og begynte å få litt mensmurringer som begynte i korsryggen. Ikke vonde, mer som når jeg har PMS. Gikk med 1-2 sånne tak frem til kl 20 ca.

Da begynte det å ta seg litt opp i frekvens, ca 15-10 min mellom hver, men fortsatt ikke særlig vondt. Tenkte at dette var modningsrier som kunne ta mange dager... Måtte puste meg igjennom noen av disse, men fortsatt mindre vondt enn vanlige menssmerter for meg. Satte meg i badekaret for å avlaste bekkenet litt, har fungert som smertelindring for meg pga bekkenløsning gjennom svangerskapet.Kl 22 begynte de å komme hyppigere og fant frem rietelleren som var lagt ut her. Den viste at det var mellom 5 og 8 minutter mellom hver rie og varighet var ca 50 sek til 1 min. Ringte føden ca 23 og jordmoren jeg snakket med mente det ikke var aktive rier og at dette kunne ta mange timer fortsatt. Fikk beskjed om å ta 2 paracet og prøve å sove meg igjennom de. Gjorde som hun sa og la meg ned. Mannen tok tiden for meg etter dette og lå med rier med 5 min og 1 min varighet i en stund, klarte ikke å følge med på klokken. Begynte å slite litt med å klare å puste meg igjennom riene, både pga smerter og det at jeg var pottetett i nesa. Fikk litt panikk noen ganger fordi jeg følte jeg ikke fikk puste, men det gikk seg til på et vis. Utsatte så lenge som mulig å ringe føden igjen, ville ikke få beskjed om at det var bare modningsrier igjen, jeg fikk jo til å slumre mellom hver rie...

Kl 1.30 måtte jeg opp og tisse og da ble det fart i sakene. Riene (nå var jeg helt sikker ;)) begynte å komme mye hyppigere, 3 min mellom hver. Ringte da føden, som brukte en evighet på å svar føltes det som, og mannen min måtte snakke med jordmor da de endelig tok den. Jordmoren var fortsatt litt tvilende og fikk snakket to ord med meg mellom to rier, da fikk jeg sagt at riene var begynt å gå over i hverandre før mannen min måtte ta over telefonen. Fikk beskjed om å komme til føden for en sjekk. Mannen min trodde vi hadde litt bedre tid enn vi egentlig hadde og gikk for å kaste søpla mens han gikk med tingene våre i bilen...Han kom opp for å hente meg og da lå jeg på kne i gangen, hadde prøvd å ta på meg sko i mellom riene, men nå var de så kraftige at det var umulig å stå på bena. Han fant ut at han måtte på do(!), jeg ble litt sjokkert med orket ikke si noe, hadde nok med mine smerter. Kan le av det nå, men var litt kjipt der og da ;)

Jeg kom meg ned trappene fra 4 etg, ikke spør meg hvordan. Var en utfordring. På parkeringsplassen vår gikk vannet. Sa til mannen min at han måtte kjøre fort men forsiktig på det glatte føret. Var veldig glad det var kl 2 på natten og ingen biler på veiene. I bilen begynte pressriene og jeg gjorde det jeg kunne for ikke å presse. Var veldig glad da for at vi bor 7 min unna Ahus...

Kom oss opp til heisen utenfor føden og der måtte jeg ned på kne igjen. En jordmor kom heldigvis forbi akkurat da og fikk hjulpet oss inn på føden. Kom oss inn på fødestuen og fikk beskjed om å bare presse på. Kjempedeilig! kl 02.20 var vi på føden, 02.52 hadde jeg sønnen vår på brystet :) Unner alle som skal føde en slik fødsel, gikk fort, men var i kjempeform etter fødselen og kunne gå for egen maskin fra føden til barsel :)

Nå er vi hjemme og koser oss :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så herlig! Jeg ønsker meg også en slik fødsel :) Så fint navn dere har valgt til gutten! Gratulerer!

Skrevet

Gratulerer!! :)

Har hatt det likt ang kynnere osv (er over termin), og nå har endelig slimproppen gått også (tror jeg i allefall), så håper jeg er like heldig som deg og føder ganske snart :)

Kos dere masse!

Skrevet

Gratulerer så masse! Godt å høre at også andre har raske og ukompliserte fødsler!

Skrevet

Igjen- gratulerer!

Fin lesing:) Disse mannfolka skjønner liksom ikke alltid alvoret, gubben her stoppet på bensinstasjonen på vei til sykehuset for å kjøpe seg en cola, og da vi entret Ullevål få minutter senere hadde jeg 7 cm åpning, og fikk pressrier like etter... Haha, lett å le av nå, men Gud- bilfødsel- nei takk!

;P

Kos dere masse samme alle tre- håper vi får se nurket på et treff snart! Du og Nina får komme sammen en dag dere orker;)

Mari

Skrevet

hei Myrk.

Gratulerer så masse. Og så godt å høre om en så fin fødselsopplevelse. For oss førstegangsfødende er det godt å vite at noen fødsler går kjempe bra.

Kos deg med den lille.

Gjest Mangebarnsmamma *høygravid*
Skrevet

Gratulerer så mye! Høres ut som en fin fødsel:) Jeg har hatt en liknende slik med en av mine og håper på det igjen;D

Skrevet

Gratulerer så mye :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...